Gå til innhold

Kjøp av lisenser: hva er lovlig

Anbefalte innlegg

Hei!

Fant ikke en bedre kategori å poste i så jeg håper denne fungerer bra.

Jeg er i prosessen å starte et eget firma sammen med to av mine koleger og venner. Vi har ytterst begrensede finansielle midler, og leter derfor naturlig nok etter "den beste dealen" når det gjelder innkjøp av programmvare lisenser.

Det sier seg selv at når man går fra å være student til selvstendig næringsdrivende, så nytter det ikke lengre med halv- å hel- suspekte lisenser på programmvare som brukes av firmaet. En ting er Windows, det er ikke så dyrt å kjøpe lovlige lisenser av det, men så tar det stort sett stopp.

Trenger Office pakken, såklart, og den er på ganske mange tusen bare den, videre burde vi skaffe oss Adobe også, slik at vi kan skape å redigere pdf'er på en fornuftig måte. Microsoft Visual.net må vi -kanskje- også vurdere å skaffe oss.

Videre så har vi jo en egen web-side som vi jobber på. Der trenger vi grafikk.. For å skape grafikk skulle man jo kunne bruke Adobe's Photoshop, men dæven, det var flere hundre dollar til bare der...

Som sagt, så leter vi derfor etter alternative forselgere, men kravet er jo selvsagt at lisensen(e) vi kjøper er 100% lovlige, slik at ingen kommer å biter oss i baken senere.

Som det så ofte er, så kan man jo si at "dersom det virker for godt til å være sant, så er det sannsynligvis det", men man må jo prøve, ikke sant?

Fant en side her som har -meget- gunstige priser på omtrent allt vi kan tenke oss å behøve av programmer. De påstår at prisene er så gunstige pga at det er OEM og/eller DSP lisenser de selger.. HER er siden forresten...

Spørsmålet/diskusjonen jeg er ute etter er om dette bare er en drøm, eller om det faktisk vil være lovlig for oss å kjøpe f.eks. windows + office +++ fra den siden og bruke programmene i vår bedrift?

Dersom noen har tips om andre web-sider som selger programmer billig og som de HVET selger lovlige lisenser, så håper jeg at de blir postet her i denne tråden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er billigere å kjøpe webdesign fra et designbyrå, enn å stresse med å få tak i Photoshop. Gimp er ikke brukenes, så det er bare å glemme.

Skal du lage webside, bør du jo også ha en editor, dette koster også penger. Det er fullt mulig å få ett byrå til å lage ett "skall" til deg for ca. 5.000,-. Så om dere da kan en del HTML/CSS/PHP selv, så er det fullt mulig å gjøre mye med dette.

Du sier du kanskje trenger Visual studio .NET. Hvis det er C# dere skal kode, så kan dere bruke gratis beta versjon av dette. Evt. kan dere kjøpe en begrenset versjon av Studio .NET 2 C# (eller noe), for en begrenset sum (2.500,- eller noe tror jeg den skal koste).

Mvh,

Frank

Lenke til kommentar

Vel, ang. .NET så var det mest fordi vi har en applikasjon utviklet under studiene som tar seg av kontrol og interface mot vårt produkt. Derimot så ser jeg det som sannsynlig at vi vil skrive programmet over til National Instrument's LabVIEW da dette sannsynligvis vil fungere bedre, men vi har ikke helt bestemt oss. LabVIEW koster rundt $1100 for den billigste utgaven, så det er ikke så heeeeelt gale, med tanke på hva man får.

Når det gjelder web-siden, så har jeg sett på, og eksperimentert med, Mambo. Kunne ingenting om CSS men kan litt mere nå... :) Ihvertfall til å begynne med så vil de opensource templates som man kan bruke for Mambo fungere fin-fint, men med untak av grafikken.. Bl.a. er fargene ikke akkuratt vårt første valg, å så må vi jo få opp en riktig logo.. Derimot er det ikke en dum idee å la et firma ta seg av designet av dette og så kan vi kjøpe grafikken de lager. Om de kan lage ett helt shell for ca. 5000 burde de kunne hjelpe med logo å grafikk for <5000 synest jeg. :)

Ellers takk for tips og triks! :)

My Webpage

Lenke til kommentar

Som nevnt så er OpenOffice et alternativ til både MS Office og Adobe. Jeg bruker OpenOffice i jobbsammenheng daglig og er veldig avhengig av PDF-eksporten samt den enkle databasen (access-erstatteren). Det hele er enda tettere sammenbygget enn på MS Office, etter min mening.

Når det gjelder web så er dette man kan få kjøpt billig hos veldig mange. Man trenger ikke å gå til noe byrå. Be om å få se en portefølje (har de ikke det så får de lage et eksempel for deg). Garantert en medstudent av dere som er veldig kapabel til dette og som dere kan bli enige med angående honorar.

Å benytte et rammeverk som f.eks Mamo virker veldig fornuftig.

Gimp har jeg ingen skikkelig erfaring med, men jeg vet at det er en god del grafikere som går god for den. At den ikke er "brukenes" er far fetched. Er stort sett bare gamle photoshoppere som ikke er vant med GUI'et som klager. Til design på dette nivået skal den duge og vel så det.

Har dere penger så kan det lønne seg å benytte et PR-byrå til å utvikle en komplett profil hvis man vil se litt profesjonell ut. Dette er også ting man kan ta når man har klart å komme seg over en kneik og ser at businessen er liv laga.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke betale ei kr i lisenser. Burde jo være bra

Office: Open Office

Utvikling: KDeveloper

Grafikk: Gimp

PDF: Open Office kan lagre som pdf, hvis ikke finnes det bra open source verktøyer til pdf

Dette vil koste der kr 0 og på alle måter være brukbart i fremtiden.

