Gå til innhold

Problem med klokking av CPU

notarget

Anbefalte innlegg

Intel Pentium 4 1.8ghz

512 rd ram

GeForce 3 64mb

Intel 850 AGPset GA-8ITXE

Windows Xp Home Edition

Fsb står på: 100.00 'normalt'

Cpu Frequency: 8.0x

Problemet er at pcen ikke ligger stabilt hvis jeg øker fsb bare til 103.00

Prøvde over 110.00 engang, men da stoppa hele pcen, måtte ta ut batteriet og alt.

Hva er galt? Øke Cpu Frequency?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fire av de ram brikkene. Jeg kan sette fsb til 115 før maskinen stopper. Men prøv å sette(husker ikke hva det heter) der du kan stille ram til 3x, 4x osv. til 3x. Når jeg satte min til 3x, så kunne jeg ha fsb på 133.

Hvis du har forskjellige ram merker, kan du jo prøve de to og to om gangen, for å teste.

Lenke til kommentar

Det du refererer til som "Cpu Frequency" er mest sannsynlig multiplieren. Denne er låst, og kan ikke stilles på, dvs. du kan stille på den, men det skjer ingenting. Multiplieren din er egentlig 18x, hvis 100.00 fsb er normalt for prosessoren din.

(100.00 * 18 = 1800mhz)

Grunnen til at pc'en din ikke kjører stabilt ved 103 i fsb er at du ikke har høy nok spenning på prosessoren din. Still opp spenningen via bios-setupen din, men pass på at prosessoren din ikke blir for varm.

Det skal ikke kunne skje noe negativt med prosessoren din; den overlever det meste, men pass på de andre komponentene. Still bussfrekvensen på rdramen din ned til 300mhz, og still ned agp rate til 2x. Er du redd for andre pci-kort, kan du ta de ut. Har du et abit-kort med soft menu III, kan du låse agp/pci, og dermed være helt trygg på alle områder. Se hovedkortmanualen din.

Merk at Mr. hurst har også et poeng.

Og ikke snakk dritt om Williamette!!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-13 18:31, hurst skrev:

Er ikke noen ekspert på p4 og p4 hk men hva om du smeller fsb rett opp på 133? Da får du riktige dividere i forhold til pci, agp, ram osv.. 100/3=33 og 133/4=33.. skjønner du?

Dette er nok riktig ja. Mulig du må stille på divideren fre 1/3 til 1/4

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Quote:

Den 2002-08-13 05:37, SnipeAlot skrev:

Er det en northwood eller en williamette?

Er det en willie, glem oc foreløpig iaf.. kjøp en northwood.. Er det en northwood, prøv å sett opp vcore et hakk når du klokker.. burde ikke være noe problem.. en 1.8 går lett til 2.1 ved 1.6volt..

det er williamette... :cry: 'må skaffe meg northwood'

hapbart.gif

[ Denne Melding var redigert av: notarget på 2002-09-06 17:05 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...