Gå til innhold

Det politiske landskap - Informasjonstråd


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Høyre er jo det tradisjonelt beste valget for slike egoistiske rikfolk, og folk elsker å generalisere. Det samme gjelder for eksempel også for FrP, men der er egoistiske rikfolk byttet ut med harry og lite intelligente rasister. Selvfølgelig er det langt i fra alle som er det, selv om det sikkert er noen.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Kan noen fortelle meg hvorfor Høyre blir betraktet av mange som et parti for rikfolk? Bare fordi de ønsker at staten ikke skal få grave til seg like mye fra de som tjener godt som de gjør nå til dags? Jeg fatter og begriper ikke dette.

 

Skattelettelser kan ha mange begrunnelser. Men effektene av skattelette er kun positive for de som betaler skatt, og spesielt de som betaler mye i skatt. Som regel er alternativet til å senke skattene, det å øke offentlige utgifter (slik at den økte nytten blir like stor, uansett alternativ). Et eksempel er barnehager. Med forbehold om at jeg ikke vet Høyres standpunkt i akkurat dette, så kan jeg tenke meg at de ville foretrukket skatteletter fremfor statlige barnehager. Forskjellen på de to løsningene er at en gruppe får mer enn de andre, uavhengig hvordan en ser på det. Velger en økte offentlige utgifter er dette bra for de som ikke har så stor inntekt og som er storkonsumere av offentlige tjenester. Velger en skattelette er dette bra for de som tjener mye og som ikke bruker i like stor grad offentlige tjenester. At Høyre velger skatteletter kan derfor lett oppfattes som et parti som favoriserer de som er lite avhengige av offentlige tjenester (i dette tilfellet offentlige barnehager), og dermed også "rikfolk". For de aller rikeste har dette i grunn lite å si uansett, men så lenge vi lever i et demokrati så må vi også regne med noen tåpelige paroler fra alle partier, uansett politisk ståsted. Det letteste er såklart å se bort fra retorikken, men det er ikke alltid like lett :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...