Gå til innhold

skole... NITH......


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Synes det er veldig greitt. Fordelen med å gå der istedet for en offentlig høyskole er at man går igjennom stoffet saktere slik at studentene ihvertfall har mulighet til å følge med :smile: Man har gjerne også mer oppfølging (ihvertfall mulighet til det), og dette er jo fine ting om en skal lære!! Men, det koster! Man betaler for å få det tilrettelagt. Har hørt at ofte på f.eks ing.studier så kan studentene ligge opptil 8 kap.(varierer selvsagt litt på studentene og fag/foreleser) bak det foreleseren går gjennom i timene. Da sier det seg selv at man ikke er i en gunstig lære-situasjon. Men dette betyr ikke at man kan sove seg gjennom studie-tiden ved NITH.

 

En annen fordel er at man generellt sett har bedre utstyr og bedre forelesere ved private høyskoler (de har penger til å lønne lærere og kjøpe utstyr). Dette er jo en fordel :smile: Man får også utlevert en programvarepakke som er ganke omfattende (Win2000 Pro, OfficeXP, MS Visual Studio, MS Project, MS Visio 2002 Pro + diverse andre utviklingsverktøy), og verdien på denne er ganske stor :smile: Og greitt å slippe at elevene bruker for mye piratkopier.

 

<--dette var det vi fikk, vet ikke hvordan det er for kommende studenter, men tror da de vil ha noen lignende.

 

Negative ting er selvfølgelig prisen. Det koster en god del, men syns selv utdannelsen er verdt det. Selve fagene er bra delt opp: programmering, systemutvikling, databaser, datateknikk, prosjekstyring osv, altså nyttige områder. En fordel/ulempe (alt etter hvordan en ser det) er at man ikke har noe realfag slik som f.eks ing.studiet. Vi blir jo ikke ingeniører når vi er ferdige heller da! :smile: Syns selv dette er en fordel siden matte er HAT i mine øyne, men hadde nok vært fint å hatt den kompetansen. (NITH har jo et ing. studie og!)

 

Vet dette ble mye reklame :smile: Var ikke meningen sånn, men er selv fornøyd og håper jeg har fått frem hva NITH er. Det er en del som kritiserer dem og sammenligner dem med f.eks IT Akademiet. Dette er FEIL! IT Akademiet satser mer på sertifisering og bruk av spesialiserte programmer. Ved NITH lærer man om teknologien bak, programvareutvikling og alle områdene dette omfatter. Det er også et 3 årig studium som omhandler det meste innen dette området. Har selv en kamerat som har et år igjen på¨siv.ing data, og han sier at vi lærer mye mer om data enn de gjorde. De satset mer på realfag. Datafagene går de fort gjennom og det er forventet at studentene skal kunne dette (det meste er likt, utenom enkelte fag som skiller....vi har blandt annet ikke datagrafikk da dette krever en del matte-kunnskaper vi i utgangspunktet ikke mestrer).

 

Ok, håper jeg ikke har glemt noe nå. :smile: Det ble et rimelig langt innlegg, men jeg var så godt igang :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Har hørt at ofte på f.eks ing.studier så kan studentene ligge opptil 8 kap.(varierer selvsagt litt på studentene og fag/foreleser) bak det foreleseren går gjennom i timene. Da sier det seg selv at man ikke er i en gunstig lære-situasjon.


 

har gått på høg.ing.datateknikk ved hibu kongsberg og hvis du ligger 8 kap bak foreleseren så har du faktisk ikke møtt opp i timene. Det er også ikke mulig å ligge så langt bak i fag med obligatoriske oppgaver. så de fagene jeg kunne ha ligget så langt bak i er realfagene (disse hadde ikke oblig'r)

 

har en kompis som har gått på nith, han og jeg hadde tilsvarende kompetanse etter 3 år.

 

Største forskjellen ligger i hvilke lærere du har. Noen er bra og noen er... IKKE så bra, det gjaldt begge skolene.

 

Illustrasjon: høgskolen i oslo (55 poeng for å komme inn) hadde 80% stryk i matte2 mens kongsberg (46 poeng for å komme inn) hadde 5-10% stryk i samme faget. det var kun pga læreren som tydligvis var helt på trynet...

Lenke til kommentar

Jeg har også gått på DPH (NITH), men vil kanskje ikke reklamere alt for mye for skolen :wink:

 

Jeg gikk der siste året det var 2-årig studium, og syntes vel egentlig dette var greit nok. Var ikke all verden å gjøre, og man kommer igjennom med greie karakterer. Etter studiet ble endret til 3 år, så må det i allefall ha blitt en del enklere. Det er ikke så mye mere som ble lagt til i pensum.

