Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen ganger sviver kun startmotoren


Marzo

Anbefalte innlegg

Min VW Polo 99mod vil ikke starte på første forsøk noen ganger. For meg høres det ut som det kun er startmotoren som kun går de gangene den ikke vil starte.

Alt jeg trenger å gjøre er å vri nøkkel tilbake til 0 possisjon og så vir på nytt. Da starter den som vanlig. Har kun hatt bilen i 2 måneder nå men jeg syns problemet har blitt hyppigere den siste tiden. Det er ikke avhengig av været eller noe! Skjer til alle døgnets tider i alle værtyper.

 

Noen som vet hva som kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei. Forklarte kanskje litt dårlig hva det var i min starter som ikke virka. Denne vippearmen dytter startmotoren så tannhjula kommer inn i tannhjula i motoren. Siden den armen ikke hang skikkelig fast så ble ikke startmotoren dyttet helt inn og sveiv dermed uten å dra i gang motoren. Men som regel kan jeg bare sette nøkkelen til 0 og prøve å starte en gang til.

Lenke til kommentar

Tar med meg alle disse gode rådene!

Det som forundrer meg er bare det at den alltid starter på 2 forsøket.

Bilen er ikke mer enn 2 mnd gammel så skal ta meg en tur ut til forhandleren og få dem til å ta en titt på startmotoren.

 

sedsberg: Finn en startmotor på knoksen og plukk av denne lille plast biten!

Lenke til kommentar

Har ikkje heilt greie på det. Men kanskje der ikkje er nok strøm. (at startsperra minsker stømmen til startmotoren?) Da vil ikkje releet på startmotoren slå skikkelig inn. Den starter jo som du seier alltid på andre forsøk.

 

Kan jo kanskje vere startmotoren. Som på eit eller anna vis henger i releet. Men da burde feilen kome meir uregelmessig.

 

Batteriet er og ei mulighet men det og ville kome meir uregelmessigt.

 

Rekner med du har garanti på kjøpet. Forhandleren burde vere grei med å hjelpe deg med å utbedre problemet uansett. Dersom du får det til å oppstå når du er der ja. Ikkje alltid like enkelt.

Lenke til kommentar

Det ingen her har nevnt enda er kilekoblingen mellom drevet på starteren og akslingen.

Denne koblingen er en enveiskoblinger med ruller inni som kiler seg fast når starteren går.

Når denne koblingen begynner å bli slitt så er det ikke sikkert rullene legger seg på plass og kiler seg på første forsøk forde de ligger fast i en grøt av skitt og fett.

Vet ikke helt korekt fremgangsmåte om det er dette som er problemet men å dynke drevet til starteren i witespirite en stund kurerte min starter.

Lenke til kommentar

er jo bare det at den ikke slår inn... trenger ikke bytte starter pga av det, men ikke la den spinne lenge.

 

Sånn er det med min også pga. at den har stått lenge(6-7mnd? er 15år da så har ikke mulighet til å kjøre så mye :D ), kan jo prøve å smøre 'innslaget' for å si det sånn. Alle deler som er med på å 'slå inn' startmotoren.

 

Støtter det PerPyro sier :) kan jo prøve med andre ting enn whitesprite også, bare det ikke går utover selve motoren(elektronikken). Hvis det kommer inn i spolene og sånt er vel ikke det så bra? :hmm:

 

 

 

Mvh

Espen

Lenke til kommentar
e321 Skrevet 14/09/2005 : 17:23

  er jo bare det at den ikke slår inn... trenger ikke bytte starter pga av det, men ikke la den spinne lenge.

Det at den ikke "slår inn" er problemet, måten og komme ut av problemet er

ved å bytte deler. For de fleste betyr dette å bytte starter, de andre som har

verktøy, plass, kompetanse og tilgang til deler bytter sjøl. Bruk av CRC, disel

whitesprite eller lignende er å sammenligne med å pisse i buksa når en fryser.

Det hjelper ei stund men...

Lenke til kommentar

Hvis starteren er full av graps/olje/drit så vil det jo faktisk hjelpe. Om deler i tillegg er ødelagte eller slitt så vil det nok heller bli en midlertidig løsning.

 

I mitt tilfelle er det superirriterende. Innslag og starter og det hele sklir så fint og lett som bare det. ALt er helt topp bortsett fra en bitteliten plastikk-bit. Og den finnes sikkert kun i akkurat den type starter som jeg har. :dontgetit: Og hvorfor i alle dager lager de den av plast? Den er jo dømt til å knekke før eller siden. Trodde Bosch var superkvalitet jeg.

Lenke til kommentar

På den aktuelle starteren jeg hadde var innslagsreleet anordnet slik at motoren ikke ble spenningssatt før drevet var slått inn.

Plagdes med at releet ikke slo inn på en annen starter på samme bilen, da var det startreleet som hadde begynt å brenne seg.

Måtte starte bilen fra under panseret med en ledningsstump og hammer.

Nå er det sikkert mange forskjellige måter og gjøre dette på men på min starter var det ikke mulig at starteren kunne starte uten at drevet var innstlått først.

Åpner du opp starteren og drevet ser ut som det har vert pusset med vinkelsliper så er det nok drevet som har skylden, kan du se at mekanismen som legger inn drevet fungerer så er det bare kilemekanismen igjen som har skylda.

Har mere tro på diesel en WD40 for å få løst opp skitt.

Er litt mere praktisk å få badet mekanismen en stund og ikke bare sprayet den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...