Gå til innhold

Kvalitetstap ved overføring firewire

Anbefalte innlegg

Vil kvaliteten på en miniDV tape forringes hvis man spiller av kassetten på et dårligere kamera enn det ble tatt opp på da man overfører det med firewire til pc'en?

Har tatt opp med et sony kamera med høy oppløsning, men har bare tilgang på et dårligere kamera nå. så jeg lurer på om det er kvalitetstap pga kameraet; avspillingshoder osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Signalet er digitalt lagret og vil ikke miste kvalitet ved overføring med et annet kamera enn det som ble brukt til å spille det inn.

Det kan du på ingen måte garantere! Det er ikke uten grunn produsentene anbefaler å spille av på samme utstyr som det er tatt opp.

Lenke til kommentar
Vil kvaliteten på en miniDV tape forringes hvis man spiller av kassetten på et dårligere kamera enn det ble tatt opp på da man overfører det med firewire til pc'en?

Har tatt opp med et sony kamera med høy oppløsning, men har bare tilgang på et dårligere kamera nå. så jeg lurer på om det er kvalitetstap pga kameraet; avspillingshoder osv.

Som nevnt i innlegget over, så kan det bli dårligere kvalitet med ett annet kamera.

Du skal som også tidligere nevnt bruke firewire når du overfører til PC, men du kan også få bedre bildekvalitet ved å bruke en annen codec enn den som er default, Microsoft sin DV codec. Det finnes tredjeparts codecer som gir bedre kvalitet, og som takler rekoding bedre.

Endret av Pulsar
Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldinger!

Som nevnt i innlegget over, så kan det bli dårligere kvalitet med ett annet kamera.

Du skal som også tidligere nevnt bruke firewire når du overfører til PC, men du kan også få bedre bildekvalitet ved å bruke en annen codec enn den som er default, Microsoft sin DV codec. Det finnes tredjeparts codecer som gir bedre kvalitet, og som takler rekoding bedre.

Har du navnet på noen tredjeparts codecer?

Du skriver at det KAN bli dårligere kvalitet. Hvordan vet man at man beholder/taper kvaliteten?

Endret av andykrog
Lenke til kommentar
Takk for alle tilbakemeldinger!

Har du navnet på noen tredjeparts codecer?

Du skriver at det KAN bli dårligere kvalitet. Hvordan vet man at man beholder/taper kvaliteten?

MainConcept og Canopus er to som levere egne codecer. Lenge siden jeg hadde en runde med DV-codecer, så jeg er ikke oppdatert på hva som er bra/best i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...