Lars-Erik Dahle Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Jeg har satt opp en server i kjelleren, mest med tanke på nedlasting og iTunes-deling, men tanken var også å dele filmer og musikkvideoer over det trådløse lokalnettet, slik at jeg kan streame filmene mine til TV-en på laptopen min. Dette funker ikke helt optimalt slik oppsettet mitt er nå. DivX- og Xvid-filer må stoppe opp og bufre med jevne mellomrom, noe som gjør oppsettet ubrukelig til filmtitting. Jeg er klar over at hardware-løsningen min ikke er helt optimal, men etter å ha regnet på båndbredden i alle ledd, kan jeg ikke se at det burde være noe stort problem heller. Er det noen som har noen generelle tips om deling av video på hjemmenett? Finnes det noen endringer jeg kan gjøre i windows, er det bedre å bruke linux, finnes det et dedikert mediaserverprogram som gjør streamingen stabil? Sånne ting. Oppsettet mitt nå er skikkelig MacGyver: Selve servermaskina er en gammel laptop med en AMD Duron 700 CPU og 768 MB ram. Den har verken LAN eller FW innebygget, og bare 10GB disk, så jeg har satt inn et FW-kort (cardbus) som mediadisken står koblet til, og hele herligheten er koblet til 3com-routeren min gjennom et USB-nettverksadapter (kabel, ikke trådløst). Maskina kjører XP Pro. Mediafilene skal streames til henholdsvis en PowerBook med 11g Airport og en stasjonær PC med 11b (enn så lenge) 3com-adapter. Mange artige løsninger, med andre ord. Tips mottas med takk, jeg har tenkt å bestille nytt kabinett/cpu/ram og bygge en ny boks med komponenter jeg har liggende så snart jeg har råd. I mellomtiden, altså: Finnes det noe jeg kan gjøre for å forbedre ytelsen i ståltråd-og binders-oppsettet? Lenke til kommentar
ekm Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Mulig jeg er helt på jordet, men er det USB 1.0/1.1 (og ikke USB 2.0)? Har du prøvd å streame ifra en av de andre maskinene for å se om dette går annerledes? Lenke til kommentar
Lars-Erik Dahle Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 Serveren har bare USB 1, men iflg. USB-specs skal det være mer enn nok båndbredde i USB 1 til 10/100-nettverk - så sant det fungerer i praksis, da... Et par ting jeg kan prøve som jeg ikke har prøvd: Strekke kabel mellom routeren og den stasjonære maskinen og streame fra den Streame fra den interne harddisken på serveren for å sjekke om FireWire-tilkoblingen er for treig Slå av alt annet som bruker båndbredde og systemressurser på serveren (emule, itunes) Har vel egentlig en smørbrødliste av ting å sjekke ut her, er det noen andre som har erfaring med samme type ting, slik at jeg slipper å lete i blinde? Er spesielt interessert i om Linux gir bedre ytelse, evt. om det finnes et program som tilrettelegger filene for streaming. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 USB1.1 og wlan-b har omtent samme båndbredde, 11Mbps. Det burde jo gi nok båndbredde, divx og xvid gir vel ganske bra kvalitet ved 1-2Mbps? Test reell overføringshastighet ved å kopiere noen kjempefiler, bruk gjerne en enkel nettverksmonitor(XPs taskmanager duger i første omgang) for å se etter "dropp" i hastigheten osv. Ta også en titt på "options"->"performance" i media player (eller hva du nå bruker). Der kan du finstille "network buffering". Default setting er 5 sekunder, prøv å juster den opp. Lenke til kommentar
Lars-Erik Dahle Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 Kahuna: Det stemmer bra med mitt regnestykke. DVD skal vel kreve ca. 7-8 Mbit, maks 10, og DivX/XVid er jo komprimert for å spare plass og båndbredde. Oppdaget en interessant ting: Så langt har jeg brukt VLC som mediaspiller både på Mac og PC, men jeg sjekka ut Windows MediaPlayer på desktopmaskina mi, og videoen streamet feilfritt. Har bare brukt VLC på macen, siden du ikke trenger å laste ned kodeker ved siden av og fylle harddisken med alskens småting, men nå må jeg prøve noe annet. Er det noen som har peiling på VLC, hvike settinger jeg må tweake og hvordan? Eller hjelper det å laste ned XVid og DivX-kodeker, så VLC kan bruke dem i stedet for sine interne? Eller må jeg rett og slett gå over til Windows Media Player på mac også? Lenke til kommentar
Lars-Erik Dahle Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 Etter litt forskning har jeg kommet fram til følgende: VLC bufrer generelt for dårlig til å lese filer fra delte mapper på nettverket, dette gjelder både PC og mac, men er særlig tydelig på mac, fordi CPUene er svakere. Til Mac funker MPlayer og QuickTime helt greit med høye buffersettinger, og til PC funker Windows MP ganske bra med default setting. Fikk PC-laptopen min tilbake fra service i dag, det er en Pentium M 2Ghz Dothan med 1GB ram, den spiller video fra delte mapper nesten uten problemer, så det ser ut som at CPUen på avspillingsmaskina har ganske mye å si. Den stasjonære maskina mi er en dual AMD Athlon XP 2400, så den tåler en trøkk den også, men den viser omtrent de samme dårlige avspillingsegenskapene i VLC som macen. Jeg skal ta kontakt med VLC-teamet for å høre om det er mulig å legge inn en buffersetting som gjør at filer fra delte mapper leses i større chunks. En irriterende ting med QuickTime, forresten, er at du må betale 250 kroner for Pro-versjonen hvis du vil ha avanserte funksjoner... som å vise film i fullscreen! Helt utrolig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå