Gå til innhold

Systemdisk i Linux gateway... Hva bør jeg bruke?

netphreak

Anbefalte innlegg

Kverk meg om jeg heller skulle postet dette under "RAM / minne" - men jeg føler det passer best her...

Jeg skal kjøpe meg et VIA Mini-ITX hovedkort til bruk med ClarkConnect, som gateway for DSL linja mi. Min ide er å gjøre denne gatewayen så støysvak og energibesparende som mulig (mest av alt fordi jeg vil ha den koblet til en UPS for å unngå at jeg mister IP telefonen, eller setter websidene mine offline p.g.a strømmbrudd).

Så: Systemet mitt må ha en systemdisk av ett eller annet slag. Kan jeg bruke et Secure Digital kort? Compact flash? Noe bedre? Trenger ikke spesiellt høy overføringshastighet/tillgangstid, da det er mest logger som skrives til system"disken" (slik jeg har forstått det...).

Synes jeg har hørt noe om "limited number of read/writes" i forbindelse med minnebasert lagring?

Vil systemet mitt bli vesentlig tregere enn om jeg kjøper en 1.8" 4200 RPM harddisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har søkt rundt i noen timer nå, og ikke blitt så mye klokere:

Slik jeg har skjønt det, har flashbaserte lagringsenheter en begrenset levetid - altså, et begrenset anntall ganger cellene kan skrives over. Dette vil føre til et kortvarig liv i en linux gateway med mye trafikk.

Men så er det noen som sier at SD kort har livstids garanti... Da er det vel ikke snakk om noe begrenset antall overskrivninger?

Har sett litt på 1" Microdrive også - treig er den, men er den egentlig treigere enn CF eller SD når det gjelder mitt bruk?

*Forvirra...*

Lenke til kommentar

har sett at det finnes en overgang fra ide til cf - det er kanskje tingen her. tror ikke det blir problem med overskriving - mener at du kan sette opp en ramdisk som lagrer logger og annet som aksesseres etter oppstart. loggene kan sikkert skrives til cf kost ved reboot hvis det er interessant. bruker bare cf til oppstart da.

Endret av bjorngb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...