Roberto Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 Kult! Husk på at du bør bruke "Locations" - da kan Macen konfigurere seg selv etter hvor den befinner seg. Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 Kult! Husk på at du bør bruke "Locations" - da kan Macen konfigurere seg selv etter hvor den befinner seg. hmm okey, hvor finner jeg den funksjonen da? Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 15. september 2005 Del Skrevet 15. september 2005 System preferences -> Network, såklart. Mens vi først er inne på trådløst: Selv kan jeg ikke fordra Airport-kortene, jeg foretrekker heller brikkesett slik som Prism (prism54-kompatible) eller RT2500, som faktisk støtter passiv scanning. Løsningen er å bruke en dongle, men det har vært ytterst få som til nå har hatt Mac-drivere (D-Link DWL-122+ har, men de suger maks, logisk nok). Ralink (RT2500) leverer Mac-drivere, som fungerer med kort/adaptere som benytter seg av deres chipsett. Jeg kjøpte eksempelvis denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304198&cks=PRL Denne kommer også til nytte den dagen man vil ha trådløst under Linux på PPC. Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 15. september 2005 Forfatter Del Skrevet 15. september 2005 (endret) System preferences -> Network, såklart. kansje det er "såklart" for deg som kan mac, men for meg som aldri har vært borti dette før er det ikke så klart.. Takk til alle for hjelp forrsesten.. =) Endret 15. september 2005 av The_Darkness Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 etter et par dagers bruk har jeg lagt merke til at kortet har sykt dårlig rekkevidde. er dette fordi jeg ikke har sånn Airport Aksesspunkt, eller er det noe innstillingssaker, eller er det rett å slett at kortet suger? Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Hva er så din definisjon på dårlig rekkevidde?Hvilket annet utstyr bruker du? Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 etter et par dagers bruk har jeg lagt merke til at kortet har sykt dårlig rekkevidde. er dette fordi jeg ikke har sånn Airport Aksesspunkt, eller er det noe innstillingssaker, eller er det rett å slett at kortet suger? AirPort kortene pleier alltid å være hakket bedre enn vanlige WLAN kort, så dette hørtes rart ut. Hm, har du sjekket om det er flere WLANer i nærheten? Evt. så burde du kan bytte kanal? Prøv alltid å ha minst 3-kanalers "mellomrom" (dårlig ordvalg, kremt), så dersom din nabo har sitt WLAN på kanal 8 burde du sette ditt til 4 f.eks. Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 (endret) Hva er så din definisjon på dårlig rekkevidde?Hvilket annet utstyr bruker du? ca 5 meter unna routern ligger styrken på under 50%. Har en CNet CNBR-914W router. AirPort kortene pleier alltid å være hakket bedre enn vanlige WLAN kort, så dette hørtes rart ut. Hm, har du sjekket om det er flere WLANer i nærheten? Evt. så burde du kan bytte kanal? Prøv alltid å ha minst 3-kanalers "mellomrom" (dårlig ordvalg, kremt), så dersom din nabo har sitt WLAN på kanal 8 burde du sette ditt til 4 f.eks. sjekka med laptopen min og fant fire andre wlan i nærheten. to med samme channel, så jeg bytta fra 11 til 7. men det ble ikke noe bedre hastighet av den grunn.. Endret 17. september 2005 av The_Darkness Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Prøv gjerne 4 liksom. Restart routeren og sjekk om det blir bedre. Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 Prøv gjerne 4 liksom. Restart routeren og sjekk om det blir bedre. Prøvde 4 og restarta, men ikke noe bedre. med min laptop har jeg på det minste 60%, det er da på badet nede i første, routern står i tredje. laptopen har et SMC 54mbps kort. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Er det en .b eller .g router? (Kunne ha googlet men...) Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 vet faktisk ikke om det er en g eller b men fant dette på google Wireless: YesData Transfer Rate: 11 Mbps Frequency Band: 2.4 GHz Networking Standards: Ethernet, Fast Ethernet, IEEE 802.11b Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Er en .b router: Networking Standards: Ethernet, Fast Ethernet, IEEE 802.11b Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 hmm..Bare for å være sikker, maskinen har en innebygd Airport antenne som du koblet til ja? Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 hmm..Bare for å være sikker, maskinen har en innebygd Airport antenne som du koblet til ja? litt usikker på hva du mener men, routern har ingen airport antenne, mens i mac'n har jeg satt inn et airport kort.. Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Inne i maskinen, en kabel du plugger på Airport kortet.. Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 Inne i maskinen, en kabel du plugger på Airport kortet.. aah sånn ja, ja det har den. Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Måtte bare være sikker..hehe..Ganske merkelig at du skal få så dårlig signal. Jeg har da ikke det problemet (b&g AP). Du har ikke muligheten for å teste det på en annen router/AP?Både på b&g f.eks. Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 17. september 2005 Forfatter Del Skrevet 17. september 2005 kan prøve på routern til en kamerat imorgen, så kan jeg komme med tilbakemeldig. igjen, takk for all hjelp så langt. =) Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 17. september 2005 Del Skrevet 17. september 2005 Test litt med iStumbler... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå