Gå til innhold

Program for å markere flere deler av en film?

Anbefalte innlegg

Jeg har kikket litt på anbefalinger om programvare og slikt, men kunne ikke finne noe spesielt om dette:

Feriefilmen er på bånd, og den venter bare på visning. Problemet er at den er ganske oppstykket, og filmingen går ofte fra en ting til en annen, tilbake igjen, til noe annet, og nok en gang tilbake til det første.

Det jeg ønsker å gjøre er å ta alle disse oppstykkede delene og slå dem sammen til en film, for eventuell videre redigering.

Så jeg ser egentlig etter et program som enkelt lar meg markere forskjellige deler av filmen på en gang for å lagre disse som en enkelt fil (selv om separate filer nok kunne gått).

Det som hadde vært prikken over i'en hadde vært om programmet hadde oversikt over hvilke deler jeg har lagret separat, slik at jeg kan se hvor jeg allerede har vært, og dermed kan jeg ta en og en del uten å snuble over gamle klipp, helt til hele filmen er markert som "ferdig".

Noen tips til programvare?

Det viktigste er muligheten til å markere flere deler av videoen for separat lagring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver ikke hvilket format du filmer i, men hvis det er DV så anbefales f.eks scenalyzer til å capture alle klippene fra tapen. Deretter må du bruke et egnet videoredigeringsprogram for å redigere til et severdig produkt. Hva har du fra før?

Anbefaler f.eks Vegas da det er meget enkelt å bruke og er i stand til å håndtere mange videospor.

Lenke til kommentar

Det er vel DV. Problemet er ikke egentlig å hente videoen fra kassetten (Mini-DV), men selve redigeringen etterpå. Det er her jeg ønsker å markere flere deler av videoen på en gang, og så lagre alle disse delene som en eller flere filer.

Når du sier "mange videospor", betyr det at Vegas kan gjøre dette?

Lenke til kommentar

Det går vel ikkje an å markere fleire deler av eit klipp, og so eksportere alle desse delene som eit klipp. Men om du har eit langt klipp, so kan du leggje ulike deler av dette på ei tidslinje, og eksportere dette som eit nytt klipp. Men du må sjølv halde styr på kva deler av klippet du har brukt.

På den annen side, so treng du eigentleg ikkje meir enn Windows Movie Maker for å gjere dette, men det vil kanskje ta litt lengre tid enn med andre program. I WMM: Etter at du har importert, so vil WMM ha delt inn det som er på kassetten i fleire deler. Legg desse på tidslinja i den rekkjefølgja du ynskjer, eventuelt klipp bort dei delene du ikkje vil ha med, og eksporter den tidslinja som ei fil, eventuelt spel tilbake på ein annan DV-kassett.

Lenke til kommentar

Ok, takk for info.

Jeg har sett på WMM, men den velger visst ut delene på en eller annen rar måte. Men jeg skal se på dette med å dra deler til en tidslinje, for det høres ut som det er noe slikt jeg trenger.

Altså: Jeg bare merker en del av videoen og drar det til tidslinja, så merker jeg neste del og drar den til tidslinja, og når det er gjort så er det bare å lagre?

Lenke til kommentar

Ja, vil kanskje tru att WMM bruker optisk secene detection. Det vil seie at når programmet "ser" ein stor endring i innhaldet i biletet, so lager det eitt nytt klipp.

Ein annan måte (som er betre) er tidskode-basert scene detection. Det vil seie at når programmet oppfatter eit brudd i dato/klokkeslettet på tapen, so byrjer det på eit nytt klipp. Då vil det dele inn klippa slik du har tatt dei opp, om du skjønner.

Altso: Ja. Dei ulike delene av det du har filma ligg i "Collections"-delen av WMM. Finn den delen du vil ha fyrst og dra den ned på tidslinja. Om det er noko på byrjinga eller slutten du ikkje vil ha med, kan du trimme bort det. So dreg du ned neste del, osb.

Når du er ferdig: Viss du vil ha ei fil på harddisken, i full kvalitet, vel du File --> Save Movie File. I vindauget som kjem opp, vel du My Computer, so vel du kor du vil lagre klippet, og på tredje del, gjer slik:

Vel "Show more choices", so vel du "Other Settings", og i drop-down menyen der vel du DV AVI (PAL).

Om du vil spele tilbake på tape, vel du Video Camera der du valde My Computer.

Lenke til kommentar

Anbefaler fortsatt Scenalyzer da du i dette programmet kan velge om du skal bruke tidskoden, filstørrelse eller innhold i videoen som parameter for å splitte innholdet på DV tapen i passende selvstendige klipp filer når du overfører tapen til harddisk. Du kan da mye enklere kvitte deg med store mengder video data som du uansett ikke behøver på harddisken. Programmet gir i tillegg en svært god og rask oversikt over videoklippene du har på systemet ditt.

Demo versjon kan lastes ned her:

http://www.scenalyzer.com/main.html

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...