Gå til innhold

LCD-skjerm med store pixels

raathass

Anbefalte innlegg

Folkens.

Mine foreldre begynner å dra på årene, og synet er ikke som det en gang var. For å få med seg hva som skjer kjører de i dag 800x600 på en 17" CRT. Dessverre gir kun 800 pixler i bredden store utfordringer i hverdagen.

Å kjøre 1024x768 på min gamle 21" gir i utgangspunktet den samme opplevelsen, men skjermen synger på siste verset og skarpheten er for dårlig.

Mine foreldre trenger derfor ny skjerm, og utfordringene er mange:

1) Å kjøpe en ny 21" CRT nå fremstår som reneste galematias :-).

2) Vanlige LCDs har en native oppløsning som gir et "for lite" bilde

3) Ikke-native oppløsning på LCD gir dårlig bilde.

Ved hjelp av gode gamle Pytagoras har jeg beregnet et forholdstall for pixelstørrelse for ulike skjermtyper og oppløsninger:

17" CRT@800x600: 0,016

21" CRT@1024x768: 0,016

19" LCD@1280x1014: 0,012

20" LCD@1600x1200: 0,010

20" LCD@1024x768: 0,016 (ikke native)

Etter litt leting har jeg funnet en skjerm fra LG som virker lovende på papiret.

23" LCD@1280x768: 0,015

Noen som har erfaring med denne skjermen?

Forslag til andre skjermer med tilsvarende store pixler?

Pixelstørrelse kan beregnes i dette Excel-arket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, hva med å kjøpe en LCD-TV med VGA- eller evt DVI-inngang?

Her finnes det mange alternativer - hvis du vil ha VIRKELIG store piksler/punkter kan du jo f.eks. kjøpe Videoseven LTV20D, som er en 20" med 800x600 oppløsning i 4:3-format. Denne gir vel en pikselstørrelse på 0,020 dersom jeg har forstått excel-dokumentet ditt riktig.

Du finner denne og flere andre modeller i prisguiden på www.hardware.no under Lyd og bilde -> TV. :)

Edit: Skriveleif + la til litt info

Edit2: Hmm, du vil sikkert ha mer enn 800 i bredden, siden du nevner at 800 gir store problemer i hverdagen? I såfall kan muligens Olivetti LTV 210T være tingen, dersom du finner en butikk som selger den. Det er en 21" LCD med 1024x768. Evt den du foreslo selv, da (Olivetti-skjermen er en 4:3-skjerm). :p

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Du sier ikke noe om pris, men 23"ern koster jo en del da. Du kan jo faa en 26" eller 27" med 1280x720/768 opploesning til samme pris paa LCD TV'er. De tar opp en del plass paa desktoppen men de burde gi store nok bokstaver til de fleste svaksynte :-) Samtidig kan LCD TV'er vaere noe mer lyssterke enn dataskjermer siden de er beregna for stue bruk.

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...