Gå til innhold

Stor ytelseforskjell på billigbatterier til blits

Anbefalte innlegg

Nå er ikke jeg noen spessialist på faget akkurat, men vil bare dele en liten opplevelse med dere. Jeg hadde hatt noen Ikea batterier i blitsen min en liten stund. Blitsen ladet seg kjappt opp og den holdt ganske lenge. Dette er billigbatterier, som jeg mener TV2 hjelper deg kåret til testvinner for en stund siden. Uansett, batteriene gikk tom, så jeg byttet de ut med ett annet merke, "HW MAX Super Heavy Duty" heter de. Jeg merket straks at blitsen tok lenger tid å lade, og de holdt ikke til mange bilder før det begynte å gå tregt. Kort tid etter var de tomme. Jeg lurte litt på om det kunne være noe i veien med blitsen min, -det kunne da ikke være så stor forskjell på billigbatterier vel? joda, det kunne det vist. Etter å ha skiftet tilbake til Ikea batteriene er blitsen ladet opp på no-time igjen. Jeg har vurdert oppladbare batterier en liten stund, men for nå funker Ikea batteriene supert! Prisen er det heller ingenting å si på.

Kameraet er foresten E-1 og blitsen er FL-36. Den bruker 2 stk. AA batterier.

Endret av capy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To batterier med samme kapasitet kan ha ekstremt forskjellig levetid alt etter hvilket apparat de brukes på. Det kommer av at de har forskjellig indre motstand. På en MP3 spiller kan det ene batteriet være best mens på en blits som bruker mye effekt på kort tid vil kansje det andre batteriet vare lengst. Hvis man bruker batterier med høy indre motstand på en blits så synker spenningen og blitsen lader sakte, samtidig som det meste av energien blir varme i batteriene.

Oppladbare batterier har ofte en veldig lav indre motstand og vil ofte være best i en blits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...