 

Det første året var jeg stort sett veldig godt fornøyd med forelesere, men det andre året var det ikke fullt så bra. Dette varierer sikkert fra skolested til skolested også.

 

Jeg fikk en grei jobb etter endt studie, så jeg er ikke misfornøyd sånn sett. Men jeg synets at det var veldig sprikende nivå på de som går der, og dette er et problem både på øvinger og under forelesninger. Noe av grunnen til dette kan være at skolen reklamerer hardt med at alle kan bli IT-konsulenter og tjene masse penger...

Lenke til kommentar

Hehe, det med 8 kapptler fikk jeg fra en kamerat som hadde en SINNSYKT elendig lærer (dyktig på sinn fagområdet, men elendig foreleser). Ble kanskje litt feil å si det slik, men at en del henger litt etter er ganske normalt.

 

Ja, selvfølgelig er det forskjell på lærerne. Sier ikke at alle er gode (har selv hatt en som ikke var noe særlig), men generellt får de inn dyktige folk. Lærere har VELDIG mye å si! Illustrasjonen som blir vist her viser det veldig bra. Vi studenter vil ha GODE LÆRER!! :smile:

 

Jeg har også lagt merke til at det er en del "sprinkende nivå" på folk. Lurer på hva det kommer av? Det er vel en holdning blandt mange at en kan komme seg gjennom studiet uten å anstrenge seg med gode karaktere. Det er i mange tilfeller feil, og det lærer de forhåpentligvis.

 

Ja, de reklamere gjerne med at alle kan bli IT-konsulenter og tjene masse penger, men hva har DETTE å si på sprikende nivå?

 

 

petergaustad: Du sier du gikk der når de hadde 2 årig studium. Jeg har hørt (ikke heng meg om jeg tar feil) at en god del har blitt forandret etter det, helst til det bedre. Virker ihvertfall ut fra våre planer for disse årene at det blir hektisk hele tiden, og ikke at vi har 1 år ekstra på å gjøre det samme dere gjorde. Vet ikke hvordan pensum var når dere gikk der, så jeg skal ikke si noe om det, men det er ikke ENKELT :smile: Er selv på første året og vet jo ikke hvordan de blir de kommende to årene.

 

 

Ja, skal ikke reklamere så mye neste gang :lol:

 

Ps. Beklager et rotete innlegg..

Lenke til kommentar

Forskjell på lærere er det ja, og på NITH så har jeg ikke vært borti noen som ikke er kvalifisert. Problemet er hvordan man legger opp undervisningen, og hvilket nivå man legger seg på. Noen er alt for høyt, noen for lavt og de fleste velger en ting midt på!

 

Jeg tror at når man reklamerer med at alle kan, så trekker det en del som tenker på dette som lett match - og får problemer. (Jeg var veileder i programmering, og kan underskrive på det...). Derimot så burde skolen gi inntrykk av at det ikke er så enkelt, så tiltrekker man seg ikke de svakeste studentene - og så vil nivået heves. Dette hadde jo vært greit nå i allefall, som alle som søker kommer inn!

 

Om du ser på faginnhold etter endringen så er det ikke så mye som har kommet til. Men fag har blitt delt over flere semestere og blitt flere vekttall. Vet at f.eks. TEK faget er nytt, men noe av dette dekkes vel av KOM30 som vi hadde (datakommunikasjon) (litt på tynn is her). Men det jeg virkelig la merke til er at det som f.eks. på UiO er innføring i programmering (in105) 5 VT, var 6 VT på når jeg gikk der, og nå er oppe i hele 8 VT på tilsvarende pensum.

 

Alt i alt så tror jeg det kun er skolen som tjener på at man gikk opp til 3 år, ikke studentene!

Lenke til kommentar

Quote:



Jeg tror at når man reklamerer med at alle kan, så trekker det en del som tenker på dette som lett match - og får problemer. (Jeg var veileder i programmering, og kan underskrive på det...). Derimot så burde skolen gi inntrykk av at det ikke er så enkelt, så tiltrekker man seg ikke de svakeste studentene - og så vil nivået heves. Dette hadde jo vært greit nå i allefall, som alle som søker kommer inn!


Sant, er veldig enig i dette. MEN (det er alltid et men :smile:): Husk, det er en privat skole med mye utgifter. Det er studentene som betaler disse, og flere studenter jo bedre går "bedriften". De gjør det de kan for å få flest mulig studenter for å på den måten kunne øke omsetningen og gi et bedre tilbud. Her er det en balansegang mellom nivået og mengden studenter. Men er i utganspunktet helt enig med deg!

 

Quote:


Om du ser på faginnhold etter endringen så er det ikke så mye som har kommet til. Men fag har blitt delt over flere semestere og blitt flere vekttall. Vet at f.eks. TEK faget er nytt, men noe av dette dekkes vel av KOM30 som vi hadde (datakommunikasjon) (litt på tynn is her). Men det jeg virkelig la merke til er at det som f.eks. på UiO er innføring i programmering (in105) 5 VT, var 6 VT på når jeg gikk der, og nå er oppe i hele 8 VT på tilsvarende pensum.


Alt i alt så tror jeg det kun er skolen som tjener på at man gikk opp til 3 år, ikke studentene!


 

Jeg må innrømme at jeg vet lite om dette så jeg vil ikke si for mye om dette. Å ha gått der i 3 år ser nok bedre ut (flere vekttall), så sånn sett så er det bedre ut for studenten også. :smile: (dog dyrere!)

 

Legger ved en link (til en powerpoint-fil) som viser studiemodellen slik den ser ut i dag. Programmering er f.eks til sammen 10 vt over en 3års periode (enda mer enn du sa). Selve innføring i programmering er vel på 4vt (første semesteret) Ta en titt selv :smile: http://home.online.no/~smerud/Studiemodel_DI.ppt

Lenke til kommentar

Quote:


Sant, er veldig enig i dette. MEN (det er alltid et men :smile:): Husk, det er en privat skole med mye utgifter. Det er studentene som betaler disse, og flere studenter jo bedre går "bedriften". De gjør det de kan for å få flest mulig studenter for å på den måten kunne øke omsetningen og gi et bedre tilbud. Her er det en balansegang mellom nivået og mengden studenter. Men er i utganspunktet helt enig med deg!


 

Vet jo at det er studentene som gir penger til drift av skolen, men om man tar inn alle og nivået blir for lavt - så faller jo også intrykket folk har av skolen og det blir værre å få seg jobb etter endt utdannelse.

 

Quote:


Jeg må innrømme at jeg vet lite om dette så jeg vil ikke si for mye om dette. Å ha gått der i 3 år ser nok bedre ut (flere vekttall), så sånn sett så er det bedre ut for studenten også. :smile: (dog dyrere!)


Legger ved en link (til en powerpoint-fil) som viser studiemodellen slik den ser ut i dag. Programmering er f.eks til sammen 10 vt over en 3års periode (enda mer enn du sa). Selve innføring i programmering er vel på 4vt (første semesteret) Ta en titt selv :smile:


 

Er enig i at 60 VT ser bedre ut på papiret enn 40 VT, men om du ser på hva som ligger bak så er ikke forskjellen så altfor stor.

 

Nå vet ikke jeg helt hva som ligger bak vekttallene i f.eks. programmering i den nye modellen, men 5 VT på UiO tilsvarer omtrent det vi hadde på 6 VT. Og når det nå enten er på 8 eller 10 VT. Ser vel ut til at de første 8 VT dekker omtrent det som var i den forrige modellen, etter hva jeg kunne lese på NITH's sider.

 

Jeg mener ikke at NITH er et dårlig valg, men mener man burde fått mye mere igjen for pengene når de økte innholet i kurset til 60 VT.

Lenke til kommentar

Et annet poeng med NITH i forhold til offentlige skoler, ikke alle som har stått med hodet inne i en pc, eller rotet rundt i bioser og programmert litt her og der og av forskjellige saker og ting, takler alle disse "realfagene" på videregående så godt, og når man får inntrykk av at elektro kanskje er en god vei å gå for datakompetanse, så sier det seg selv at eneste mulighet for videre høyskolekompetanse blir private høyskoler som NITH, som faktisk har kjønnt at man ikke trenger å kunne analysere Bjørnstjerne Bjørnson for å programmere en driver.

(Ikke kom med tullet om allmenfaglig påbygging. Det er IKKE nok for høyskole.)

Personlig konklusjon, skolevesenet (Eller de ansvarlige) har forkludret seg grundig, og fortjener ris på stompen. De har rett og slett ikke kompetanse til jobben de er satt til. Mitt råd til alle som enda ikke har gått inn på videregående enda, velg allmenfag. Så kommer du inn på hva du vil ETTERPÅ.

 

Det er ikke akkurat noe man kan velge. Men bortsett fra det, Skolen koster litt flesk og innsats, men det gir tilbake også. Jeg synes det er forholdsvis god kvalitet på forleserne/lærerne, materiellet er godt innenfor hva vi trenger til fagene og litt rundt. Og mer eller mindre for første gang i mitt liv føler jeg at jeg får karakter etter faktisk innsats. Jeg synes dette burde være grunn nok. Relevante fag, relevant kunnskap og relevante karakterer. Dette er det mest imponerende her.

