Gå til innhold

Lage egne javaprogrammer

ezkild

Anbefalte innlegg

Sitter her med en SE 500i og kunnskaper til å programmere i java (til vanlig pc). SKulle gjerne ha laget noen enkle programmer til telefonen min, og i den forbindelse er det noen ting jeg lurer på;

1.

Hva er det spesifikke navnet/navnene på javaspråket som telefonen forstår? Stor forskjell på syntaks i forhold til java?

2.

Er det mulig å hente ut verdier fra andre steder i telefonen i dine egne programmer? F.eks hva klokken er, hvilken dato det er i dag. Å bruke den eksisterende layouten på telefonen hadde også vært kjekt, dvs finnes det en mal for pop-up vindu osv som kan brukes?

Takknemlig for alle (relevante) svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Navnet er Java 2 Platform, Micro Edition (J2ME). Syntaksen er 95% lik 'vanlig' Java og bør være forholdsvis lett å komme i gang med. Det er selvsagt begrensninger på hvilke objekter som støttes avhengig av hvilken profil man utvikler mot, og om man vil bruke ting som bare er støttet av enkelte telefoner. Sjekk ut Sun samt Sony Ericssons utviklersider for mere informasjon og SDKs.

Lenke til kommentar

2:

Ja, du kan hente ut tid dato o.l.

Det finnes egne GUI-komponenter i J2ME, som tekstbokser, lister, etc. Disse er implementert etter samme spesifikasjon, men ser litt forskjellig ut fra telefon til telefon, så de gjerne passer med layouten ellers i telefonen. Noen av de er nesten som skjermbilder, et pop-up vindu kan du f.eks. bruke komponenten Alert til.

For å komme i gang med J2ME anbefales IDE-en netbeans.

Endret av yonderboy
Lenke til kommentar

Har kommet et stykke på vei, men er en liten ting jeg gjerne skulle fått til. Programmet jeg lager blir en form for timeplan for meg selv, og det hadde vært fint om dette programmet kunne kjøres som en screensaver. Det er det eneste måten jeg kan se som lar meg ha på tastelåsen og som samtidig lar meg lukke programmet raskt når jeg skal bruke telefonen til det den vanligvis brukes til.

Dersom programmet kjøres som en java-applikasjon på telefonen må den lukkes hver gang jeg skal gjøre noe annet på telefonen. Finnes det en måte å få programmet til å kjøre i "bakgrunnen" mens jeg gjør andre ting (dette er dersom det ikke lar seg løse å ha den som screensaver).

Igjen, takker for innspill! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...