Gå til innhold

Kjøp av digitalt speilrefleks-kamera


Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

 

Jeg skal gå skrittet fra analog til digitalt speilrefleks kamera (jeg har sett litt på Canon 350D), derfor har jeg en del spørsmål ang. digitalt speilrefleks. Jeg har et analogt kamera nå: Canon EOS 300. Jeg har kjøpt en Sigma APO Macro Super 70 - 300 mm linse. Pluss jeg har den standardlinsen som følger med Canon EOS 300: Aspherical 28 - 80 mm. Jeg har tenkt og bruke opp til 8 000 på kameraet.

 

· Er Canon 350D et godt kjøp?

· I så fall, hvor burde jeg kjøpe det?

· Støtter 300mm Sigma linsen 350D?

· Fordeler og ulemper med kameraet?

· Hvilken minnetype burde jeg kjøpe?

· Holder 1 gb minnebrikke?

· Hvilke andre merker er det som ligger i ca samme klasse som Canon 350D?

· Er batteripakke et must?

 

Takk på forhånd! Mvh. DjN9o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er Canon 350D et godt kjøp?

 

Uten tvil, men det er de fleste d.speilrefleksene av nyere type. Mange mener at 350D er det beste, mens mange mener at str er en ulempe og at ergometrien og knapper er knotete. Kommer ofte ann på hvilken "leier"(canon, nikon, minolta osv) du hører til.

 

· I så fall, hvor burde jeg kjøpe det?

 

Gå i produktguiden på denne siden, finn kamera, og se hvor kameraet er billligst. Hvis Japanfoto eller Fotovideo kan matche prisene sånn ca ville jeg kjøpt det der mtp evt problemer, reklamasjon ol(japanfoto er ikke i prisguiden, men har stort sett konk.dyktige priser).

 

· Støtter 300mm Sigma linsen 350D?

 

Tror det....ta den med til en butikk og prøv.

 

· Fordeler og ulemper med kameraet?

 

Les tester f.eks på denne siden, finner også linker til andre siden/tester i produktguiden.

 

· Hvilken minnetype burde jeg kjøpe?

 

Spør i en butikk, kommer ann på hvor avhengig du er av kjappe minnekort, de kjappeste er ikke noe poeng siden kameraet ikke er bra nok.

 

· Holder 1 gb minnebrikke?

 

Ja, i utgangspunktet.

· Hvilke andre merker er det som ligger i ca samme klasse som Canon 350D?

 

Les litt selv....igjen produktguiden

 

· Er batteripakke et must?

 

Usikker på hva du mener, men batteriet som følger med holder ganske bra.

 

Et hot tips er å lese mere selv før du kjøper. Antagligvis vil du være en bedre fotograf allerede før du har fått kameraet hvis du har utforsket litt på egen hånd.

 

Under anbefalinger på denne siden anbefaler de en annen sigma linse istedet for

kit-linsen....noe og tenke på.

Lenke til kommentar

· Hvilken minnetype burde jeg kjøpe?

 

Spør i en butikk, kommer ann på hvor avhengig du er av kjappe minnekort, de kjappeste er ikke noe poeng siden kameraet ikke er bra nok.

 

· Er batteripakke et must?

 

Usikker på hva du mener, men batteriet som følger med holder ganske bra.

Takk for svaret kawak! :thumbup: Jeg tror jeg skal kjøpe Canon 350D gjennom Foto & Video i Oslo eller Japan Photo. For da kan jeg prøve linsen som jeg har.

 

Hvor raskt minnekort er det raskeste jeg kan kjøpe, for at minnet ikke jobber raskere enn det kameraet takler? Og hvilket merke er det folk foretrekker (minnekort altså)? Mente batterigrep når jeg skrev batteripakke.

Lenke til kommentar

Eg har eit 1 giggs Scandisk Ultra II kort. Det funker utmerket med mitt 350D. Eg tek bruker fotoapparatet til ein del "action" ting, så det blir mykje seriebilder. Da treng ein eitt kjapt kort for at det skal henge med på lange serier.

 

Ellers kan eg annbefale å handle på JapanPhoto, grunn til det er at dei har ei heilt fantastisk forsikringsavtale. Eg betalte sirka 900 kroner, og da er det forsikra mot alt, bortsett frå tjuveri og bort-roting, i fire år. Det vil si at så lenge eg har med meg delane, og det kan bekreftast at det er det fotoapparatet som avtala gjeld for, fikser dei det, eller gjev meg eit nytt eitt. Det er suverent for meg som har tenk å ta det med i situasjoner der ein kan rekne med ein del slag og spark!

Det er sjølvsagt mogleg at dei har liknande avtaler hjå andre butikker og, men det veit eg ingenting om.

Lenke til kommentar
· Er Canon 350D et godt kjøp?

· I så fall, hvor burde jeg kjøpe det?

Godt kjøp og siden du er vant til Canon er det et bra valg.

 

· Støtter 300mm Sigma linsen 350D?

Hvis det er relativt nytt så er det en rimelig sjanse for det.

 

· Fordeler og ulemper med kameraet?

Fordeler: Lite, billig og bra.

Bakdeler: Lite, ikke så bra som dyrere modeller.

 

· Hvilken minnetype burde jeg kjøpe?

· Holder 1 gb minnebrikke?

1GB holder opp til 1000 JPEG bilder med høy kompresjon og over 100 RAW bilder, det er nok for de fleste. SanDisk Ultra II er et av de aller beste merkene, du kan få kort til halve prisen men sjansen for å miste bilder øker betydelig.

 

· Hvilke andre merker er det som ligger i ca samme klasse som Canon 350D?

Se på Nikon D50, noen synes det føles bedre å jobbe med så ta en titt på det i en butikk for å se om du kansje liker det bedre.

 

· Er batteripakke et must?

Vanligvis ikke, man tar godt over 600 bilder på en lading.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...