 

Lord Thaniel

--------------------

When the world fucks up, it is allready too late.

 

[ Denne Melding var redigert av: thaniel på 2002-08-13 16:16 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-13 16:08, thaniel skrev:

(Ikke kom med tullet om allmenfaglig påbygging. Det er IKKE nok for høyskole.)


 

Jo, det er det!!!

 

Man kan riktig nok ikke gå på et normalt ingenørstudium (de fleste høyskoler har dog. en eller annen form for tre-semester ordning). Men det finnes da masse it-relaterte studier som ikke er ingenørhøskole. (sjekk tilbudene til uib, uio, hia, hsm og hib blandt andre). Flere av studiene ligner svært mye på NITH sine.

 

En annen fordel med en offentlig høyskole/universitet er at du blir en del av et mye bredere fagmiljø enn de spesialiserte fagskolene, man har større muligheter til å ta andre fag ved siden av it (som statsvitenskap, logistikk, naturvitenskaplige fag, økonomi, språk osv...) hos de skolene som er best på det.

 

Mye av aktiviteten knyttes også ofte opp imot forskning som kan trekke til seg svært høy kompetanse på områdene sine, de høyest utdannete forskerene/foreleserene forlater ofte ikke institusjonen de selv studerte ved. At foreleserene ved NITH har høyere kompetanse enn andre plasser er tull.

 

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-08-13 17:34 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-13 16:08, thaniel skrev:

Et annet poeng med NITH i forhold til offentlige skoler, ikke alle som har stått med hodet inne i en pc, eller rotet rundt i bioser og programmert litt her og der og av forskjellige saker og ting, takler alle disse "realfagene" på videregående så godt, og når man får inntrykk av at elektro kanskje er en god vei å gå for datakompetanse, så sier det seg selv at eneste mulighet for videre høyskolekompetanse blir private høyskoler som NITH, som faktisk har kjønnt at man ikke trenger å kunne analysere Bjørnstjerne Bjørnson for å programmere en driver.


Vet ikke.. har du hørt om punktum? Jeg forstod ikke helt hva du mente her :smile:

 

Uansett - du mener det er bedre å velge allmennfag fremfor en teknisk rettet studieretning som f.eks Elektronikk? Der er jeg litt uenig faktisk - jeg har nå fagbrev som serviceelektroniker med fordypning i data- og kontorsystemer. Var lærling på en IT-avdeling i 1,5 år før jeg tok fagbrevet. Generelt sett så føler jeg meg 5 ganger mer kvalifisert til en plass ved NITH enn en som kommer fra allmennfag.

 

Derfor føler jeg det litt urettferdig at det kreves studiekompetanse for å komme inn på NITH. Men sånn er det nå en gang og jeg ofrer glatt et år for å få studiekompetanse.

 

Egentlig kom det ikke noe ut av dette innlegget, men siden jeg nå har skrevet det så poster jeg det likevel.. :smile:

Lenke til kommentar

Hvis man velger å studere ved NITH (DPH) bør man være oppmerksom på at de har et litt tvilsomt rykte i næringslivet i forhold til våre statlige universiteter og høgskoler (det var i hvert fall sånn for 3-4 år siden). Ryktene gikk om at DPH-studentene hadde mye lettere eksamener og derfor fikk bedre karakterer. Derfor tok personalsjefene vitnemålet fra dph-studentene med en klype salt...

 

Er jo ikke sikkert det er sånn nå...skolen har jo skiftet navn og greier...kanskje nettopp på grunn av dette. :smile:

 

Uansett, hvis jeg hadde hatt valget mellom å gå på et universitet/høgskole og nith, hadde jeg nok valgt det statlige tilbudet.

 

Lærere finnes det gode og dårlige av over alt. Er jo til og med sånn at noen elever synes en lærer er fremragende, mens andre klarer seg bedre uten den læreren...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-14 09:33, mad_arab skrev:

Vel, når du begynner vil du nok oppdage at du stort sett har veldig få fordeler utover det folk med allmenfag har... bortsett fra at du har fått en liten intro til IT da... Noe alle som søker på NITH burde uansett.


Kanskje..

