weliiiss3245 Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Jeg skal ha 2mx prøve om få dager, så jeg lurer på hvordan jeg skriver løsningsmengde etter jeg har laget fortegnskjema og hva de pilene betyr? Et eksempel på en ulikhetoppgave: http://forum.hardware.no/index.php?act=Att...post&id=4815993 Lenke til kommentar
Matias Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Står dette virkelig ikke i matteboken din? Lenke til kommentar
pæra Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Mener å huske at du skulle ha vært i gjennom hva de forskjellige tegnene betyr i 1MX.... Lenke til kommentar
Matias Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Jeg har 2MX og våres første kapittel går ut på likninger og ulikheter. Lenke til kommentar
sim Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 [ ] <- fra og med, til og med ( ) <- fra, til Altså (1, 2] blir fra 1 (altså ikke akkurat 1) til og med 2. Hvis du fatter ? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Vi brukte følgende: [a,b] vil si fra og med a til og med b. <a,b> vil si fra, men ikke med, a, til, men ikke med, b. For flere kan du bruke oppned v, altså "og samtidig", eller du kan bruke v, som betyr "eller", alt avhengig av oppgaven. Pil til venstre leses som minus uendelig, til til høyre leses som pluss uendelig. Evt kan du bruke større enn / mindre enn. I en oppgave der du skal finne en løsningsmengde for x, vil disse svarene være like: Eks: likningen stemmer for x-verier fra og med -2 og alle høyere verdier, men ikke 0. Noen mulige løsninger: Likningen er sann for følgende utsagn: x € [ -2 , 0 > (ogsamtidig-tegn) < 0 , -> > (uttales: x er element i fra og med to negativ til null og samtidig fra null og over alle grenser positiv) Likningen er sann for følgende utsagn: x € L | L=[ -2 , 0 > U < 0 , -> > (uttales: x er element i L gitt at L gjelder fra og med to negativ til null, union, fra null og over alle grenser positiv). Det som er lurt her er at du navngir L, dersom du får bruk for det senere i oppgaven. Likningen har følgende løsninger for x: -2=<x<0 v 0<x (uttales: negativ 2 er mindre enn eller lik x, som er mindre enn null, eller 0 er mindre enn x). Likningen har følgende løsniger for x: -2=<x (ogsamtidig-tegn) x<>0. ---- € er her epsilon, og skal egentlig skrives med bare én strek over buen. <> skrives på papiret som en = med en loddett strek gjennom, og betyr forskjellig fra. ---- Ellers: dersom du har en tallrekke som løsning, kan du formulere deg f.eks. slik, for alle hele tall mellom -50 og 50: L={-50, -49, ..., -49, 59}. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå