Gå til innhold

Ny PC til mamma, billigst mulig, kontor PC

Anbefalte innlegg

Ja, eg skal bygge en maskin til mamma, hvilke deler vil dere anbefale? den skal være så BILLIG så mulig. og skal kun bruks til nedlastning av musikk ol. og opplastning av bilder fra digital kamera.

Fra før av har hun:

harddisk 12gb + 80gb

DVD-Rom og CD-brenner (DVD-brenner trengs ikje)

Skjermkort (GF4 MX 440 64mb)

Har 256mb ram PC2100 liggende (samsoung) vits i å skifte?

takker for svar. :)

Endret av vegis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt forslag

Kjøp helt ny ram, PC2100 er som sagt litt utdatert, det vil trekke ned hele systemet og en ny brikke koster bare ca 200 kr ekstra.

80GB-disken hun allerede har kan kanskje gå greit, 12GB er nok ikke mye å spare på. Dette pga at den er temmelig liten, og dessuten antageligvis ganske gammel, noe som kan medføre krasj og tap av viktige data med større sannsynlighet enn om hun har en helt ny disk. Det er alltid greit å ha en del plass, så du slipper å kjøpe ny disk på en stund, dessuten gir 200GB mest plass per krone i dag.

Jeg har tatt med skjerm, regner med hun skal ha det siden det ikke står oppført over ting hun har. DVI-tilkobling vil være et bedre (og en tanke dyrere) alternativ, men trolig uaktuelt, siden hun har et såpass gammelt skjermkort (jeg for min del tror egentlig det vil fungere helt bra og hun vil nok ikke merke forskjell). Slike har som regel ikke DVI-tilkobling (mitt GF4 MX420 har det ihvertfall ikke), så jeg tok en billig 17"LCD med VGA/D-SUB-tilkobling.

Hun skal laste ned musikk, så jeg har lagt til et 2.1-høyttalersystem (dersom hun vil se film, kan det muligens svare seg med 5.1). Disse skal gi helt kurant lyd, og du får et mye bedre lydbilde med en sub enn med et 2.0-system. Det kan også bli for mye bass, derfor har disse også bassvolumkontroll på fjernkontrollen i motsetning til f.eks. Creative P380 (de står ikke oppført med det ihvertfall).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...