 

..men sånn jeg tenker så vet jeg litt om hva som faktisk skjer på hardware-plan. Vet hva som foregår på et nettverk.. og hvordan ting er oppbygd. Vet ikke om det vil ha noen praktisk betydning på NITH, men tror ikke det er noen bakdel heller.. hvertfall ikke senere.. Forestiller meg at det er veldig greit å vite sånt. Mulig jeg tar feil..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-14 10:08, Stream skrev:

Hvis man velger å studere ved NITH (DPH) bør man være oppmerksom på at de har et litt tvilsomt rykte i næringslivet i forhold til våre statlige universiteter og høgskoler (det var i hvert fall sånn for 3-4 år siden). Ryktene gikk om at DPH-studentene hadde mye lettere eksamener og derfor fikk bedre karakterer. Derfor tok personalsjefene vitnemålet fra dph-studentene med en klype salt...


 

Tror ikke det er slik nå lengre nei. Eksamenene er ikke "lettere" enn andre stedet (unntak her er at de som lager eksamenen bommer og lager en for lett, så året etter skal de ikke gjøre samme feilen og lager den for vanskelig f.eks :smile: Fikk dette problemet vi...jeg fikk den vanskelig. Pokker :smile:) Men det er slikt som skjer ved alle skoler.

 

En forskjell kan være at ved f.eks et ing studium så har de programering 1 og 2. Det er alt programmeringen de har (som er BARE programmering...de bruker selvsagt programmeringskunnskapen i andre fag osv så helt ferdig er de ikke). Ved NITH derimot så bruker vi mer tid på det, altså går grundigere gjennom hver ting (vil jeg tro). Vi har nemlig 4 programmeringsfag (pluss en kan fordype seg i det siste året). Ds sier det seg selv at hver ekamen nok inneholder midre stoff og dermed blir lettere. Hvis det er slik du mener så er det riktig. Så er spørsmålet om næringslivet vil ha en student som har gått grundig gjennom stoffet over lengre tid, eller om de vil ha en som har sust gjennom stoffet fortere enn flere greier å henge med, der det blir ANTATT at de kan det (det er igrunn denne fordelen vi betaler for). Ser ikke noen ulempe ved NITHs måte å gjøre det ihvertfall (utenom at det er dyrt å lenge på skolen) :smile:

 

Tror ikke skolen har noe direkte dårlig rykte på seg blandt næringslivet, men det er mulig noen sitter igjen med denne tanken fra tidligere (skal ikke si noe mer om det for det vet jeg ikke). :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-14 09:33, mad_arab skrev:

Vel, når du begynner vil du nok oppdage at du stort sett har veldig få fordeler utover det folk med allmenfag har... bortsett fra at du har fått en liten intro til IT da... Noe alle som søker på NITH burde uansett.


 

Tror ikke akkurat it-stoffet fra videregående er noe utslagsgivende, tror heller det å vite litt om hvordan ting fungerer på et lavere nivå, du ser mye bedre sammenhenger og hvordan ting virker, dels fordi du vet hvordan et mikroprosessor/kontroller system virker (både mikroprossessor-teknikk og litt assambly er pensum på VKI etter R94), men også fordi du er blitt vant til å tenke konseptuelt på riktig måte etter 2-3 år med lignende ting fra før,. Sammenligner du med almennfag finner du svært få slike elementer (fysikk er et ærlig unntak da...)

 

Jeg har elektronikk fra vgs, og studerer informatikk nå (ikke diplomkandidat på NITH), og syns selv jeg har stor nytte av forkunnskapene derfa.

 

Quote:


Ved NITH derimot så bruker vi mer tid på det, altså går grundigere gjennom hver ting (vil jeg tro). Vi har nemlig 4 programmeringsfag (pluss en kan fordype seg i det siste året). Ds sier det seg selv at hver ekamen nok inneholder midre stoff og dermed blir lettere.


 

Det bunner nok i de komersielle interessene til NITH, høy strykprosent er ikke bra for forretningen, jobben til NITH er tross alt å tjene penger til eierene.

 

Quote:


Så er spørsmålet om næringslivet vil ha en student som har gått grundig gjennom stoffet over lengre tid, eller om de vil ha en som har sust gjennom stoffet fortere enn flere greier å henge med, der det blir ANTATT at de kan det (det er igrunn denne fordelen vi betaler for).


 

Vil tro at en student som er nødt til å ta tak i ting selv lærer bedre og blir bedre strukturert enn en som bare følger et opplegg på skolen. Mesteparten av kunnskapen man lærer vil man aldri bruke, men ferdigheten det er å tilegne seg kunnskap og ta fatt i og løse store og/eller komplekse problemer mest mulig på egenhånd er verdt like mye som resten, at man 'tvinges' til å ta opp tingene selv er ikke noe bakdel, men faktisk en veldig viktig del av studentlivet, gjør man ikke det viser det på vitnemålet. Det er jeg temmelig sikker på at en arbeidsgiver er enig i også.

 

[ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-08-14 16:17 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...