Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Brokobling m. trådløst nettverk gir LAN, ikke Inet

Anbefalte innlegg

For å få flest mulig svar her har jeg forsøkt så godt jeg kan å forklare situasjonen grafisk:

tradlost.jpg

Oppsettet her er litt utradisjonelt antar jeg. Linksys-adapteren er i utgangspunktet ikke en basestasjon eller en router, men en adapter som kan kobles til spillmaskiner (f.eks. Xbox) for å slippe å ha TP-kabler liggende rundt. Denne kan da konfigureres til å koble på en basestasjon eller en router man har, når man har trådløst nettverk fra før. Jeg bruker den til å sende ut trådløst nettverk til min bærbare, fordi jeg ikke har noe trådløst nettverkskort på PCen (ikke som fungerer skikkelig, hvertfall) og denne var relativt billig.

Det som er problemet er at jeg med den trådløse koblingen ikke får Internett til å fungere på den bærbare, hvis jeg da ikke setter opp en proxy på den stasjonære og manuelt setter opp dette i programmene som bruker Internett. Dette er jo et herk, og det er ikke alle programmer som vil la seg konfigureres for proxy heller, selv om jeg har fått ordnet akkurat det på et vis.

Da jeg testet nettverket litt tidligere (før jeg begynte å knote med det i går), fikk jeg trådløst LAN og Internett på den bærbare uten problemer, uten proxy. Dette var dog uten WEP, noe jeg ville ha med. Nå får jeg ikke den bærbare på Internett uansett om det er med WEP eller ei (har hatt en firmware-update på Linksysen som ikke gjør NOE godt, iflg. andre forum rundt omkring). LAN fungerer utmerket, og jeg får browset maskinene på det lokale nettverket. Derimot kobler den ikke på Internett, og en ping til et nettsted resulterer ikke i noe.

Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre for å få dette til å fungere? Nettverksbroen fungerer som den skal når jeg bruker kabler til å koble den bærbare sammen med nettverkskort 2 på den stasjonære. Da trenger jeg ikke sette opp noe mer enn den statiske IP-en på den bærbare for at den skal "få" LAN og Internett. Når jeg kjører dette med den trådløse adapteren får jeg kun LAN, ikke Internett, hvis jeg ikke bruker en proxy. Proxy er tungvint, så jeg tar i mot alle tips og vink til hvordan jeg skal gå frem for at Internett skal være tilgjengelig på den bærbare.

På forhånd takk.

Endret av Nobu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...