Marzo Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Min VW Polo 99mod vil ikke starte på første forsøk noen ganger. For meg høres det ut som det kun er startmotoren som kun går de gangene den ikke vil starte. Alt jeg trenger å gjøre er å vri nøkkel tilbake til 0 possisjon og så vir på nytt. Da starter den som vanlig. Har kun hatt bilen i 2 måneder nå men jeg syns problemet har blitt hyppigere den siste tiden. Det er ikke avhengig av været eller noe! Skjer til alle døgnets tider i alle værtyper. Noen som vet hva som kan være galt? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Har det noe å si om den står i mot eller medbakke? eller om bilen står skjevt til en av sidene? Min var/er litt slik. På min er det "vippearmen" mellom startmotor og innslaget som sitter løst pga. et knekt feste. Lagte et nytt av metall men det passer ikke 100%. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 11. september 2005 Forfatter Del Skrevet 11. september 2005 Nei det er jeg sikker på ikke har noe å si! Har hendt når bilen har stått helt 100% på flate og når den feks har blitt parkert i/på en fartshump.. (altså helling) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Okei. Forklarte kanskje litt dårlig hva det var i min starter som ikke virka. Denne vippearmen dytter startmotoren så tannhjula kommer inn i tannhjula i motoren. Siden den armen ikke hang skikkelig fast så ble ikke startmotoren dyttet helt inn og sveiv dermed uten å dra i gang motoren. Men som regel kan jeg bare sette nøkkelen til 0 og prøve å starte en gang til. Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 De symptomene som du forklarer, forteller meg at det er på tide og leite etter en brukt - overhalt starter. Problemet med at starteren ikke "virker" vil komme oftere og oftere. Mitt råd er: bytt før det et større problem. edit. innslaget på starteren henger/feiler. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. september 2005 Del Skrevet 11. september 2005 Det som irriterer meg på min starter er at jeg kun mangler en bitteliten plast-dings som det selvfølgelig ikke går an å kjøpe løst. Dermed må jeg kjøpe en heelt ny starter eller en brukt overhalt en. Eller lage den lille dingsen selv. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 Tar med meg alle disse gode rådene! Det som forundrer meg er bare det at den alltid starter på 2 forsøket. Bilen er ikke mer enn 2 mnd gammel så skal ta meg en tur ut til forhandleren og få dem til å ta en titt på startmotoren. sedsberg: Finn en startmotor på knoksen og plukk av denne lille plast biten! Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Er usikker på korleis evt. startsperra på Polo virker. Men har du prøvd å venta nokre sek. etter at du har sett nøkkelen i låsen før du starter? Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 Jeg skulle mene det. Men skal startsperra tillate startmotoren å starte? Lenke til kommentar
Ulvestad Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Har ikkje heilt greie på det. Men kanskje der ikkje er nok strøm. (at startsperra minsker stømmen til startmotoren?) Da vil ikkje releet på startmotoren slå skikkelig inn. Den starter jo som du seier alltid på andre forsøk. Kan jo kanskje vere startmotoren. Som på eit eller anna vis henger i releet. Men da burde feilen kome meir uregelmessig. Batteriet er og ei mulighet men det og ville kome meir uregelmessigt. Rekner med du har garanti på kjøpet. Forhandleren burde vere grei med å hjelpe deg med å utbedre problemet uansett. Dersom du får det til å oppstå når du er der ja. Ikkje alltid like enkelt. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Det ingen her har nevnt enda er kilekoblingen mellom drevet på starteren og akslingen. Denne koblingen er en enveiskoblinger med ruller inni som kiler seg fast når starteren går. Når denne koblingen begynner å bli slitt så er det ikke sikkert rullene legger seg på plass og kiler seg på første forsøk forde de ligger fast i en grøt av skitt og fett. Vet ikke helt korekt fremgangsmåte om det er dette som er problemet men å dynke drevet til starteren i witespirite en stund kurerte min starter. Lenke til kommentar
e321 Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 er jo bare det at den ikke slår inn... trenger ikke bytte starter pga av det, men ikke la den spinne lenge. Sånn er det med min også pga. at den har stått lenge(6-7mnd? er 15år da så har ikke mulighet til å kjøre så mye ), kan jo prøve å smøre 'innslaget' for å si det sånn. Alle deler som er med på å 'slå inn' startmotoren. Støtter det PerPyro sier kan jo prøve med andre ting enn whitesprite også, bare det ikke går utover selve motoren(elektronikken). Hvis det kommer inn i spolene og sånt er vel ikke det så bra? Mvh Espen Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Bare for å forklare litt. Jeg dyppet ikke hele starteren i Whitespirite men bare drevet. Jeg kuttet opp en plastflaske, satte starteren nedi med drevet ned, fylte på med whitespirit til drevet var dekket. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 diesel er bedre å dyppe drevet i, samtidig som det løser opp dritt så smører du også.. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 (endret) man dypper ikke ett drev i crc da Endret 14. september 2005 av Stig-Arne Lenke til kommentar
e321 Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 dekk til det som bør dekkes til så kan du spraye crc/whitesprite/diesel u name it over drevet. Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 e321 Skrevet 14/09/2005 : 17:23 er jo bare det at den ikke slår inn... trenger ikke bytte starter pga av det, men ikke la den spinne lenge. Det at den ikke "slår inn" er problemet, måten og komme ut av problemet er ved å bytte deler. For de fleste betyr dette å bytte starter, de andre som har verktøy, plass, kompetanse og tilgang til deler bytter sjøl. Bruk av CRC, disel whitesprite eller lignende er å sammenligne med å pisse i buksa når en fryser. Det hjelper ei stund men... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 Hvis starteren er full av graps/olje/drit så vil det jo faktisk hjelpe. Om deler i tillegg er ødelagte eller slitt så vil det nok heller bli en midlertidig løsning. I mitt tilfelle er det superirriterende. Innslag og starter og det hele sklir så fint og lett som bare det. ALt er helt topp bortsett fra en bitteliten plastikk-bit. Og den finnes sikkert kun i akkurat den type starter som jeg har. Og hvorfor i alle dager lager de den av plast? Den er jo dømt til å knekke før eller siden. Trodde Bosch var superkvalitet jeg. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. september 2005 Del Skrevet 14. september 2005 På den aktuelle starteren jeg hadde var innslagsreleet anordnet slik at motoren ikke ble spenningssatt før drevet var slått inn. Plagdes med at releet ikke slo inn på en annen starter på samme bilen, da var det startreleet som hadde begynt å brenne seg. Måtte starte bilen fra under panseret med en ledningsstump og hammer. Nå er det sikkert mange forskjellige måter og gjøre dette på men på min starter var det ikke mulig at starteren kunne starte uten at drevet var innstlått først. Åpner du opp starteren og drevet ser ut som det har vert pusset med vinkelsliper så er det nok drevet som har skylden, kan du se at mekanismen som legger inn drevet fungerer så er det bare kilemekanismen igjen som har skylda. Har mere tro på diesel en WD40 for å få løst opp skitt. Er litt mere praktisk å få badet mekanismen en stund og ikke bare sprayet den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå