Gå til innhold

Guild organisering - spørsmål og diskusjon

Anbefalte innlegg

Hva er fordelene med å være i et guild? Hva er den beste måten å organisere på?

Jeg har blitt spurt om å delta i ledelsen av guildet mitt, men før jeg tar en avgjørelse vil jeg vite mer om detaljene rundt guilds. Hva er fordelene, bakdelene, fallgruvene, etc.

Det er jo åpenbart at et guild som organiseres bra, kan gi overlegne fordeler for medlemmene. Man kan for eksempel utnytte hverandres trade skills veldig effektivt. Samtidig kan et guild antageligvis bli en kjempebyrde for lederen hvis ikke strukturen i guild organiseringen er riktig (flat struktur=bedre, mener jeg).

Hvor kan jeg finne detaljert og up-to-date info om guilds? Blir det noen forandringer i den nye patchen? Er det noen andre her som kan dele noen erfaringer med guild ledelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mitt guild ("Mitt", jeg er bare medlem) drar vi feks. på skattejakter for enchanterene (som igjen deler ut gratis enchants til alle medlemene), kjører fort gjennom instances og hjelper hverandre med å få tak i det man trenger (Items-set osv.).

Instances går forresten dobbelt så fort med gode folk man kjenner!!

Slike ting mener jeg et guild er til for. Hjelpe hverandre med ting man ikke kan gjøre alene.

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
hvis du vill vite hvordan et guild organiseres, så spør de som allerede er i ledelsen i guildet ditt. sry for å si det, men hvorfor har du blitt spurt om å få bli med i ledelsen når du ikke vet hvordan man leder et guild?

1. Det er ett rimelig nytt, lite guild som ble startet på grunnlag av vennskap. Ingen andre har noe særlig mere kunnskaper enn meg på hvordan et guild fungerer i spillet. Vi har derimot mye kunnskaper på sosiale relasjoner, organisasjon og ledelse i RL. Vi er et "mature" guild som ikke fokuserer så mye på hvem som pwner hvem, eller om du er leet eller n00b. Sånne holdninger anser vi som søppel.

2. Jeg er ute etter informasjonsutveksling, ikke at noen som skal fortelle meg hvordan jeg skal spille WoW.

3. Jeg ble vel spurt fordi de syntes jeg har potensiale da vettu :p Dessuten må man begynne et sted. Eller tror du alle guild lederne i WoW allerede visste alt om WoW guild ledelse når de begynte?

4. Når sa jeg at jeg ikke vet hvordan man leder et guild? Jeg har allerede lært en del om Wow Guilds. Nå vil jeg lære *mer*, fordi jeg vil at guildet skal være så bra som mulig.

Lenke til kommentar

Jeg er en av lederne i Nexus på Burning Blade. Det viktigste for oss er det sosiale; ikke phat loot. Det er viktig å få i gang det sosiale, og å holde guild chatten i gang, er nesten alltid noe morsomt som foregår i vår guild chat. I tillegg er det viktig at alle føler de er en del av Nexus, ikke bare at de er med i en guild for å være med. Nå når vi i tillegg har startet med molten core runs så sier det seg selv at Nexus er en av de beste guildene på serveren (altså; det sosiale kommer først, deretter instances osv). Det er jo selvfølgelig smak og behag hva som er viktigst; det sosiale eller phat loot?

Men det er ofte slik at det er core-medlemmene som drar lasset. Heldigvis har vi fått inn en god del nye medlemmer som er kjempehyggelige, i tillegg til en del som ikke tar så veldig del i det sosiale. Det kommer alltid til å være slik at noen er mye mer med på det sosiale, mens andre ikke er det; det viktigste er at alle føler de kjenner mange andre i guilden godt, og derfor får lyst til å være med mer. Det hender jo at noen bare tar en /gquit uten og si et ord, men det er ofte like greit, fordi da har de ingen interesse i det hele tatt i det sosiale.

Det viktigste er at alle føler de hører til og blir satt pris på :)

For eksempel så var det bare tilfeldigheter som gjorde at jeg i det hele tatt ble med i Nexus, jeg møtte på GM'en i Nexus i Tanaris, da bestod guilden bare av lowbies. Vi har blitt større og større etter som tiden har gått, det gjelder bare å holde ut og skape godt samhold i guilden så går resten av seg selv egentlig; vi har hatt både oppturer og nedturer, men core-medlemmene (ca. 7-10 personer, noen som har spilt SWG/CoH sammen tidligere) har ikke gitt opp, og det er slik vi har kommet dit vi er i dag.

Endret av Pug
Lenke til kommentar

Vi har prata om VoIP i guildet, men de fleste er ikke høy nok lvl ennå til at det er nødvendig. Regner med at de største fordelene med Ventrilo kommer best fram i instances som MC. Fram til nå har jeg tenkt mest på hvordan vi kan bruke websiden mest effektivt (vi bruker guildportal.com foreløpig hvertfall).

Håper vi får til et slags system slik at folk i guildet kan gi bort reagents og få gratis armor, enchantments, etc. tilbake. Men ser for meg at å drive å oppdatere på en webside hele tida kanskje er litt tungvint. Må hvertfall gjøre noe sånn at folk som er offline kan kommunisere også. Kanskje drive å maile hverandre ingame? Kan guild ledere sende "spam" til medlemmene? Da kan man isåfall sende ut lister, etc.

Finnes det noe slags "trading UI"? Det hadde vært fett... For eksempel at hvis man mouset over et item, så kunne man se hvem som hadde det på ønskelista. Kan ikke noen lage det =P

Har sett et par /gquit uten et ord jeg og. Ikke mye å gjøre med det. Det er bare et spill tross alt.

Lenke til kommentar

Så i går at vi holder på å lage et slags banksystem i guildet. Har ikke rukket å sette meg helt inn i det ennå. Skjer nye ting på websiden, etc. Kommer til å bli interressant. Dessuten har vi fått igang et lotteri, hehe. The development continues... Akkurat nå er det mer morro med guild enn med å levle char. Håper det fortsetter sånn. Da må det jo bli et konge-guild =)

Lenke til kommentar

Mitt guild er ikke så veldig bra på det sosiale, vil jeg si.

Jeg er ingen hardcoregamer; har en 41 hunter og en 33 lock, begge medlemmer av guildet.

Det som er problemet er at når jeg logger på, og (hvis jeg) sier hei i GC, så er det kanskje et par low-lvl-folk som svarer. De "store gutta" gidder ikke bry seg. Problemet mitt er at det er vanskelig å finne andre guilds som er bedre, særlig i min level, og jeg vil jo gjerne ha end-game.

Forresten; jeg spiller på Daggerspine, så om noen har et guild som er bedre så sier jeg ikke nei takk ;)

Lenke til kommentar

Sosiale er garantert det viktigste i et guild.. Jeg leavet det "beste" guildet på al'akir siden de fleste officerne er noen faggots.. "kanke groupe med deg siden du ikke er veteran" hater sånt dritt.! Mitt guild nå er 200% bedre :) Selvom vi bare er nest best på horde sia i pve har vi det dritmorro :D (Henrik2 sitt guild ble eid hos razorgore :p )

Lenke til kommentar
Mitt guild er ikke så veldig bra på det sosiale, vil jeg si.

Jeg er ingen hardcoregamer; har en 41 hunter og en 33 lock, begge medlemmer av guildet.

Det som er problemet er at når jeg logger på, og (hvis jeg) sier hei i GC, så er det kanskje et par low-lvl-folk som svarer. De "store gutta" gidder ikke bry seg. Problemet mitt er at det er vanskelig å finne andre guilds som er bedre, særlig i min level, og jeg vil jo gjerne ha end-game.

Forresten; jeg spiller på Daggerspine, så om noen har et guild som er bedre så sier jeg ikke nei takk ;)

Vi er en guild på hordesia. Har bare 28 members så langt men forstetter og vokse. De fleste medelemene er mellom lvl 40 - 55

Lenke til kommentar

Noen tips: Finn ut av hva som er målsetningen for guildet. Samkjør dette slik at alle trekker i samme retning. Hvis en ikke gjør det vil spillerne trekke i forskjellige retninger. Noen vil ha det som en sosial greie, andre som en tradeskill-union. Atter andre vil kanskje at dere skal bli hardcore-guild, og dere er etterhvert ute og kjøre.

Ventrilo eller Teamspeak er kjekt og greit. Ved instanser over en viss størrelse er det en fordel, og mange liker å ha det sosialt over VoIP. Samtidig bør det ikke være et krav om å være på VoIP til enhver anledning. Det vil bare irritere de som liker å ha det rolig og stille rundt seg når de soloer, er i andre grupper etc.

Min guild er en hardcore pve-raiding / pvp guild. For å organisere en slik guild kreves det mye tid og dedikering hos ledelsen i guilden. Spillerne er nødt til å tilpasse seg guilden, særlig med hensyn på tid og egne behov. Ledelsen er også typisk mer diktatorisk enn i en "flat-struktur" sosial guild. Jeg sier ikke at dette er en bedre måte å organisere en guild på, men den er effektiv og nødvendig f.eks. for å komme noen vei i BWL.

Lenke til kommentar

Vi er definitivt en mer sosial og laid-back gjeng foreløpig. Fokus sitter mest på bytting av tradeskills og å gi hverandre råd og støtte hvis det kniper. Det passer bra foreløpig, de fleste inkludert meg selv er jo rimelig noobs allikevel. Istedenfor Guild Leader, har vi en Guild Mother (ei dame på 35) som holder offiserene i ørene. Foreløpig god stemning, men noe famlende ettersom guildet er ganske nytt. Det er progresjon, samtidig som vi ikke stresser, funker ganske greit.

Kanskje vi kan lage en egen "special-ops" avdelig for de som har lyst til å gå mer hardcore etterhvert. Kommer an på hvor stort guildet blir. Er det forresten lov med Guild-lotteri? Eller går det under gambling.

Skal sjekke ut Guild Mailer og GIRD, når jeg kommer inn på den sida. Ville ikke når jeg prøvde...

Lenke til kommentar
Jeg er en av lederne i Nexus på Burning Blade. Det viktigste for oss er det sosiale; ikke phat loot. Det er viktig å få i gang det sosiale, og å holde guild chatten i gang, er nesten alltid noe morsomt som foregår i vår guild chat. I tillegg er det viktig at alle føler de er en del av Nexus, ikke bare at de er med i en guild for å være med. Nå når vi i tillegg har startet med molten core runs så sier det seg selv at Nexus er en av de beste guildene på serveren (altså; det sosiale kommer først, deretter instances osv). Det er jo selvfølgelig smak og behag hva som er viktigst; det sosiale eller phat loot?

Men det er ofte slik at det er core-medlemmene som drar lasset. Heldigvis har vi fått inn en god del nye medlemmer som er kjempehyggelige, i tillegg til en del som ikke tar så veldig del i det sosiale. Det kommer alltid til å være slik at noen er mye mer med på det sosiale, mens andre ikke er det; det viktigste er at alle føler de kjenner mange andre i guilden godt, og derfor får lyst til å være med mer. Det hender jo at noen bare tar en /gquit uten og si et ord, men det er ofte like greit, fordi da har de ingen interesse i det hele tatt i det sosiale.

Det viktigste er at alle føler de hører til og blir satt pris på :)

For eksempel så var det bare tilfeldigheter som gjorde at jeg i det hele tatt ble med i Nexus, jeg møtte på GM'en i Nexus i Tanaris, da bestod guilden bare av lowbies. Vi har blitt større og større etter som tiden har gått, det gjelder bare å holde ut og skape godt samhold i guilden så går resten av seg selv egentlig; vi har hatt både oppturer og nedturer, men core-medlemmene (ca. 7-10 personer, noen som har spilt SWG/CoH sammen tidligere) har ikke gitt opp, og det er slik vi har kommet dit vi er i dag.

Som spiller på Burning blade, vil jeg si at selv om Nexus i mine øyne er en respektert guild av mange ikke er blandt de beste ;)

Dere kan ha det beste sosiale communitye det vet jeg desverre ingenting om, men når det kommer til pvp og pve når dere ikke helt opp til de beste ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...