Feh Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Begynne med det første først, spesifikasjonene: CPU: Pentium M 740 1,73 GHz "sonoma" 2 MB cache Chipset: Mobile Intel 915PM Express Minne512: DDR II SDRAM - 533 MHz Grafikk: ATI MOBILITY RADEON X700 64 MB Skjerm: 15,4" WXGA 1280x800 "ColorShine" Lagring: 60 GB HD 4200 RPM Annet: Win XP Pro (m/serial og recovery CD) Liten logitch mus (bilde kommer senere) Bæreveske (bilde kommer senere) Div. Asus drivere og programvare Nero 6 (tror jeg ) Så, til utseende og porter: Lukket, foran (la en ølboks ved siden av for å se hvor stor den er iforhold ) Medieavspillingsknapper (funker kun hvis man har en CD i dvd-romen, og lagt inn drivere) Høyre siden. Her har vi: Lyd/Optisk inn, Lyd ut, Mic ut, S-Video ut, IrDA, 1394 FireWire, Kontak for nettverkskabel, Kontakt for modem, Minnekort greie (MMC/SD/MS), 1x PCMCIA slot. Bak: 4x USB2.0 porter, Kontakt for printer, kontakt for ekstern skjerm (vga) Venstre siden. Her har vi bare den optiske enheten, en DVD±RW (+R dobbeltlag), med ukjent hastighet Fra venstre siden. Grei tykkelse, men ikke akkurat slank. Overblikk Tastatur og Touchpad Lukket. Så, over til hva jeg synes om PCen: Ytelse: Ytelsen i Windows er tålelig bra. Den er ikke lynrask, men tilferedsstillende (den knuser forresten min stasjonære @ 2,4 ghz p4, 1024 ram). Tind laster raskt, men på grunn av harddiskens dårlige RPM kunne den ha vært langt raskere med enn 5400 eller 7200 rpm HD. Jeg har ikke testet noen feite bilderedigeringsprogrammer (og det kommer jeg heller ikke til å gjøre), så alt jeg kan si er om ytelsen i spill og Windows. I 3d mark 03 scoret jeg 5198, og da sier det seg selv at de fleste nye spill må spilles på low-medium (med overvekt på low). I BF2 Kjører jeg det meste på low unntatt et par-tre ting, og 2x AA og det kjører ganske smooth. I HL2 kan jeg ha det meste på medium-høy uten AA og AF. Det er mulig at et kort med 128 MB ville vært bedre, men det vet jeg ikke noe om (f.eks Asus A6Va) Skal du kjøpe laptop for å game, gå for en feit kladd med x800 eller 6800. Skjerm: Skjermen er en WXGA på 1280x800 max oppløsning. Den er ganske klar og fin hvis du sitter riktig iforhold til skjermen (ikke sitt for nærme). Den er ok lyssterk, men ikke noe å hoppe i taket for, og har god fargegjengivelse. Har enda ikke fått noen døde pixler, og det er så og si minimalt med etterslep. Støy: Maskinen støyer veldig lite når den idler. Hvis du har noen prosesser kjørende mens den idler så kan det hende at vifta skrur seg på en gang i blandt, men gjør den ingenting er den stille som i graven. I spill kjører vifta en del, men den kjører som regel kontinuerlig, slik at den ikke går av og på hele tiden. Når den kjører på maks er det uansett ikke ubehagelig, men kanskje ikke helt forelesnings vennlig. Harddisken "knitrer" også litt når den jobber, ikke irriterende, men lyden er der. Varme: Jeg har enda ikke blitt plaget av varmeutviklingen, selv etter at pcen har stått på i 3 døgn så er ikke varmen ubehagelig. Det blir litt varmt nede til høyre for touchpaden, men ikke ubehagelig på noen måter. Oppe ved Esc og FN tastene kan det utvikle seg en del varme, men har man jo ikke fingrene uansett. Vifta er på baksiden og skaper ingen problemer sånn sett. Tastatur og Touchpad Tastaturet er veldig godt å skrive på, god respons på tastene og de bråker lite. Det er litt uvant at det sitter en Fn tast til venstre for Ctrl (slik at Ctrl ikke er ytterst), men det går seg nok til. FN tastene er også kanse små, og kanskje litt vanskelige å treffe hvis du ikke har øynene på dem. Finnes også hurtigtaster over tastaturet for mail, browser, "svenskeknapp" og 2 knapper jeg ikke har testet Fabrikkinnstillinger: Fra esken er det installert Win XP Pro med FAT32 filsystem. Det ligger en snarvei på skrivebordet for å gjøre om til NTFS (tar 5-10 min). Alle driverne fra Asus CDen som fulgte med er lagt inn, dette gjelder da: Wi-Fi, modem, nettverkskort, kamera (1,3 MP webcam integrert i toppen på skjermen). Harddisken er partisjonert opp i 2 parisjoner, en på 3X og en på 2X GB. Hvorfor? Ingen anelse. Generelt: Første jeg gjorde var å formatere disken og legge inn min egen XP Pro Corp. edition og begynne fra scratch. Det er egentlig ikke å anbefale ettersom jeg surra LENGE med å få driverne til chipset tinga til å virke (som wi-fi og lyd). Wi-Fi må forresten skrus på ved å trykke på FN tastene og kan ikke gjøres i windows (noe jeg ikke fant ut før 3 dager etter jeg fikk den hehehe). På FN tastene kan man justere brightness på skjerm, mute, volum opp/ned, sette på wi-fi, skru LCD av/på, velge om man skal kjøre kun ekstern skjerm, kun laptop eller bekke. Det var alt jeg rakk nå (skal på jobb) fyller ut litt mer og legger til et par-tre bilder til når jeg kommer hjem -Feh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå