Ni kon Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 (endret) Hei alle sammen. Tenkte å ta en diskusjon rundt det med DVD format, og andre formater som har eksistert opp gjennom årene. Denne tråden er ikke ment å fornærme noen, men derimot ønsker jeg litt diskusjon runt emnet. Jeg snakker ikke om DVD som lagringsformat, da mange av oss bruker både DVD og CD til lagring av viktig data. Men jeg snakker om de som kjøper seg DVD filmer. Jeg påstår at DVD filmer har absolutt NULL SAMLEVERDI og det er derfor IDIOTI å kjøpe seg DVD filmer. Filmbransjen gir stadig ut ulike samlebokser på dvd, vi ser også utallige DVD filmer som kommer som editors cut, collectors box etc. Ringenes herre gikk så langt at de ga ut egne bokser med figurer av ymse slag for å selge mer. Filmbransjen har alltid prøvd å få oss forbrukere til å kjøpe mer, mer av alt. For jo mer vi kjøper jo mer tjener de. Hvor mange nisser rundt om sitter i dag med enorme VHS samlinger, som har totalt null utbytte av disse. Jeg for min del har hivd alt som heter VHS (for ikke snakke om BETA filmene som røyk utallige år siden). Det vi ser er at filmbransjen gir ut masse på DVD, men vil disse ha noen samleverdi? Alle vet at HD er på vei inn i stua og da vil DVD filmene vi eier i dag bli alt for dårlig for fremtidig bruk. Og helt ærlig folkens: hvem av dere ser favoritt-filmen sin om og om igjen? Jeg er for min del dritt lei filmindustriens enorme fokus på å tømme lommene til oss vanlige forbrukere. Riktignok er DVD filmene blitt rimeligere og rimeligere over årene, men allikvel syns jeg det er alt for drøyt å måtte betale 150 + for en ny DVD film. Dessuten er jeg dritt lei av at filmindustrien deler opp verden i soner, og mener det er totalt bak mål at filmer gis ut i lang tid på sone 1 før sone 2 etc. Hva selger filmindustrien? Svaret er enkelt: De selger UNDERHOLDNING. Men dessverre tror denne industrien at de selger kosedyr, samlebokser, nyttegjennstander osv. Det er først og fremst underholdning de skal selge og alt annet som kommer i kjølevannet bør være en ren fortjeneste. DEt vi derimot ser i dag er at vi må kjøpe plakater, filmmusikk og annet dill dall som ikke har noen samleverdi for oss før vi i det hele tatt får tilgang til å se selve filmen. Ikke nok med det, men de nekter å gi ut filmen på DVD før den har gått to mnder på Kino. Bare for å melke oss forbrukere enda mer. For noen år siden var det en fabrikk i England som bestemte seg for å selge klokker. De stor i bransjen lo godt da de hørte at en ny utfordrer var på banen. Og ikke nok med det, men de skulle selge billige masseproduserte digitale klokker. TIMEX var fabrikken, og produsenter som SWATCH mente TIMEX var helt bak mål. TIMEX bestemte seg for å selg klokker som hadde en nyttefunksjon - vise hva tiden var. Det gikk ikke lenge før alle de andre produsentene hadde stup i eget salg og gikk straks over til samme løsning som TIMEX Grunnen til at jeg nevner dette var at TIMEX bestemte seg for hvilken bransje de skulle være i, og de forbedret det folk ville ha. Er det håp for filmindustrien? Filmindustrien må definere sitt bransjeområde som jeg påstår er UNDERHOLDNING. Hvordan kan de forbedre underholdningen? Er det ved å presse på oss ting som vi ikke har nytte av, eller kan de fokuserer på å gjøre underholdningen lettere tilgjengelig for en billigere penge? Hva er jeg villig til å betale for en kvelds underholdning? Min smertegrense er ihvertfall langt lavere enn 150 kroner, og jeg håper dere som leser dette er enige i det. Filmbransjen har fokuset på å bekjempe oss forbrukere med å forby p2p og samtidig også saksøke tusner av de som har lastet ned en film. Mitt spørsmål er om filmbransjen mangler totalt kunnskap om kundebahndling? Jeg for min del kjøper IKKE DVD plater, nettopp fordi 1) det har null samleverdi 2) der er dyrt 3) det er gammel underholdning. (nye filmer kommer ikke fort nok ut) Er jeg alene om å boikotte filmbransjen? Endret 12. september 2005 av oivind_dahle Lenke til kommentar
Dagon Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Greit innlegg det der, men jeg er uenig på en par punkter. Og helt ærlig folkens: hvem av dere ser favoritt-filmen sin om og om igjen? Helt ærlig, vil jeg si at jeg ser favorittfilmene mine om og om igjen. Har sett mange av dvdene mine, og div vhser flere ganger. Den sonegreia er jeg enig med deg i. Er også enig i at 150+ for en film er drøyt dyrt. Kjøper aldri filmer som koster mer enn 100lappen selv. Dette blir da "eldre" titler. Når det gjelder samleverdi vet jeg ikke hva jeg skal svare Akkurat nå, så har dvdene mine stor samleverdi for meg, men om en par år er den kanskje ikke like stor. Har ikke brukt så fryktelig mye penger på dvder heller, maks 4-5000,- kanskje. BLir artig å høre hva de som har flere 100 titler vil si angående dette. mvh en døgnende Dagon. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Jeg ser at du har brukt lang tid på dette innlegget, men jeg må dessverre si meg totalt uenig. Jeg er ikke gammel nok til at VHS noengang har vært aktuelt, men jeg vet at jeg beholder DVDene mine til de råtner (50 års levetid, visstnok). Jeg ser yndlingsfilmene mine mange, mange ganger, og har sett de aller fleste filmene mine flere ganger. Jeg får alltid noe nytt av å se en film enda en gang, enten fordi jeg oppdager noe nytt, eller fordi det er lenge siden sist. Jeg er stor fan av Special Edition/Collector's Edition-utgaver av filmer, da spesielt Director's Commentary og Deleted Scenes. Jeg føler jeg får mer innblikk i filmen hvis jeg får se den uklippete versjonen, og enda mer av å høre hva regissøren har å si om filmen. En film jeg kan se 5-6 ganger er verdt mye mer enn 150,-. Når det gjelder kundebehandling: nøkkelordet her er kunde. Du vet, sånne som meg, som KJØPER filmene. De som er så fantastisk glad i P2P er ikke målgruppen til filmindustrien, det er sånne som meg. Det er mennesker som bruker pengene sine på filmene som er kundene, og jeg føler ikke at jeg har fått dårlig kundebehandling i det hele tatt. Hvis du leter etter sympati fordi de har gjort det vanskeligere for deg å stjele filmer, da er du kommet til feil sted. Forumet støtter ikke warez, og det er ikke tilfeldig. Jeg kjøper DVDer fordi: 1. De har verdi. Jeg kan selge mine fimer videre, ergo, de har verdi. Men ikke bare det, de har verdi for meg, da dette er kjempegod underholdning. Ingenting er som å komme hjem til en god film. 2. 99,- for 10-12 timers underholdning? Kan ikke si meg enig med deg her, nei. 3. Nye filmer kan bare komme ut, det er de gamle jeg foretrekker. Selvsagt, det kommer gode nye filmer ut, men akkurat nå konsentrerer jeg meg om de gamle (de neste innkjøpene blir Hitchcock-filmer) Boikott alt du vil, DVD-bransjen tilbyr god underholdning til rimelige priser, og jeg er glad for at de gjør det. Lenke til kommentar
Svankmajer Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Skjønner ikke helt problemet Ø.D? Jeg tror ikke filmsamlere kjøper film nødvendigvis samler for å kunne selge samlingen senere. Det er en annen verdi det er snakk om. Alt det andre virker noe som en selvfølge presentert som dommedag. Mener du virkelig at det er nå i det siste at du skjønte at verden på mange måter er et kynisk marked? Grunnen til at produkter, plakater og ulike versjoner kommer er også pga ren etterspørsel. Fjortiser ønsker seg plakater av Legolas, Aragorn osv. Da lages det. Slik er det bare. Kapitalisme. Ingen vits å boikotte filmbransjen? S, Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 (endret) Jeg er helt uenig i Dahle's meninger. Selv har jeg rundt 260 filmer. (Er ikke alle som ligger inne på dvdprofiler) Har samlet på filmer en stund nå, og jeg har ingen planer om å slutte. Greit nok, sone inndelingen er bortkastet, men er det noe reelt problem? Nei, de fleste som samler på dvd'r har gjerne en sonefri spiller. Og sådan er det problemet ute av verden. Prisen er også helt kurrant, i dag koster de fleste nye dvd filmer rundt 160-170kr. Og det blir bare større og større utvalg av titler til 99kr. Dette er priser som jeg helt klart synes produktet er verdt! Før i tida hendte det ofte at en 2 disk kunne koste opp til 350kr. Nå har jo det bedret seg kraftig. At man ikke ser favoritt filmen sin igjen og igjen, mulig det Dahle, men selv ser jeg ofte de gamle filmene jeg har i samlingen Synes det ikke gjør noe å se en film for andre eller tredje gang... Filmsamlingen min er ikke mye verdt hvis jeg skulle solgt de, regner med at jeg har brukt rundt 40 000kr. på film, men jeg ville nok ikke fått i nærheten av denne summen hvis jeg skulle solgt de. Det har jeg da heller ingen planer om å gjøre, for meg er det samlingen i seg selv jeg er stolt av. Jeg drømmer om en samling bestående av alle gode filmer her i verden (må like de selv da) og dette er en målsetning jeg har planer om å fullføre. Dessuten er det bare bullshit at noen special editions ikke er verdt en dritt! Greit nok, Ringenes Herre Extended boksene er ikke verdt noe mer enn de kosta nei. Men har du hørt om Walt Disney Treasures (sone1-limited)? Disse koster nå mye mer enn de var verdt da de var nye! Endret 12. september 2005 av Menkromsen Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 Hvordan kan en DVD plate med innhold ha noen verdi? Hva kjøper man når man kjøper seg en DVD film? Jo nettopp innholdet, og innholdet er underholdning. DVD teknologien står for utskiftning, da vi som alle andre går over til HD. Hvor mye tror dere at dere får for VHS samlinga deres i dag? Hvor mye tror dere at dere får for en brukt DVD film? Jeg klarer ikke i min villeste fantasi se noen verdi i en DVD plate. Dessverre er det mennesker som innbiller seg at DVD plater er som vin, og blir derfor mer verdt etter en stund. En gammel kollega av meg var overbevist at det lå mye penger i å invistere i datautstyr for så å selge det etter noen månder. Han sa opp jobben og begynte med dette, noe som ikke gikk særlig bra.... Jeg for min del fortrekker å se RINGENES HERRE på HD, neste gang jeg ser filmen i 2008 en gang. Filmindustrien bør konsentrere seg om å heller finne ut hvilken bransje de er i, og nå oss kunder på en billigere og bedre metode. Dessuten ser jeg dere er stolte av samlingene deres. Men helt ærlig hvem lar seg imponere av en haug med DVD plater om noen år? Jeg trekker derimot rimelig på smilebåndet når jeg besøker kompiser som har rom fulle av VHS kassetter. Noen av de har til og med bitt i det sure eplet og stuet de bort for evig og alltid. Vi betaler da for underholdningen, og ikke for pakningen folkens? Og når det gjelder en DVD film er mer verdt nå enn ny, så tviler jeg sterkt på dette. Men det er jo en del idioter der ute som er villig til å gi hva som helst for en nå døende teknologi..... Lenke til kommentar
UAM Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Jeg for min del mener filmindustrien har en stor mengde overbetalte arbeidere (skuespiller), som går ut over den genrelle kvaliteten på produkte vi får servert.. Derfor har jeg sluttet å betale for filmen direkte og lever som en parasitt på andre som er villig til å betale for den. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Filmene jeg har på DVD kommer jeg aldri til å trenge å bytte ut. Hvem er det som tror at Sorority Babes in the Slimeball Bowl-O-Rama (1988) eller Flesh Gordon Meets the Cosmic Cheerleaders (1989) kommer til å komme ut på HD-DVD? Jeg er helt enig i at filmindustrien tar seg grådig betalt for en DVD-plate til godt under en krone stk, men slik er det over alt. Jeg synes f.eks at 500,- er dyrt for en flaske vin som man faktisk ikke kan drikke. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Noen er filmmennesker, andre ikke.. Selv om dvd'ene ikke har samleverdi for deg, så har de det for meg og mange andre Jeg ser favorittfilmENE mine om og om igjen. Og det gjør mange jeg kjenner også. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 "Verdi" - Et fint ord med flere betydninger. De fleste av mine dvder er kjøpt for ca en hundrings, da jeg har klart å styre meg til filmene har vært ute en stund. Omg jeg skulle ha solgt disse videre, ville jeg sikker fått maks 10-20,- ~= 0 verdi. Senest i går så jeg en av filmene mine da jeg la meg litt tidlig fordi kroppen var sliten, men ikke trøtt ~= stor verdi, for meg. Ikke for lommeboken, ikke for naboen(som sikkert hørte en del lyder), men for meg. Spørsmålet er hva er verdi?: Snakker vi om kroneverdi, så er jeg enig i at dvd filmer har liten verdi. Snakker vi om personlig verdi, så har filmene stor verdi for enkelte, men dette er subjektivt, derfor vanskelig å diskutere en konkret verdi. Lenke til kommentar
r Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 *snip* Amen! oivind_dahle; du snakker om at DVD-plater er et døende format. Mener du altså at vi skal vente noen år med å kjøpe filmene vi vil ha, slik at vi kan få dem på HD-DVDer? Helt ærlig, det gidder jeg ikke. Jeg vil faktisk ha underholdningen nå. Jeg syns også DVD-plater har en helt akseptabel kvalitet. Selvfølgelig er jeg for fremskritt, men jeg kan fremdeles se på en VHS-kassett uten at jeg uffer meg særlig over kvaliteten. DVD var riktignok en revolusjon, men jeg tviler på at HD-DVD kommer til å være en like stor forandring for videoformatet som DVD var for VHS. Dessuten, HD-DVD vil også bli erstattet med noe nytt og bedre en dag. Skal vi bare vente og vente med å kjøpe filmer til produsentene kommer med et endelig, perfekt format? Det skjer nemlig ikke. Underholdning er underholdning, uansett format. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Hvor mange nisser rundt om sitter i dag med enorme VHS samlinger, som har totalt null utbytte av disse. Jeg for min del har hivd alt som heter VHS (for ikke snakke om BETA filmene som røyk utallige år siden). Da er det du som er nisse. Jeg har fortsatt hele min VHS-samling som er på en del hundre eksemplarer. Setter veldig pris på den jeg. Lenke til kommentar
Totenkopf Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 * Jeg kommer aldri til å kvitte meg med VHS-samlingen min. * Betaler aldri mer enn 100 NOK for en god film. * Har ingen problemer med å måtte vente i et par måneder på at en film skal bli sluppet på DVD. Lenke til kommentar
Jonnar Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Sorry dahle. Dette blir litt som med fotballkortene mine fra Premier League-sesongen 1996/97, eller pappa sine fotballkort fra 70-tallet en gang. Den gang jeg gikk på barneskolen og samlet disse fotballkortene var det ikke bare noen kort med bilder av en spiller, eller kanskje en klubb-logo. Det var noe jeg var glad i. Noe jeg likte å "leke" med. I dag har jeg fortsatt kortene mine. Jeg aner ikke hvor de befinner seg akkurat nå (de er på rommet mitt et sted). Men det jeg vet er at jeg aldri kommer til å kvitte meg med de! Aldri! På samme måte som min far tok vare på sine fotballkort akter jeg å gjøre det samme uansett hvor utdanket fotballkortene mine vil bli. Jeg har brukt tid og hardt tjente ukepenger på å skaffe meg alt, så hvorfor skulle jeg kvitte meg med det bare fordi at noe annet kom på markedet istedet? Noe bedre, eller artigere på en eller annen måte. Skulle jeg ventet med å kjøpe fotballkortene mine til sesongen etter fordi at da var det nye spillere, nytt design på kortene, og enda flere kort å samle? Jeg har brukt tid og penger på min DVD-samling og er stolt over den. Og å vente på at filmene jeg vil ha skal komme på HD-DVD, BluRay eller whatever det neste formatet blir er uaktuelt. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Jeg er helt uenig med deg dahle. Jeg er veldig glad i samlingen min og har ingen problemer med å bruke 150 kroner per dvd. Så klart det kommer formater som er bedre, men sånn har det alltid vært og kommer alltid til å være. Lenke til kommentar
tigerdip Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Neste steg i utviklingen er jo ikke HD det er streaming. Tror du virkelig det blir billigere for de som ønsker å se en film mer enn en gang ? Det tror ikke jeg. Og når ble "gammel underholdning" synonymt med "dårlig underholdning" ? Det er den "nye" underholdningen som er mindre og mindre verdt. Lenke til kommentar
EDB Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 Så man skal aldri kjøpe noe, fordi det kommer nye formater? Nye og bedre formater kommer det jo av 'alt'..ganske greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå