Gå til innhold

Dell ordner ikke opp selv om Microsoft bekrefter at ansvare


Anbefalte innlegg

Har mistet noen filer i Windows 98 på Dell Latitude CPi laptop. W-98 går i "safe mode" - virker ikke.

 

Har aldri fått reinstallasjonCD i mine hender, - men Dell gidder ikke å hjelpe til, - svarer de ikke har CD'en. Er ikke det for lettvint etter to og et halvt år?

 

Microsoft påpeker at Dell har plikt til å hjelpe meg ved å skaffe meg reinstallasjon av OP.

 

Hva gjør man med Dell som leverandør?

 

Mener Dell jeg skal stjele program/rettigheter fra Microsoft eller kjøpe nytt OS for egen regning?

 

Som leverandør bør man vel ha reservedeler i litt tid fremmover, - ikke avvise kunden etter vel to år?

 

Det kan være ganske håpløst å få tak i noen fornuftig og ansvarlig person hos Dell. Å få kontakt med Dell er kanskje amerikansk på sitt aller verste. Når noe har gått galt som systemet ikke fanger opp da.

 

[ Denne Melding var redigert av: enter på 2002-08-13 11:40 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette er jeg ikke 100% sikker på, men jeg mener maskin-leverandør plikter å levere Windows med maskinen enten som vanlig cd eller som del av en "restore"-cd.. Gjøres ikke dette er det vel rett og slett som pirat-versjon å betrakte..

Lenke til kommentar

Teknisk sett ligger helt klart ansvaret på Dell som produktleverandør. Ta en sint telefon til de - det hjelper ofte å stramme dem opp litt.

 

Rent moralsk sett er problemet i utgangspunktet MS sitt ansvar for å i det hele tatt ha sluppet Winblows 98 på markedet ;=)

Lenke til kommentar

som regel så gir en leverandør av pc'r med en restore cd eller windows cd, hvis en person roter bort dem eller noe sånt så plikter dem bare å gi dem med en hvis tid.

hvis en person ikke fikk med dem i første omgang så er det kundens ansvar å kontakte forhandleren når han oppdager det å skaffe det via dem.

 

kjefte eller være agresiv mot supporten (hvilken som helst support )hjelper som regel nesten aldri, vær eller saklig å seriøs det hjelper.

 

for å sette saken på spisen, hvis du roter bort bildekkene til din bil å etter 2 år går til volvo eller sab eller hva nå en slaks bil du har, så er det ikke demmers plikt å gi deg dekk da. du måtte ha kontakta dem så fort du oppdaga at bilen ikke hadde dekk.

 

ps jeg jobber verken hos dell eller noen bil produsenter.

 

mvh

 

MR_T

Lenke til kommentar

Jeg takker for mange interessante synspunkter.

 

Imidlertid vil jeg nevne at garanti og ansvar for å holde delelager er to ulike forhold.

 

Vi kan dessuten slå fast at det er Dell som er leverandøren her, - ikke Microsoft. - Så forholder vi oss til Dell, - og jeg foretrakker å se dette forholdet så enkelt!

 

Jeg tror neppe vi kan se PC'er som et produkt omgitt av helt andre regler enn andre produkter. Når man kjøper et produkt, - forventer man både tilgang til verksted(/support) og deler i hele produktets sannsynlige levetid.

 

Dersom Dell mener deres kostbare bærbare PC'er har kortere levetid enn to og et halvt år, - er det et dårlig produkt å kjøpe. Unngå det da ...

 

Dersom Dell mener PC'en fortsatt bør henge med til et eller annet, - skal de levere reinstallasjon til meg. Det er så enkelt at jeg krever det.

 

Det ville vært interessant å få Dell sitt syn på dette. :lol:

Lenke til kommentar

Media-kit kan kjøpes fra Dells reservedelsavdeling, dersom Microsoft fremdeles levere disse. Send en mail til [email protected] og oppgi OS, språk og versjon. (Dette koster et par hundre, pluss frakt.) Dersom dette ikke er tilgjengelig, og MS ikke vil eller kan levere må du låne en CD fra noen som har en liggende. (Dette er lovlig, det er lisensen som er viktig, ikke CD'n.)

 

Lisensnummeret vil du finne på lisensbrevet du fikk med maskina. Hvis det ikke er klistret fast på undersiden av maskina, kommer an på når den ble levert.

 

Dell er en ganske stor leverandør av Microsofts produkter og det undrer meg litt at de du har pratet med hos oss ikke kjenner til dette, da mange kunder velger IKKE å kjøpe media med maskinene. (Man trenger ikke media til samtlige maskiner så lenge man har en lisens per maskin.)

 

Når du mottok maskina skrev du vel under på et papir hvor du bekreftet at leveransen var komplett, og at du ville ta kontakt med Dell innen syv dager hvis det manglet noe oppi eska. (Standard betingelser hos Dell siden "tidenes morgen".) Og ærlig talt - jeg tviler på at noen har betingelser hvor man kan ringe etter to og et halvt år og si at "noe" manglet. (Prøv det hvis du kjøper RAM-brikker, for eksempel...)

 

 

Les signaturen min...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-13 17:25, Dan Hansen skrev:

Som leverandør kan jeg bekrefte at vi ikke kan selge datamaskiner med operativsystem eller andre lisensierte programmer installert uten også å levere media. Det er å betrakte som piratvirksomhet.


Ditt problem derimot blir å bevise at du aldri har mottatt noe media.


 

Du er litt ute på jordet nå, - det er helt uinteressant om jeg eller vi har fått reinstallasjonsdisk eller ikke, og jeg aner ikke. Det saken dreier seg om er at PC'en ikke funker, - og at jeg skal ha support for reinstallasjon!

 

Dell får hjelpe meg å få opp PC'en igjen. Dell skal være i stand til å serve sine kunder når PC'en er under tre år gammel!

 

Det regner jeg med du forstår.

 

Etter å ha bråket en del og snakket med sjefen på Dell (?), - ringte en hyggelig dame meg og tilbød å løse opp i problemene. - Så vi får se i morgen.

 

Men det er usmaklig at man må være ressurssterk og pågående for å nå frem med selvfølgeligheter :razz:

Dell - skam dere, - og ta dere sammen!!!

 

 

P.S. - Og du med kommentaren om bildekkene, - er også litt på jordet. Jeg sprengte 3 eller 4 dekk på en ny svenskprodusert bil i Frankrike for en stund siden, - og fikk kun med store vanskeligheter og ekstra kostnader tak i dekk p.g.a. ukurrant dimmensjon. Det er irriterende. At deler til bilen ikke er å oppdrive, - det er uakseptabelt. Det samme med Dell-PC'en! Og jeg har ikke nektet å betale, er det noen som påstår det??? :razz:

 

[ Denne Melding var redigert av: enter på 2002-08-14 00:20 ]

Lenke til kommentar

Enig i at support må du få, men jeg mener det ikke er urimelig dersom du må betale litt for det.

 

Nå vet jeg jo ikke noe om det aktualle kjøpet du har gjort for 2 og et halvt år siden, men dersom du har kjøpt "3 års på stedet service" er vel saken klar, da må Dell komme til deg og fixe opp, og min erfaring er at det gjør de - raskt. Dersom du valgte å ikke betale for en serviceavtale når du kjøpte maskinen synes jeg ærlig talt ikke at du kan forvente at Dell skal stille opp på samme måte. Jeg er 100% sikker på at du har en lovlig lisens, siden denne maskinen ble kjøpt fra Dell, og det er dermed ikke vanskligere enn at du får fatt i en hvilken som helst Win98 (may it rest in peace!) CD og bruker din lisensnøkkel når du installerer.

 

Dersom du ikke kjenner noen med en win98 CD eller ikke kan finne den på internett antar jeg at Dell kan sende deg media som nevnt over. (mot litt betaling selvsagt!)

 

Og vær så snill - det går ikke an, på generelt grunnlag, å garantere at et OS ikke skal tryne etter 2 og et halvt år - det kommer jo helt an på kompetansenivået til brukeren, som jo som oftest er lokal admin og dermed kan gjøre alle mulige slags fiffige ting.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-13 23:57, enter skrev:

Quote:


Den 2002-08-13 17:25, Dan Hansen skrev:

Som leverandør kan jeg bekrefte at vi ikke kan selge datamaskiner med operativsystem eller andre lisensierte programmer installert uten også å levere media. Det er å betrakte som piratvirksomhet.


Ditt problem derimot blir å bevise at du aldri har mottatt noe media.


 

Du er litt ute på jordet nå, - det er helt uinteressant om jeg eller vi har fått reinstallasjonsdisk eller ikke, og jeg aner ikke. Det saken dreier seg om er at PC'en ikke funker, - og at jeg skal ha support for reinstallasjon!

 

Dell får hjelpe meg å få opp PC'en igjen. Dell skal være i stand til å serve sine kunder når PC'en er under tre år gammel!

 

Det regner jeg med du forstår.

 

Etter å ha bråket en del og snakket med sjefen på Dell (?), - ringte en hyggelig dame meg og tilbød å løse opp i problemene. - Så vi får se i morgen.

 

Men det er usmaklig at man må være ressurssterk og pågående for å nå frem med selvfølgeligheter :razz:

Dell - skam dere, - og ta dere sammen!!!

 

 

P.S. - Og du med kommentaren om bildekkene, - er også litt på jordet. Jeg sprengte 3 eller 4 dekk på en ny svenskprodusert bil i Frankrike for en stund siden, - og fikk kun med store vanskeligheter og ekstra kostnader tak i dekk p.g.a. ukurrant dimmensjon. Det er irriterende. At deler til bilen ikke er å oppdrive, - det er uakseptabelt. Det samme med Dell-PC'en! Og jeg har ikke nektet å betale, er det noen som påstår det??? :razz:

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: enter på 2002-08-14 00:20 ]</font>

 

Beklager - skal lese bedre neste gang

 

Ha en fortsatt fin dag :smile:

Lenke til kommentar

Du er litt ute på jordet nå, - det er helt uinteressant om jeg eller vi har fått reinstallasjonsdisk eller ikke, og jeg aner ikke. Det saken dreier seg om er at PC'en ikke funker, - og at jeg skal ha support for reinstallasjon!

 

Hvorfor? Du har hatt maskina i to og et halvt år, og nå har du sannsynligvis slettet noen filer(?). Er det ikke ditt ansvar å reinstallere dette?

 

Dell får hjelpe meg å få opp PC'en igjen. Dell skal være i stand til å serve sine kunder når PC'en er under tre år gammel!

 

Selvfølgelig, men dette gjelder jo ikke brukerfeil. Dell har installasjonstjenester, så hvis du trenger hjelp til å reinstallere OS'et ditt kan du ringe salgsavdelingen og få kjøpt en slik tjeneste. (Og: Tre års garanti forutsetter som _BOHF_ skrev, at du faktisk kjøpte maskina med tre års service, med mindre du kjøpte den privat.)

 

Etter å ha bråket en del og snakket med sjefen på Dell (?), - ringte en hyggelig dame meg og tilbød å løse opp i problemene. - Så vi får se i morgen.

 

Men det er usmaklig at man må være ressurssterk og pågående for å nå frem med selvfølgeligheter

Dell - skam dere, - og ta dere sammen!!!

 

Hmmm... Hva konkret sikter du til? Bør Dell og deres ansatte skamme seg for at de ikke vil rette opp feil som brukerne gjør på sine maskiner? Burde vi i så fall kun selge maskiner som ikke kan konfigureres av brukerne? (Da hadde vi solgt mye tenker jeg...)

 

Mitt forslag til deg er at du kjøper en reinstallasjonstjeneste hvis du ikke vil gjøre det selv.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-14 11:57, DellDude skrev:

Mitt forslag til deg er at du kjøper en reinstallasjonstjeneste hvis du ikke vil gjøre det selv.


 

Vel, - da regner jeg med å få tilbud om det, - eller forslag om hva jeg kan eller skal gjøre fra Dell.

 

Spør du meg er det "heilt på tryne langt ute på jordet" å ikke holde reservedeler herunder program/media til sine kunder, - så Dell får ta seg sammen. Ja Dell - hehe - skam dere masse og lenge!!! :lol: :lol: :lol:

 

Dersom Dell oppførte seg sånn nogenlunde bortimot ordentlig, - da hadde Dell skaffet en løsning snart!

 

Og kjære DellDudel da, - er det noen som har sagt jeg ikke vil betale? Vel - den diskusjonen er overhodet ikke påbegynt, - men jeg ser overhodet ikke det som en del av problemet så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...