Hvis dere på død og liv vil kaste bort penger kan dere jo:

Kjøpe Windows 2k

Bruke paint shop pro x

Open Office

-2

Men dette kommer til å koste dere dyrt i forhold til linux, og med mindre dere har et ekstremt bra produkt skal du ikke se bort ifra at noen kommer å underbyr dere for de bygger på open source.

Lenke til kommentar
vil tro de er lovlige, men de blir ofte bundet opp til maskinen du kjøper dem med (i.e. at du ikke vil ha gyldig lisens hvis du installerer det på en annen maskin enn den du kjøpte det med)

Litt feil. Alle Windows-lisenser er i utgangspunktet bundet til èn spesifik maskin, slik at du har rett i at den ikke kan flyttes over til en ny maskin uten vidre.

Derimot er begrensningen på OEM-lisenser slik at de ikke kan selges alene, men må bundles med et kritisk komponent for en PC. Man kan ikke kjøpe en OEM-lisens sammen med en mus f.eks. men gjerne sammen emd en CPU eller harddisk.

Lenke til kommentar
Man kan ikke kjøpe en OEM-lisens sammen med en mus f.eks. men gjerne sammen emd en CPU eller harddisk.

Jo, du kan kjøpe OEM sammen med en mus. Mus er en "essensiell" komponent som du må ha for å benytte pc'en.

Ellers ville jeg send en mail til Microsoft for å høre hva deres mening er om "OEM CD shop".

Lenke til kommentar

Microsoft svarte alldrig på mailen jeg sendte dem, har prøvd 2 ganger.

Kjøpte Adobe Professional på E-bay, en av de derre "kjøp adobe 5 og oppgrader".

Var litt skeptisk når jeg fikk pakka siden adobe 5 var på en brent cd. Ringte til Adobe og dem kjørte lisens-nummeret igjennom ulike tester (en av de var faktisk å google den....de andre var for å se om noen hadde registrert den eller om den var uekte)... og den gikk igjennom. Registrerte den i mitt navn fort som f og oppgraderte. Total pris $295 mot $459, så litt billigere ble det iallefall. :)

Takk for alle innspill jeg har fått. Har satt stor pris på hjelpen!

Kjell

Lenke til kommentar
Du trenger ikke betale ei kr i lisenser. Burde jo være bra

Office: Open Office

Utvikling: KDeveloper

Grafikk: Gimp

PDF: Open Office kan lagre som pdf, hvis ikke finnes det bra open source verktøyer til pdf

Dette vil koste der kr 0 og på alle måter være brukbart i fremtiden.

Hvis dere på død og liv vil kaste bort penger kan dere jo:

Kjøpe Windows 2k

Bruke paint shop pro x

Open Office

-2

Men dette kommer til å koste dere dyrt i forhold til linux, og med mindre dere har et ekstremt bra produkt skal du ikke se bort ifra at noen kommer å underbyr dere for de bygger på open source.

Man skal alldrig si alldrig, men det skal noe til at noen "underbyr" oss, da vårt "produkt" ikke finnes noe annet sted. Det er heller ikke noe for massene, men ganske spesifikt innrettet mot forskere, med andre ord så er kjangsen mindre enn i vanlige tillfeller.. Men visst, det kan jo tenkes.

Har alldrig klart å sette meg inn i linux, men burde kanskje prøve å legge noen timer på det snart... kanskje ta en gammel harddisk å leke med Linux på den.. så kan jeg ha windows og spill og slikt på min vanlige hdd og bare "bytte" hdd liksom.. hummm.

Takk

Lenke til kommentar
Microsoft svarte alldrig på mailen jeg sendte dem, har prøvd 2 ganger.

Det er bra du har forsøkt, og tilsvarende svakt av Microsoft at de ikke svarer. Igrunnen ganske utrolig når en tenker på hvor hardt de går ut i media mot alt som kan smake av piratvirksomhet.

Om du er interessert i å forfølge dette (og spesielt norgesavdelinegn) videre, kan du ta en kikk på Microsofts anti-piratsider, og sende dem en email om dårlig oppfølging.

Svarer ikke norgeskontoret, bør du sende til USA-kontoret. Rapporter grundig om dårlig service, så får de seg en smekk på norgeskontoret.

Dersom du ringer noen bør du huske alltid å be om navn og når de vil svare deg.

Lenke til kommentar
Når det gjelder web-siden, så har jeg sett på, og eksperimentert med, Mambo. Kunne ingenting om CSS men kan litt mere nå... :) Ihvertfall til å begynne med så vil de opensource templates som man kan bruke for Mambo fungere fin-fint, men med untak av grafikken.. Bl.a. er fargene ikke akkuratt vårt første valg, å så må vi jo få opp en riktig logo.. Derimot er det ikke en dum idee å la et firma ta seg av designet av dette og så kan vi kjøpe grafikken de lager. Om de kan lage ett helt shell for ca. 5000 burde de kunne hjelpe med logo å grafikk for <5000 synest jeg. :)

Hei igjen!

Jeg tviler på at de vil være behjelpelig med en logo inkludert i den prisen.

Utvikling av logo er dyrt! Skal man kjøpe en logo fra et reklamebyrå kostet dette stort sett mellom 10 og 20.000 kroner. Da vil du i tillegg kunne bruke denne logoen til absolutt alt. Den lages i vektor format, slik at kvaliteten ikke tapes selv om man forstørrer den akkurat som man selv vil.

Det greieste er å ha en god formening om hvordan logoen skal se ut. Da kan man få den laget på timebasis hos en designere. Utvikling av logo blir sett på som et eget produkt, som er ganske dyrt å kjøpe - dessverre. :-)

Lykke til videre!

-Frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...