Gå til innhold

Canon EOS 350D eller Nikon D70s?


Anbefalte innlegg

Jeg er førstegangs kjøper av speilrefleks. Jeg har ca 7-8000 til bruk på kamera. Etter mange timers pinlig nøyaktig lesing av diverse tester og lignende av disse to kameraene, har jeg altså funnet ut at et av dem blir det.

 

Jeg har fra før Nikon Coolpix 7900. Meget bra kompakt kamera.

 

Et meget viktig spørsmål. Hvilket av disse kameraene er best til MAKRO?! Tar mange bilder av insekter på blomster ol.

 

Håper på noen veiledende svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpet du et bra makro-objektiv så vil du kunne ta gode makrobilder med både D70s og 350D. På SLR er ikke et kamera egnet til "det" og et annet til "det". Det går heller på bildekvalitet og funksjoner. Og moduser avhenger av objektivet. Skal du ha zoom, så kjøper du et zoom/tele objektiv. Skal du ta makrobilder kjøper du et makro-objektiv.

 

Personlig valgte jeg D70 framfor 300D på grunn av at jeg likte utformingen bedre med Nikon kameraet. Det er litt større og passer hendene mine bedre. Uansett hvilket kamera du velger av D70s og 350D så vil du kunne ta bedre bilder enn med ditt Coolpix 7900. Velg det du liker best.

Lenke til kommentar
Et meget viktig spørsmål. Hvilket av disse kameraene er best til MAKRO?! Tar mange bilder av insekter på blomster ol.
Husk at det er vanskeligere å ta makrobilder med et speilreflekskamera. Til gjengjeld har man stor kontroll og kan få det resultatet man ønsker.

 

Med de billige objektivene som følger med kameraene så kan du ikke få noe som ligner på makro, du må ha et eget makroobjektiv for å ta makrobilder av høy kvalitet.

 

Kjøp et objektiv med relativt liten brennvidde hvis du skal ta makrobilder uten stativ. Med stor brennvidde så trenger du ikke gå så nært at du forstyrrer insektene men det er vanskelig å holde kameraet i ro på korrekt avstand uten stativ. Skal du drive mye med makrofotografering så trenger du antakelig en ekstern blitz.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Hei!

 

Tror nok du uansett valg vil få et kamera du vil bli meget fornøyd med! Gå i fotobutikken og få litt "hands-on" følelse med kameraene. Kjøp det du føler passer deg best.

 

Vet ikke om prisene dine stemmer, men i fall dette gjelder uten optikk på begge kamerane så ville jeg definitivt gått for det billigste. Kvalitetsforskjellen er ikke så stor.

 

Har selv kjøpt meg canon 350d og er strålende fornøyd :yes:

 

Optikk må du kjøpe etter behov, og det finnes gode løsninger både for canon og nikon.

 

Mvh

Fready

Lenke til kommentar

Nå har jeg ordnet det slik at jeg kjøper et Nikon D70 hus til 5000 kroner. Jeg trenger bare minnekort, objektiv og veske.

 

Jeg har mulighet til å kjøpe et Tamron 90mm f/2.8 til 2700,- Dette et altså makro obj.

 

Trenger et ekspertråd angående Tamron objektivet. Er dette et bra kjøpt med tanke på at det er pent brukt. Følger forresten også med solblender :)

Lenke til kommentar

Inoan:

Ja, da er det vel bare å velge om du vil bruke 2700,- på det brukte Tamron objektivet eller 3400,- på et nytt Sigma objektiv. Som tidligere sagt så har de begge knallgode optiske egenskaper og de gir deg begge full verdi for pengene. Tamron er 90mm - Sigma 105mm - velg selv.

Skal du ta mye bilder av småkryp o.l kommer de xtra 15mm Sigma gir deg godt med. Hvis ikke er det lettere å håndholde kortere brennvidder. Når det er sagt så finner du nok kjapt ut at et stativ og muligens blitz fort blir nødvendig ved begge disse brennviddene og makro fotografering generellt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...