hallgeirl Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 hva faen er det de tror?mener de at en gang hvert 1 millionende år blir alt liv utryddet? vi har arter som har eksistert i 200 millioner år. sannsynligheten for at de skulle ha overlevd i løp av tiden de har levd er: 0,50 / 20000000 = 0,00000000025 altså 0,0000025% sannsynlighet. Muuuuulig de har sjekket en feilkilde 8463146[/snapback] Jeg regner med det menes at det er stor sjans for at det skjer innen 1 mill. år fra i dag, ikke HVERT 1 mill. år. Det er en stor forskjell der. Uansett så avkrefter vel den artikkelen TSP postet her at dette skal skje med oss som bor i Melkeveien. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Vel, alle stjerner mindre enn 2-10 millioner lysår unna som bestemmer seg for å sprenge som hypernova og hvor "jetsa" er rettet mot oss vil utgjøre en stor trussel for livet på jorden. Melkeveien er vel ikke særlig større enn 100 000 lysår. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 Det spekuleres faktisk i om flere av masseutryddelsene i jordens historie skyldes gammaglimt, noe som er en litt skremmende tanke. På grunn av de kjemiske endringene strålingen vil forårsake blant annet i atmosfæren er det heller ikke mulig å overleve bare ved å "søke ly" fra glimtet, noe jeg uansett tviler på er mulig i tilstrekkelig grad. Den gode nyheten er at astrofysikerne nå tror de har funnet en fellesnevner for oppførselen til stjerner som er i ferd med å eksplodere, så kanskje man kan overvåke potensielle truende stjerner. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 I tillegg er det jo håp om at USA kommer til å bevilge masse penger til å bygge en gigantisk "skjerm" som kan beskyttes oss... Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 25. april 2007 Del Skrevet 25. april 2007 I tillegg er det jo håp om at USA kommer til å bevilge masse penger til å bygge en gigantisk "skjerm" som kan beskyttes oss... 8472701[/snapback] Ville ikke vedda på det, for å si det sånn. :!: Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 I tillegg er det jo håp om at USA kommer til å bevilge masse penger til å bygge en gigantisk "skjerm" som kan beskyttes oss... 8472701[/snapback] Det er vel også litt optimistisk å tro at en slik skjerm vil faktisk beskytte oss noe særlig Gammastrålene går igjennom en relativ tykk blyplate (og de går igjennom andre materialer enda lettere igjen). Bare det å skaffe nok materialer til noe slikt... og få det OPP i rommet.. jeg ser ikke akkurat noe slikt skje. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 (endret) Vel, i følge artikler laget av Knut Jørgen Ødegaard kan en evt. skjerm være realistisk om en hundre år. Selv om ikke alle gammastrålene ville kunne bli stoppet, vil risikoen minskes. Men som du påpeker. Skjermen det vil måtte være snakk om her, må være gigantisk, i alle fall stor nok. Men jeg vet ikke, kunne en evt. skjerm i alle fall endret retningen? En slags megaavansert glasstype? Sendte en e-post til Knut Jørgen Ødegaard her om dagen, hvor jeg spurte om litt forskjellige ting. Dere bør greie å finne ut hva spørsmålene er ved å se på svarene. Det er korrekt, men heldigvis skjer slike supersmell veldig sjelden,gjerne med mer enn 10 millioner års mellomrom i hver galakse som Melkeveien. Men på astronomi.no vil du finne noen artikler om objektene i Svanen som ble oppdaget for få år siden. De kan være farlige om bare noen hundre tusen år ... Heldigvis for oss er Betelgeuse altfor lett til å kunne lage et gammaglimt. Betelgeuse er veldig stor i utstrekning, men er ikke tung nok til å lage de største smellene, kun en supernova. Dette vil være trygt for oss, men blir ganske spektakulært å se på! Ingen av himmellegemene i Solsystemet kan hjelpe oss fordi de er for små til å skjule det aktuelle objektet. Derimot kan våre fjerne etterkommere bygge et skjold rundt kloden. Om 100 000 år er de sikkert i stand til å gjøre noe slikt. Solen blir ikke påvirket av gammaglimtet, men kunne ha beskyttet oss noe dersom den tilfeldigvis lå akkurat på linje med smellet. Sjansen for noe slikt er dessverre ekstremt liten. Endret 26. april 2007 av TSP Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Vi puster lettet ut!8452626[/snapback] Godt at de tidligere beregningene var feil. I tillegg er det jo håp om at USA kommer til å bevilge masse penger til å bygge en gigantisk "skjerm" som kan beskyttes oss... 8472701[/snapback] Hehe.. Det tror jeg ikke kommer til å skje. Når tenkte USA sist på verdens sikkerhet? F.eks miljøet. Men jeg tror også det er en teknisk umulig oppgave. Som det sies tidligere i tråden trengs det flere meter tykk betong for å halvere gammastrålingen. Hvis vi skulle hatt et tykt nok skjold som skjermer hele atmosfæren så ville det blitt ufattelig tungt. Så tungt at jeg ikke tror det er teoretisk mulig å få energi nok til å løfte så mye masse opp i rommet. Selv med all solenergi strålt inn til jorda i tusenvis av år ville neppe vært nok til å sende opp så mye masse. Å hente inn andre legemer fra solsystemet og styre det til å skjerme i riktig retning i riktig øyeblikk ser jeg også som praktisk umulig, uansett hvilken fremtidig teknologi vi måtte finne opp. Vi måtte også unngått at skjoldet skjermer oss fra livsgivende sollys for mye av tida. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Heldigvis for oss er Betelgeuse altfor lett til å kunne lage etgammaglimt. Betelgeuse er veldig stor i utstrekning, men er ikke tung nok til å lage de største smellene, kun en supernova. Dette vil være trygt for oss, men blir ganske spektakulært å se på! Trygt? Mener han at det ikke vil bli noe særlig røntgenstråling eller høyenergi UV heller? Jeg tror jeg ville vært skeptisk til å ta frem solbrillene og legge meg til "soling" i gløden fra en supernova midt på natta. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 Det er vel kanskje mer det at det vil være trygt for "menneskeheten". Husker ikke hvor langt Betelgeuse er unna oss, men forskere estimerer (riktignok en del usikkerhet) at en supernova som skjer lenger enn 25 lysår unna ikke vil være farlig for menneskeheten. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. april 2007 Forfatter Del Skrevet 26. april 2007 Jeg fant ut at Betelgeuse er ca 430 lysår unna oss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå