Howard Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Toshiba har demonstrert sin SED-teknologi. Ifølge selskapet er bildekvalitet og responstid på nivå med CRT-skjermer. Les mer Lenke til kommentar
cec Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Det kommer alltid noe nytt da... men dette virket jo bra , snart så er vel andre tek en bare oppløsning som blir viktig ... Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 lover godt dette her. Vår tv hverdag blir sikkert imponerende bra. Håper de lager like bra programmer som de lager tv'er da Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Det kommer alltid noe nytt da... men dette virket jo bra , snart så er vel andre tek en bare oppløsning som blir viktig ... har vel vært stort sett andre ting enn oppløsning som er viktig ganske lenge spør du meg. Det er ikke så lenge siden farger var viktig Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 (endret) Utrolig spennende med en ny teknologisk utfordrer. Dette må jeg sette meg inn i * lese linker og google * Edit: Får håpe CRT-TV'en min holder et par år til slik at jeg får med meg denne nyheten når jeg først skal kjøpe flat TV. SED-skjermer har ikke behov for baklys, og som følge av dette vil effektforbruket halveres i forhold til plasma-skjermer og være på to tredeler av forbruket til LCD-paneler. Plasma har heller ikke baklys så akkurat det kan vel ikke være grunnen til at SED er mer energieffektiv. Edit: Oversetteren har nok bommet litt: SEDs convert electrical energy into light with a higher emission efficiency than other display types, resulting in power consumption that is two-thirds that of PDPs, and also surpasses CRTs and LCDs. In other words, SEDs are highly earth-friendly, meeting the needs of the times. Etter å ha lest infoen til canon sitter jeg igjen med inntrykket av at dette er svært likt plasma, med eneste forskjell at elektronemitterene er litt mer effektive og kan pakkes tettere enn på plasma. Dermed kan pixeltettheten økes og oppløsningen på middelstore og små skjermer økes opp til full HD. Innbrenning er nok ganske lik som for andre plasmaskjermer siden det neppe er store forskjeller i fosforblandingene som brukes. Endret 12. september 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Vil SED få litt av de samme problemene som plasma har/hadde? Tenker da fastbrente bilder og det at skjermen er "utbrent" etter 5-6 år... Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Spennende dette,men prisene på slike skjermer blir nok ikke like spennende kan jeg tenke meg. Lenke til kommentar
Ulf Isaksen Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Spennende dette,men prisene på slike skjermer blir nok ikke like spennende kan jeg tenke meg. Prisene blir vel heller "eksotiske" Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Hmm..konkurrent til OLED med andre ord ? OLED skal jo være så bra, og siden denne har så lav responstid tror jeg vi kan få 2 typer skjermer som florerer markedet om noen år(litt sånn som HD-DVD og blue ray gjør nå) Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 å Sammenligne SED med plasma blir ikke riktig. Dette er hvofor: SED fungerer stort sett med samme prinsippet som en CRT skjerm: alså et vakum der elektroner vandrer igjenom og får fosforbeleget til å lyse. En plasmaskjerm funker med samme prinsippet som et lysrør div i stede for et vakum så har en ei gassfyllt lomme med et fargefilter forran som lyser pga det uv lyset som blir generert når gassbladningen utsetes for strøm, plasma er dessuten plaget av etterglødning Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 OLED skal jo være så bra, og siden denne har så lav responstid tror jeg vi kan få 2 typer skjermer som florerer markedet om noen år(litt sånn som HD-DVD og blue ray gjør nå) LCD og plasma var ikke gode nok eksempler? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 (endret) Her er forresten et par bra kilder til mer informasjon om SED: http://neasia.nikkeibp.com/neasia/000003 http://answers.google.com/answers/threadview?id=525928 Prisutviklingsestimatet på den første linken lover meget bra. Det ser ut til at prisene på 37-42" LCD og plasma vil fortsette å falle drastisk de kommende årene: Dvs. en halvering av prisen de neste 2-3 årene. Sortnivået på prototypene skal være helt nede i 0,04 cd/m^2, mens de SED-panelene som kommer i produksjon skal bli ennå bedre: Helt ned i 0,003 cd/m^2. Svart blir altså myyye mer svart enn før. Fargedybden skal være på høye 10 bit (per farge) på prototypene men potensielt opp til 13 bit på den ferdige masseproduksjonen. Til sammenligning har dagens vanlige LCD-paneler et sortnivå på rundt 0,5 cd/m^2 og en fargedybde på 8bit (per farge). Dette lover altså svært bra! Endret 12. september 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Weee! CRT som flatskjerm! (Endelig kan også jeg kjøpe meg flatskjerm!) Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Så var det prisen nå da...det som kommer til å bli det avgjørende for hvor mye suksess SED skjermene får mener da jeg. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Tror prisen blir rimelig lav. Når disse kommer på markedet har de fleste her i Norge flatskjerm allerede på veggen. Husk at den normale mann i gata ikke er spesielt opptatt av bildekvalitet, ei heller ser de noe særlig forskjell på kvalitet. Skal denne skjermen selge mye må prisen også være deretter. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Så var det prisen nå da...det som kommer til å bli det avgjørende for hvor mye suksess SED skjermene får mener da jeg. Tipper Toshiba har ambisjoner, så de legger seg neppe langt over LCD/Plasma Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Hvordan blir dette i forhold til oled skjermer da? Og kommer det oled skjermer noen gang? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Jeg er spent på om pixelene er fastlåste, som i LCD. Hvis ikke, og det er like bra som det loves, så blir det nok en slik på meg, med mindre OLED blir bedre og kommer til samme tid. Kommer det pcskjermer med SED? BTW: Når kommer OLED. Skulle ikke OLED være på markedet i år? Finnes det sammenligninger? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Pixlene blir nok helt klart fastlåste slik at det kun er høyeste oppløsning som er det mest gunstige. Jeg ser ikke på det som noen svakhet siden bilder vil bli skarpere enn om lyskildene bak pixlene skulle kunne lyse på mer enn en pixel av gangen slik som på CRT. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Mye spennende på skjermfronten for tiden. Både OLED, SED og var det ikke en artikkel om NED også for en stund siden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå