Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 (endret) Jeg har tenkt å små leke meg litt ved å bygge en pc. Og siden det er et langsstrukket proskjekt (grunnet penger) lurer jeg da på hvilke komponenter som er "trygge" å kjøpe nå?? Nye grafikkkort kommer jo fortere enn jeg skifter sokker så...... det venter jeg ihvertfall med Endret 12. september 2005 av heanwi Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Kabinett og gode strømforsyninger (f.eks Mist 500W) er ting som varer lenge. CD/DVD-ROM/RW varer også et par år om du ikke er veldig opptatt av BluRay eller HD-DVD (som er rett rundt hjørnet). LCD-skjermene begynner å stabilisere seg også for tiden. Kjøper du en grei/god LCD 17-19" i dag, vil du garantert kunne ha den i 4-5 år. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Jeg vil også påstå at minne holder seg bra, er jo veldig god pris på minne for tiden også. Ellers er jo diveres vifter og kjølere også trygt å shoppe inn nå. Mus, tastatur og alt av kabler o.l. Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 For å blande inn noe annet; hvilket Lian Li kabinett anbefaler du?? Det skal ikke være et svært et men passe størrelse. Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 For å blande inn noe annet; hvilket Lian Li kabinett anbefaler du??Det skal ikke være et svært et men passe størrelse. Pris? Vis du vil ha et kabinett som ikke er så altfor dyrt og av god kvalitet ville jeg valgt dette Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 For å blande inn noe annet; hvilket Lian Li kabinett anbefaler du??Det skal ikke være et svært et men passe størrelse. Pris? Vis du vil ha et kabinett som ikke er så altfor dyrt og av god kvalitet ville jeg valgt dette Så helt perfekt ut det! Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 For å blande inn noe annet; hvilket Lian Li kabinett anbefaler du??Det skal ikke være et svært et men passe størrelse. Pris? Vis du vil ha et kabinett som ikke er så altfor dyrt og av god kvalitet ville jeg valgt dette Eller dette eller dette Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 For å blande inn noe annet; hvilket Lian Li kabinett anbefaler du??Det skal ikke være et svært et men passe størrelse. Pris? Vis du vil ha et kabinett som ikke er så altfor dyrt og av god kvalitet ville jeg valgt dette Eller dette eller dette Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 For å blande inn noe annet; hvilket Lian Li kabinett anbefaler du??Det skal ikke være et svært et men passe størrelse. Pris? Vis du vil ha et kabinett som ikke er så altfor dyrt og av god kvalitet ville jeg valgt dette Eller dette eller dette Sa meg sykt mye. Mener du alle er fine kanskje? Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 13. september 2005 Forfatter Del Skrevet 13. september 2005 For å blande inn noe annet; hvilket Lian Li kabinett anbefaler du??Det skal ikke være et svært et men passe størrelse. Pris? Vis du vil ha et kabinett som ikke er så altfor dyrt og av god kvalitet ville jeg valgt dette Eller dette eller dette Sa meg sykt mye. Mener du alle er fine kanskje? Det gjorde valget mitt enda vanskeligere Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Bare for å krangle litt vil jeg kommentere eksemplene som er nevnt: Kabinett og gode strømforsyninger (f.eks Mist 500W) er ting som varer lenge. BTX er på vei inn i markedet og det er ikke sikkert at et ATX kabinett kan brukes til alt om en to års tid. Noen BTX formfaktorer krever også anderledes PSU, så en ATX slik er det ikke sikkert du kan bruke. ATX PSU standarden kan også endres slik den "nylig" gjorde fra ATX 1.3 -> ATX 2.0 og 20pin -> 24 pin og fra en 12V linje til to. Flere av fremtidens hovedkort vil nok også kreve 8 pin 12V kontakt mot dagens 4 pin. CD/DVD-ROM/RW varer også et par år om du ikke er veldig opptatt av BluRay eller HD-DVD (som er rett rundt hjørnet). Men dagens CD/DVD-ROM bruker PATA grensesnitt og 4pins molex mot fremtidens sannsynligvis SATA/SATA-Power. Mine erfaringer sier også at levetiden på en slik optisk enhet ikke er mye over to år før hastigheten begynner å synke. LCD-skjermene begynner å stabilisere seg også for tiden. Kjøper du en grei/god LCD 17-19" i dag, vil du garantert kunne ha den i 4-5 år. For det første er det litt usikkerhet om hvor lenge DVI kommer til å leve, men jeg tror også at flatskjermteknologien enda kommer til å utvike seg. LCD har jo et par store ulemper som muligens blir bedre i fremtiden eller så kan det være at ny teknologi tar over. Jeg er derimot enig i at du kan leve hvertfall tre år dersom du kjøper en 20" skjerm med 1600x1200 oppløsning. Jeg vil også påstå at minne holder seg bra, er jo veldig god pris på minne for tiden også. Det er ikke mange månedene før DDR minne dør og dagens DDR2 kan vel egentlig beskrives som i barndommen. Det er ikke lenge før minneprodusentene skal bevege seg over på mindre produksjonsprosess og både høyere hastigheter og lavere latency får vi garantert se allerede om 6-12 mnd. Ellers