olemm Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 (endret) I går hevdet termometeret mitt at laveste nattetemperatur var 4,5 grader C, og dette kan bare bety en ting, nemlig at det går mot mørkere tider... I anledning dette, må lysutstyr i hus, med ambisjoner om litt produktfotografi og portrettfotografi tenkte jeg at jeg skal investere i noen blitser, men er usikker på hva som tjener mitt formål best; Har en 420 EX som kan brukes som trådløs slave, så innkjøp av (til å begynne med) Sigma 500 Super eller EX 550 vil gi meg et to-blitsoppsett som vil fungere; spørsmålene er imidlertid som følger; 1) Er batteriblitser kraftige nok til å kunne softes med paraplyer, store softbokser o.l. til portrettbruk? 2) Vil batteriblitser gi tilsvarende fleksibilitet som AC-strober mht. kontroll av output? 3) Vil den noe mindre størrelsen på blitshodene være et drawback mht god spredning av lys (ser f.eks. at 420en har litt problemer med å "fylle" softboksen..) Åpenbare fordeler med batteriblitser er selvfølgelig også en faktor, pris (i det minste siden jeg har en fra før, slik at det innledningsvis ikke er annet enn et utlegg på 1800 kr - kontra noen ekstra lapper på AC-blitser (?)), mobilitet - noe som er fint siden jeg driver med makrofotografi også og den begrensede plassen slikt utstyr tar - siden leiligheten min er mindre enn som enkelte andres garasje. By the way, tungstenlamper er ikke et alternativ på grunn av temperaturutvikling, har planer om å drive litt matfotografi. Innspill anyone? Endret 12. september 2005 av olemm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå