Gå til innhold

kjøpt trådløst kort til Mac, probl med hastigheten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

System preferences -> Network, såklart.

Mens vi først er inne på trådløst: Selv kan jeg ikke fordra Airport-kortene, jeg foretrekker heller brikkesett slik som Prism (prism54-kompatible) eller RT2500, som faktisk støtter passiv scanning. Løsningen er å bruke en dongle, men det har vært ytterst få som til nå har hatt Mac-drivere (D-Link DWL-122+ har, men de suger maks, logisk nok).

Ralink (RT2500) leverer Mac-drivere, som fungerer med kort/adaptere som benytter seg av deres chipsett. Jeg kjøpte eksempelvis denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304198&cks=PRL

Denne kommer også til nytte den dagen man vil ha trådløst under Linux på PPC.

Lenke til kommentar
etter et par dagers bruk har jeg lagt merke til at kortet har sykt dårlig rekkevidde. er dette fordi jeg ikke har sånn Airport Aksesspunkt, eller er det noe innstillingssaker, eller er det rett å slett at kortet suger?

AirPort kortene pleier alltid å være hakket bedre enn vanlige WLAN kort, så dette hørtes rart ut. Hm, har du sjekket om det er flere WLANer i nærheten? Evt. så burde du kan bytte kanal? Prøv alltid å ha minst 3-kanalers "mellomrom" (dårlig ordvalg, kremt), så dersom din nabo har sitt WLAN på kanal 8 burde du sette ditt til 4 f.eks.

Lenke til kommentar
Hva er så din definisjon på dårlig rekkevidde?Hvilket annet utstyr bruker du?

ca 5 meter unna routern ligger styrken på under 50%. Har en CNet CNBR-914W router.

AirPort kortene pleier alltid å være hakket bedre enn vanlige WLAN kort, så dette hørtes rart ut. Hm, har du sjekket om det er flere WLANer i nærheten? Evt. så burde du kan bytte kanal? Prøv alltid å ha minst 3-kanalers "mellomrom" (dårlig ordvalg, kremt), så dersom din nabo har sitt WLAN på kanal 8 burde du sette ditt til 4 f.eks.

sjekka med laptopen min og fant fire andre wlan i nærheten. to med samme channel, så jeg bytta fra 11 til 7. men det ble ikke noe bedre hastighet av den grunn..

Endret av The_Darkness
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...