pianoforte Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Hvordan kan jeg ved hjelp av CSS få litt mellomrom (i høyden) ved linjeskift? Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 vel, antar her at det er et p element du vil gi mer høyde? Da blir det vel noe så enkelt som p { margin: 2px 0; } Snakker du om br så er det vel mulig å gjøre det samme... muligens. bare å øke den 2px om du trenger yttligere margin Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Eller kanskje han rett og slett snakket om line-height p { line-height: 1.2em; } Lenke til kommentar
pianoforte Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 Er ikke line-height jeg snakker om, og metoden din, orsus, fungerer ikke med br. Dessuten vil jeg knytte det opp mot en spesiell div. Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Så du vil bare ha mer linjehøyde ved et tvungent linjeskift (etter BR)? Knytte CSS-kode til én div: <div id="content"></div> div#content { color: #fff; } Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 (endret) Hm. Har aldri hørt om styling av BR-elementet før. Lagde derfor en liten test, hvor jeg brukte display:block, samt høyde og bredde. Testen ga ingen utslag i Opera og Firefox, men klarte å skifte bakgrunnsfarge på teksten i IE. EDIT: Ergo, det er ikke mulig. Har forøvrig vanskelig for å forestille meg en situasjon der du ikke heller kan bruke AfroDude sitt forslag. Endret 12. september 2005 av Mikka Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 (endret) Hm. Har aldri hørt om styling av BR-elementet før. Lagde derfor en liten test, hvor jeg brukte display:block, samt høyde og bredde. Testen ga ingen utslag i Opera og Firefox, men klarte å skifte bakgrunnsfarge på teksten i IE. EDIT: Ergo, det er ikke mulig. Har forøvrig vanskelig for å forestille meg en situasjon der du ikke heller kan bruke AfroDude sitt forslag. Testet litt selv, dette funerer - med unntak av IE: p br:after { content: ""; display: block; height: 1.2em; } Endret 12. september 2005 av AfroDude Lenke til kommentar
pianoforte Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 Så du vil bare ha mer linjehøyde ved et tvungent linjeskift (etter BR)? Knytte CSS-kode til én div: <div id="content"></div> div#content { color: #fff; } Det første er helt riktig forstått, men når jeg sa en bestemt div, mente jeg at jeg bare vil ha dette til å skje innenfor en div jeg har på siden min. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Drister meg til å spørre: Hva er så problemet? Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 (endret) Det første er helt riktig forstått, men når jeg sa en bestemt div, mente jeg at jeg bare vil ha dette til å skje innenfor en div jeg har på siden min. Ja. Da skulle det vel eksempelet fungere ypperlig da: Du vil stilsette ett, bestemt DIV-element, du legger en ID ved det elementet (som i eksempelet over: <div id="hva_enn_du_kaller_den">) og du definerer CSS-en til elementet slik som over: div#hva_enn_du_kaller_den br:after { content: ""; display: block; height: 1.2em; } Edit: Skrivefeil Endret 12. september 2005 av AfroDude Lenke til kommentar
pianoforte Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 Sorry, leste ikke godt nok. Men problemet er at jeg kun får :after til å fungere i Opera. Ikke Firefox, Safari eller IE. Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Tør jeg spørre om hvorfor du vil ha ekstra linjeavstand etter BR..? Lenke til kommentar
pianoforte Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 Tør jeg spørre om hvorfor du vil ha ekstra linjeavstand etter BR..? Vil oppnå litt av den samme effekten som <p>. Altså, jeg vil bruke <br> som avsnitt. Men jeg tror jeg likevel går over til <p>. Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Hvis du skal dele opp i avsnitt bør du for all del bruke P ja, da det der dét P er beregnet for. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Testet litt selv, dette funerer - med unntak av IE:p br:after { content: ""; display: block; height: 1.2em; } Dette er egentlig en veldig ulogisk oppbygging som jeg tror bare støttes som en test rundt css3/wa1. :after/:before funker på følgende måte: <element><:before></:before>Content<:after></:after></element> fordi br ikke har noen slutt tag blir dette noe rart, omtrent som med img, bare værre. Anne's tanker om temaet Du kommer sikkert til å rette på meg her henrik Uansett er det nok p som er det riktige å bruke her. Eventuelt en liste el lignende. Kommer helt ann på dataene Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Du kommer sikkert til å rette på meg her henrik Neh, er ikkje så mykje å rette på I XML gir det egentlig ganske meining, sidan <br /> er akkurat det samme som <br></br>, og det då blir noko slikt: <br><:before></:before>Innhold, som er tomt<:after></:after></br> Men på samme måte er jo HTML ein forenkla utgave av SGML, og det er òg XML, som XHTML er basert på. Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Tja, synes ikke det blir så feil/ulogisk å legge til en boks med fast høyde etter et linjeskift. <p>Lorem ipsum<br><br:after> </br:after>dot sit amet</p> Hadde kanskje vært mer semantisk å bruke content: line-break; eller noe slikt isteden bare, framfor en tom boks. Fungerer ikke :after/:before i Firefox btw? Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Fungerer ikke :after/:before i Firefox btw? :after, ::after, :before og ::before er støtta fullt ut, med èitt unntak: POSITION-egenskapen er ikkje implementert. Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 :after, ::after, :before og ::before er støtta fullt ut, med èitt unntak: POSITION-egenskapen er ikkje implementert. Jeg trodde det var det ja, han brukte kanskje en tidligere versjon her: Men problemet er at jeg kun får :after til å fungere i Opera. Ikke Firefox, Safari eller IE. Er det noe forskjell på eller har det noe å si om man bruker :before eller ::before, siden du skrev de hver for seg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå