fudun Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Hei, kjøpte meg et Canon EOS 350d på fredag, og tok med et 50mm/1.8 objektiv, da jeg hadde hørt mye bra om dette i forhold til prisen, og tenkte det var et fint sted å starte, for å så se hva jeg kom til å savne. Tror 50mm objektivet kan være fint til mye, men de bildene jeg forsøkte å ta i helga hadde nok blitt bedre med et annet. Jeg savnet for det første mer vidvinkel, og for det andre mindre nærgrense for fokus. Har forstått det slik at mye kan gjøres med nærgrense ved hjelp av makrolinser/mellomringer? Finnes det noe rimelige objektiver (gjerne fast), som gir god vidvinkel og god optikk? Synes 10-22mm fra Canon er litt dyrt.. Lenke til kommentar
dari Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 (endret) Du sier at Canon sin 10-22mm er litt dyr, men du sier ikke hva som er greit for din lommebok. Er denne Sigma'en (10-20mm F/4-5.6 EX DC HSM) til 4000kr for dyr også? Eller hva med denne fra Tamron(SP AF 11-18mm F/4.5-5.6) til 4500? Som du ser blir fort lysstyrken dårlig på de "billig" vidvinkel zoomene Endret 12. september 2005 av dari Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 (endret) Har forstått det slik at mye kan gjøres med nærgrense ved hjelp av makrolinser/mellomringer? 50 mm objektivet har ganske normal nærgrense. Hvis du bruker mellomring på 50 mm objektivet så kan du gå nærmere men du mister mulighet til å fokusere på uendelig. Som du ser blir fort lysstyrken dårlig på de "billig" vidvinkel zoomene På en vidvinkel er det ikke noe krise siden man kan bruke ganske lange lukkertider før man får problemer med å holde kameraet stille så lenge motivet ikke er i bevegelse. Endret 12. september 2005 av Kristallo Lenke til kommentar
fudun Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 @dari: Det er vel egentlig ikke lommeboka som setter stopp, bare følelsen av at 6000 er litt mye penger. 1000 kroner for et fast objektiv med god lysstyrke, føltes som et greit kjøp. Du mener at Canon sin 10-22 absolutt er verdt pengene? De brenner litt i lomma nå, ser for meg at det kan tas mye morsomme bilder med dette. @kristallo: Når jeg vil tett inn på motivet, så vil jeg jo gjerne ha bakgrunnen ute av fokus uansett, så det er ikke noe problem. Hva slags mellomring burde jeg kjøpe (hva har jeg å velge i), og hvordan blir bildene i forhold til et macro-objektiv? Lenke til kommentar
andreash Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 @kristallo: Når jeg vil tett inn på motivet, så vil jeg jo gjerne ha bakgrunnen ute av fokus uansett, så det er ikke noe problem. Hva slags mellomring burde jeg kjøpe (hva har jeg å velge i), og hvordan blir bildene i forhold til et macro-objektiv? Det beste kjøpet til makro er selvsagt et makroobjektiv f.eks Canon 100mm 2.8 Macro eller Sigma 150mm DG macro. Men de koster da rundt 5000.- da. Bra objektiver er dyre. Eks: Canon 70-200 2.8L 11000.- Lenke til kommentar
bjornegil Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Hei alle sammen! Jeg har nettopp kjøpt nytt Canon Eos 350D med org linse 18-55mm. Men hva anbefaler dere her inne for mitt neste steg når det kommer til linse? Kommer vel selvsagt ann på hva jeg skal ta bilder av men... Lenke til kommentar
olemm Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Kommer vel selvsagt ann på hva jeg skal ta bilder av men... Det kommer mer eller mindre BARE an på hva du skal ta bilder av, så det beste rådet som kan gis uten å vite det er å bruke det obj. du har en del og finne ut av hva du syns det suger mest til (lysstyrke, for kort rekkevidde, for kort nærgrense, for trang bildevinkel, etc.) , , og så ta neste objektivkjøp det fra der. Til trådstarter: Et anstendig makroobjektiv koster deg omtrent 3-3,5k (Tamron 90 / Sigma 105) og til tross for at disse er konstruksjonsmessig svakere enn Canon 100 og Sigma 150 er de like gode optisk sett og begge gode kjøp. Mellomringer fungerer helt greit, og er en rimelig løsning, men et dedikert makroobjektiv koster bare en 1500 kr-eller-deromkring ekstra, og er veldig mye mer fleksibelt - og en del bedre optisk mener jeg å se også. Faste vidvinkler er det flere som ønsker seg, men det eneste rådet så langt er å smøre seg med tålmodighet (eller harke opp 14-15k for Canon 14/2.8), for så langt er det mangelvare hos de fleste kameraprodusenter (nikon har riktignok en 10,5 fisheye for DX, men ikke noe annet). Lenke til kommentar
fudun Skrevet 14. september 2005 Forfatter Del Skrevet 14. september 2005 Klarte ikke vente, så jeg kjøpte en 10-22mm i dag, skal bli spennende å se hva jeg kan ta av bilder med den. Glemte å ta med haze/UV filter da, tror kanskje det kan være greit å beskytte det litt.. Testet ut mellomringer i butikken i dag også, men de hadde bare et kit med tre str i, der selv den minste (12mm extender) var nok. Vurderer å gå tilbake å kjøpe kitet, da de ikke hadde mellomringer inne noe annet sted, og hele dette kitet kosta mindre en 1.4x'en til Canon. Når jeg allerede har et ok 50mm objektiv, tror jeg dette kan være en grei løsning. @Bjørn Egil: olemm svarer godt her, prøv deg litt ut med det du har, jeg gjorde det samme, men startet med en fast 50mm, da jeg visste at denne hadde bedre optisk kvalitet, og jeg gjerne vil ha muligheten til å ta bilder som kan trykkes stort. Det jeg savnet her, var mer vidvinkel (du har allerede litt vidvinkel), og muligheten til å komme nærmere motivet, men jeg følte ikke at jeg trengte mer zoom, bare mindre nærgrense. Akkurat nå føler jeg ikke noe savn i området 22-50mm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå