JanPhilip Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 hei, jeg har instalert et hjemmenettverk med linksys bredbånbdsrouter. Jeg klarer å få internett på alle pc'ene, men jeg klarer ikke å få til et lan (nettverk) mellom pc'ene, og jeg ønsker å dele filer. Jeg har prøvd alslags instillinger, av og til får jeg frem den andre pc'en på nettet, men da får jeg beskjed om at jeg ikke har tilgang osv. kan det ha noe med at jeg har hatt et lan med pc'en tidligere som var med kabler, ? skal instillingen være forskjellige ? takknemlig for all hjelp Lenke til kommentar
pian Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 (endret) Pass på at begge maskinene er i samme nettverk: Kontrollpanel > System > Datamaskinnavn Her står det workgroup eller domain. Det skal være samme navn på alle. Maskinnavn skal være forskjellig. Når det gjelder deling må du høyreklikke på katalogen eller stasjonen du ønsker å dele, og se på "deling..." innstillingene. (Share) Muligens bør du opprette en bruker som de andre kan logge seg på med, og styre tilgangen der (f eks kan det være greit at de ikke kan slette filer fra din disk). Endret 12. september 2005 av pian Lenke til kommentar
lre Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Pass på at begge maskinene er i samme nettverk:Kontrollpanel > System > Datamaskinnavn Her står det workgroup eller domain. Det skal være samme navn på alle. Det skal ikke være nødvendig at alle pcene er i samme workgroup.. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Om du kjører Windows XP så kan "wizarden" hjelpe deg, kjør den på alle maskiner, så burde du ligge godt an. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Set kan også være greit å ha en identisk bruker definert på begge maskinene. Dette gjør at du ofte slipper å logge deg inn på den andre maskinen når du skal inn på en delt resurs. Dersom begge bruker DHCP bør maskinene finne hverandre men det kan ta tid. Name service på windows stinker. Du får en mye sikrere og raskere forbindelse ved å åpne fil explorer/verktøy/koble til nettverksstasjon. Legg inn ip adresse og navn på delt resurs på den andre maskinen. Eks: \\10.0.0.2\Mine Bilder\ Evt. kan du velge å logge deg på med en bruker opprettet på den andre maskinen. Ipadressen på den maskin du sitter på finner du ved å åpne et dos vindu og skrive: ipconfig Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Djesligt Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Har hatt lignende problem og da virket det å innstalere NetBios Compatible Transport Protocol (e.l.) og kanskje TCP/IP Version 6. Dette gjør du ved å gå inn på Kontrollpanel -> Nettverkstilkoblinger og høyreklikke på tilkoblingen du bruker. Så velger du installer og selekterer protokoll og trykker Legg til, prøv først med NetBios Transport greia og sjekk om det virker da. Tror egentlig ikke TCP/IP v 6 trengs men den er grei å ha uansett . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg