Gå til innhold

radeon 9700 - problemer med drivere

Darkane

Anbefalte innlegg

Da jeg skulle installere drivere til skjermkortet mitt fikk jeg opp to feilmeldinger i slutten av installasjonen:

1: Video driver not found

2: Try to setup your display adapter with a standard VGA driver before running

setup

Hva må jeg gjøre i dette tilfellet? Er ikke spesielt datakyndig, men setter likevel pris på litt hjelp=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her ser det for meg ut som VGA driverne ikke er helt på stell. For å kunne legge inn en driver (f.eks catalyst drivere til et ati kort) må det ligge et VGA kort som operativsystemet har installert og gjenkjent i bunn.

Du kan jo forsøke å slette det som kan minne om skjermkortet i device manager/enhetsbehandling om du bruker Windows 2000/XP (eventuelt bruke drivercleaner fra www.drivercleaner.net) og starte på nytt. Du vil da få en wizard som begynner installasjonen av skjermkortet og etterhvert forhåpentligvis ber om drivere.

La være å legge inn ati driveren her og start maskinen på nytt. Legg så inn catalyst/omegadrivere så skal du i teorien være i hus. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da dette problemet har irritert både meg og mine mer datakyndige venner, ser jeg meg nødt til atter en gang å be om hjelp på dette forumet...

Jeg har prøvd følgende uten å bli klokere på noen måte:

1 - Nye drivere til skjermkortet er lastet ned, men feilmeldingene er der fortsatt.

2 - Jeg fulgte "Carnifex" sin anbefaling om å bruke drivercleaner (www.drivercleaner.net), og fulgte instruksene slik det sto i readme-filen:

ATI:

1. Unplug nic card or modem from net or disconnect

2. Remove ATI driver from add/remove programs then remove the control panel from add/remove programs

3. Reboot into safe mode (F8 during boot up)

4. On reboot into safe mode WinXP SP1/SP2 will auto detect and install drivers. Just let it do its thing. If you can cancel out of the auto install hardware wizard then skip the rest and run Driver Cleaner! If you can NOT cancel out of auto detect wizard then...

5. Navigate to device manager->display adapter->uninstall and/or remove ATI display adapter but do not reboot

6. Disable any AntiVirus Software (If you don't disable is than it could give trouble)

7. Run Cab Cleaner (not needed, but recommended)

8. Run Driver Cleaner

9. Empty recycle bin and reboot

10. Install the new drivers and control panel

Da dette også viste seg å ikke fungere, begynner jeg nå å bli en smule fortvilt over at dette ikke vil la seg reparere...

Fikk gjennom et annet forum vite at det var flere som hadde støtt på samme problem som meg, og der var det en person som sa at jeg burde laste ned de offisielle mobility radeon driverne eller bruke et fiffig redskap som heter "dhmod.". Da dette ikke var å oppdrive, finner jeg meg selv sittende med store hårballer i hendene etter en hel del forbannelse...

Hjelp meg, noen der ute=)

Lenke til kommentar

Så og si riktig som JohndoeMAKT sier her. De nyeste catalyst driverne, 5.9 skal faktisk støtte mobility skjermkort, men de støtter ikke alle, så omegacorner har vært en liten frelser for folk som trenger drivere til mobility kort.

en liten notis til trådstarter: kanskje fortelle litt mer om maskinen problemet er oppstått på neste gang, for hadde du med en gang sagt at catalyst-driverne ikke ville virke på en bærbar, så hadde du fått ett ordentlig, mer spesifikt svar mye før.

*edit pga litt setningskluss*

Endret av traskas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...