Gå til innhold

PC'en min er død.. RIP


joheno

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har pc'en min tatt kvelden igjen. Det vil ikke skru seg på.

Jeg har vært borti lignende før, men den alltid begynt å fungere etter en liten stund.

Det er en rimelig ny pc jeg har (a7v333,AMD 2000,chieftec 360w).

 

Jeg holdt på i hele går med pc'en, og fikk litte grann liv i den.

Det som skjedde var at alle viftene begynte, men ingen ting annet hendte.

Jeg tror ikke viftene gikk på full hastighet en gang (kabinett og cpu).

 

Det som virkelig er underlig er at akkurat det samme skjedde før ferien en gang med min gamle pc.

Akkurat det samme. Da gikk jeg utifra at pc'en min hadde fått for lite strøm, hadde en stinky psu.

Og det endte opp med at jeg kjøpte den nye pc'en.

Men nå vet jeg at det ikke er psu'en, kan ikke være det med 360w.

 

Noe som er mer underlig er at dette skjedde på begge pc'ene etter å ha spilt CS.

Vet ikke om det kan ha noen sammenheng med at maskinen blir overbelastet ellerno.

Eller kanskje det er noe med strømnettet i huset jeg bor. Har veldig mye elektriske komponenter i et rom, men da burde vel sikringen gå før noe annet skjer.

 

Jeg merket igår at psu'en var varm selv om maskinen ikke var på, bare den av/på knappen bak maskinen.

Det er vel ikke vanlig at psu'en skal bli varm selv om ikke pc'en står på.

Det er et grønt lys som lyser på hk'et, så noe strøm må psu'en gi fra seg ihvertfall

Er det noen måte å sjekke om psu'en har tatt kvelden.Skal prøve å teste med psu'en til en compaq maskin jeg har stående.

 

Noen som har et forslag til meg, dumt eller ikke dumt.

Jeg tester ALT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nope!

 

Det hjalp lite. Fikk heller ikke testet med psu'en i compaq maskinen. Det var en eldgammel maskin, den hadde ikke det samme feste til hk'et som det nye.

 

Tror jeg sprinter ned til sjappa og kjøper en ny strømforsyning. Da slipper jeg ihvertfall å tenke på at strømforsyningen kan være ødelagt. De tar sikkert blodpris, men jeg har ikke tid til å bestille på nett.

Lenke til kommentar

Eh, kanskje veldig åpenlyst, men har du sjekka om det er noe feil med stikkontakten du bruker?

Også prøve å ta ut endel av de andre "tingene" du bruker strøm til på rommet ditt. Kan jo være kontaktfeil i stikkontakten i veggen også, særlig hvis du bruker skøyteledninger.

Lenke til kommentar

Hvis du har et multimeterVoltmeter, kan du bruke det til å teste psu ved å måle om du har rett spenning i kontaktene fra psu.

 

Men du må da vite hvilken spenning det skal være på hver ledning.

Tror det skal stå på psu hvilke spenninger det er på de forskjellige ledningene...

Lenke til kommentar

Ojoj, mange svar mens jeg har vært på sjappa.

Har kjøpt meg en enermax whisper 350w, og stappa den inn. Ingen forskjell :sad: 800 kr ut i dass....

Skal teste å bytte ide kontakter. Har bretta de sammen inne i kabinettet, kanskje de ble ødelagt av det.

Skal også teste å ta ut hovedkortet, leste et sted i forumet at det kan bli en kortsluttning med skruene under kortet.

 

Er det noen måte å sjekke om cpu'en er ødelagt?

BTW, noen som har lyst på en 360w psu som fulgte med chieftec kabinettet :smile: 300kr + porto. Mail meg, [email protected] SOLGT SOLGT SOLGT

 

[ Denne Melding var redigert av: joheno på 2002-08-13 17:11 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-13 15:25, Aderlig skrev:

Uff, jeg ler av de fleste svarene som har kommet inn her. Nei, det er ikke noe galt med PSU, eller strømnettet!


Kan du fortelle mer detaljert hvordan dette gikk til?



 

Bare le du!

Jeg har hatt trøbbel med en kurs en gang. Maskinen stoppet plutselig, starta ikke, hang seg, ol...

 

Jeg skiftet kurs (skjøteledning til et annet rom) og vips! Aldri problemer.

 

-Øyvind.

Lenke til kommentar

Det snodige er at dette her er akkurat det samme som skjedde på min gamle maskin. Jeg bruker cdrom,cdrw,HD, 2 nettverkskort og skjermkort fra den gamle maskinen.

Da maskinen virket og jeg skrudde på bryteren bak så gikk psu viften rundt et par ganger, men nå viser den ingen tegn til liv. Eneste livstegnet er det grønne lyset fra HK'et.

 

Det virket ikke å bytte IDE kontakter, og noen jumpere på HK'et har jeg ikke byttet om.

 

Nå tar jeg og demonterer hele dritten og setter den sammen igjen. Jeg kan nesten garantere at det ikke hjelper.

Lenke til kommentar

vel, siden det mest sannsynlig ikke er psu'n så har jeg følgende forslag.

 

ribb maskinen for alt som heter ekstra utstyr.

 

kun hk, grafikk-kort og ram (ut med floppy og hd og). starter maskinen da så er feilen ett av dine kort eller utstyr, legg til til maskinen slutter å fungere.

viss maskinen ikke vil starte med bare hk, ram og grafikk kort, bytt ut rammen og prøv ett annet grafikk-kort (lån med en kamerat eller godsnakk med en butikk om å prøvelåne, trenger ikke å vere state-of-the-art, bare så lenge det fungerer). starter det fortsatt ikke så har det noe med hovedkortet å gjøre.

resett bios, ikke noe liv?

prøv en annen prosessor, fortsatt ikke liv?

skift hovedkort..

 

 

jeg tar den PSU'n btw.. mailer deg nå :smile:

 

EDIT: forresten, sjekk kablene og bryterene på framsiden av kabinettet som styrer reset og power, kan vere noe så teit som en løs kontakt på power knappen.

 

[ Denne Melding var redigert av: Prelude på 2002-08-13 16:22 ]

Lenke til kommentar

JIPPI TJOHEI HURRA. Fikk endelig startet maskinen nå.

Jeg røsket ut alle kortene og IDE kontaktene. Og da startet den. Men jeg ble ikke noe klokere da.. Jeg skulle selvfølgelig ha prøvd og starte den for hver ting jeg tok ut.

Jeg prøvde det for hver ting jeg satt inn men den starta hver gang. Et lite mysterium.

 

Jeg har noen mistanker om at det er mitt Matrox g400 skjermkort som er kilden til alt vondt. Dette kortet satt i min gamle maskin, og alt f**nskapet begynte etter jeg hadde spilt et 3D spill.

Nå skal jeg ikke engang vurdere å spille før jeg har fått meg et nytt skjermkort. Det blir vel en stund til fordi jeg er litt short of cash pga kjøp av en ny PSU :smile:

 

Vel vel, da var alt maset over for denne gang. Takk for hjelpen alle som kom med forslag.....

 

BTW, Min gamle PSU er så godt som solgt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...