er jo diveres vifter og kjølere også trygt å shoppe inn nå. Vifter av typen glidelager har vanligvis en levetid på rundt 1-2 år avhengig av kvalitet og driftstemperatur. Kulelagervifter av bra kan derimot leve lengre men billigere vil trolig ha tørket nok ut til at de bråker etter noe over to år. Når det gjelder kjølere så krever BTX spesielle kjølere, så dagens kjølere som ikke passer i et BTX kabinett vil nok ikke kunne brukes i et slikt kabinett. Dagens tre platformer fra AMD dør også ut om ikke lenge og jeg er ikke sikker på om dagens kjølere vil kunne brukes på fremtidens sokkeler. Når det gjeler Intel så tror jeg 775 LGA vil leve noe lengre, men 478/604 kjølere er nok ikke nok du bør regne med at du kan bruke på fremtidige systemer. Mus, tastatur og alt av kabler o.l. Her er fremtiden litt lysere, men det kan være at det vil kommer løsninger i fremtiden som vil få deg til å kjøpe nytt. Wireless USB kommer om ikke så altfor lenge og både tastatur og mus vil bli produsert på det grensesnittet. PS/2 kontakten som mange tastatur vil nok også forvsvinne fra mange systemer til fordel for vanlig og Wireless USB. Så dersom du ser veldig negativt på det så er det bare Intellimouse 3.0 som vil vare lenge. *kose med IM3* Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 14. september 2005 Forfatter Del Skrevet 14. september 2005 (endret) Bare for å krangle litt vil jeg kommentere eksemplene som er nevnt: Kabinett og gode strømforsyninger (f.eks Mist 500W) er ting som varer lenge. BTX er på vei inn i markedet og det er ikke sikkert at et ATX kabinett kan brukes til alt om en to års tid. Noen BTX formfaktorer krever også anderledes PSU, så en ATX slik er det ikke sikkert du kan bruke. ATX PSU standarden kan også endres slik den "nylig" gjorde fra ATX 1.3 -> ATX 2.0 og 20pin -> 24 pin og fra en 12V linje til to. Flere av fremtidens hovedkort vil nok også kreve 8 pin 12V kontakt mot dagens 4 pin. CD/DVD-ROM/RW varer også et par år om du ikke er veldig opptatt av BluRay eller HD-DVD (som er rett rundt hjørnet). Men dagens CD/DVD-ROM bruker PATA grensesnitt og 4pins molex mot fremtidens sannsynligvis SATA/SATA-Power. Mine erfaringer sier også at levetiden på en slik optisk enhet ikke er mye over to år før hastigheten begynner å synke. LCD-skjermene begynner å stabilisere seg også for tiden. Kjøper du en grei/god LCD 17-19" i dag, vil du garantert kunne ha den i 4-5 år. For det første er det litt usikkerhet om hvor lenge DVI kommer til å leve, men jeg tror også at flatskjermteknologien enda kommer til å utvike seg. LCD har jo et par store ulemper som muligens blir bedre i fremtiden eller så kan det være at ny teknologi tar over. Jeg er derimot enig i at du kan leve hvertfall tre år dersom du kjøper en 20" skjerm med 1600x1200 oppløsning. Jeg vil også påstå at minne holder seg bra, er jo veldig god pris på minne for tiden også. Det er ikke mange månedene før DDR minne dør og dagens DDR2 kan vel egentlig beskrives som i barndommen. Det er ikke lenge før minneprodusentene skal bevege seg over på mindre produksjonsprosess og både høyere hastigheter og lavere latency får vi garantert se allerede om 6-12 mnd. Ellers er jo diveres vifter og kjølere også trygt å shoppe inn nå. Vifter av typen glidelager har vanligvis en levetid på rundt 1-2 år avhengig av kvalitet og driftstemperatur. Kulelagervifter av bra kan derimot leve lengre men billigere vil trolig ha tørket nok ut til at de bråker etter noe over to år. Når det gjelder kjølere så krever BTX spesielle kjølere, så dagens kjølere som ikke passer i et BTX kabinett vil nok ikke kunne brukes i et slikt kabinett. Dagens tre platformer fra AMD dør også ut om ikke lenge og jeg er ikke sikker på om dagens kjølere vil kunne brukes på fremtidens sokkeler. Når det gjeler Intel så tror jeg 775 LGA vil leve noe lengre, men 478/604 kjølere er nok ikke nok du bør regne med at du kan bruke på fremtidige systemer. Mus, tastatur og alt av kabler o.l. Her er fremtiden litt lysere, men det kan være at det vil kommer løsninger i fremtiden som vil få deg til å kjøpe nytt. Wireless USB kommer om ikke så altfor lenge og både tastatur og mus vil bli produsert på det grensesnittet. PS/2 kontakten som mange tastatur vil nok også forvsvinne fra mange systemer til fordel for vanlig og Wireless USB. Så dersom du ser veldig negativt på det så er det bare Intellimouse 3.0 som vil vare lenge. *kose med IM3* Oi, du har jammen gjort leksen din Takk for innspillet, mye av det kommer nok til å bidra til hva jeg skal kjøpe! Endret 14. september 2005 av heanwi Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Et godt tips... Skal du ikke kjøpe hele pc'en nå, så vent til du har bestemt deg. Alt skifter så fort at det skal ikke mere enn noen mnd før du kunne skiftet ut alt av innmat for noe "bedre". Så at du ikke skulle ha skjermkort derfor takler jeg det som at du venter med kritiske deler til pc'en din. Vent til du har bestemt deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå