Gå til innhold

Zepto Znote 6515WD, Znote 2415W eller 1557E?

FredrikG

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Godt, godt. :)

Er du fornøyd, da?

Netshop ga meg muligheten til å velge 1024 MB RAM, og det gjorde jeg.

4916860[/snapback]

Jeg er så langt nokså fornøyd, men har noen minus punkter:

- Åpningenene under for å lede luft inn i kabinettet er litt små. Det burde vært flere slike luftinnganger. Hjelper ikke at det er et stort viftehull på siden av kabinettet når inngangene er for små. PC-en blir bare svært varm når man spiller spill som krever mye og harddisker på 5400 RPM er for dårlig til spill, så bestill med 7200 RPM med en gang (noe jeg angrer på nå, men siden jeg ikke hadde mer enn 13000 og det skulle rekke til Linksys router også så ble det slik det ble. Trist å være fattig student).

- Pc-en låste seg fullstendig når jeg spilte Half-Life 2 med Minerva: Metastasis modifkasjonen (som er et ekstra level til HL2 spillet bare), i det jeg kikket meg rundt et sted i spillet så begynte lyden å gå i loop (du hører et sekund med lyd bli spilt om igjen og om igjen mens harddisklampa blinker hele tiden. Regna med at dette var pga den trege disken som ikke klarte å lese data fortnok for det krevende spillet noe jeg egentlig er vant til, men når jeg ikke klarte å gå ut i Windows ved å trykke ALT-TAB og Windows tasten innså jeg at PC-en hadde gått en alvorlig maskinvare krash. Jeg måtte rett og slett la pc-en kjøle seg ned før jeg kunne skru den på igjen.). Sitter nå en dag etter å skriver dette innlegget med samme PC. SÅ det var bare et varmeproblem. Pass på å bestill dockingstasjon med ekstra vifter så du holder laptopen kald ved langvarig spilling. Eller ta den med i et kaldt rom.

Men ellers er jeg meget fornøyd med laptopen.

Lenke til kommentar

6515 trekker luft igjennom tastaturet også.

Spiller mye BF2, Hl2 på min, varm blir den ja, men noe annet forventer jeg egentlig ikke. Men ikke så varm at jeg ikke kan ha den på fanget.

Hørtes litt mystisk ut det med maskinvare krasjet ja.

Men hl2 med minerva, siden du nevner det spesielt, det belaster ikke maskinen noe ekstra nei? Skal se om jeg får testet det samme på min, så kan jeg se om jeg får samme symptomer.

Lenke til kommentar
- 6515 trekker luft igjennom tastaturet også.

- Hørtes litt mystisk ut det med maskinvare krasjet ja.

5114264[/snapback]

Luft

Det med at den trekker luft igjennom tastaturet visste jeg ikke. Men det er jo bra da. Jeg ble litt redd når jeg tok en titt under laptopen første gang.

Ikke bestill med 5400RPM disk!

Problemet med treg harddisk er jo merkbart, men når jeg skaffer meg 7200RPM disk så tror jeg mesteparten av treg loading av spill blir borte.

Kræsj under spilling. Forklaring.

Jeg har heller ikke opplevd krasj etter at jeg spilte Minerva. Spilte faktisk igjennom resten av Minerva etter at jeg fikk latt PC-en hvile 1 minutt. Tror dette er en engangshendelse og vil ikke skremme folk som vurderer å kjøpe denne laptop modellen fra Zepto.

Pris

Znote 6515WD er et bra kjøp, men noen mener den er litt for dyr i forhold til det du får. 12 320 spenn for en 1,73GHz, 512MB RAM, 60GB 5400RPM laptop kan kansje være litt i dyreste laget, men så kommer jo Webcam på 1,3 megapixkler, integrert TV-tuner og kortleser for SD,MMC,Memorystick på kjøpet da (selv om sistnevnte er blitt standard nå for tiden).

Batterikapasitet

Noen sier at de har 2 timer med batterikapasitet på 6515WD, men det er løgn. Med standard installasjon av Windows XP Pro og de medfølgende driverne (jeg bestilte uten OS og la inn alt selv, men på korrekt måte) så holder den ut 1 time 30 minutter toppen med kun jobbing i Microsoft Word 2003. Zepto har heller ikke lansert 9 cellers batteri til denne modellen (selv om de har et ekstra stort battere fysisk sett til en annen laptop modell). Jeg håper ikke 9 cellers batteriet som evt. kommer til 6515WD vil bli stikkende ut bak. Det er fult mulig å utvide kapasiteten på batterier uten å gjøre de større. Se bare på mobilbatteriene. Der har strømforbruket gått ned og kapasiteten øket. Og alt blir jo bare mindre og mindre.

Forrige innlegg

Jeg hadde litt hastverk når jeg skrev mitt siste innlegg så det er litt rotete der. Håper jeg har fått klarhet i hvordan alt ligger an med dette innlegget.

- Nicolai

Lenke til kommentar
Batterikapasitet

Noen sier at de har 2 timer med batterikapasitet på 6515WD, men det er løgn. Med standard installasjon av Windows XP Pro og de medfølgende driverne (jeg bestilte uten OS og la inn alt selv, men på korrekt måte) så holder den ut 1 time 30 minutter toppen med kun jobbing i Microsoft Word 2003. Zepto har heller ikke lansert 9 cellers batteri til denne modellen (selv om de har et ekstra stort battere fysisk sett til en annen laptop modell). Jeg håper ikke 9 cellers batteriet som evt. kommer til 6515WD vil bli stikkende ut bak. Det er fult mulig å utvide kapasiteten på batterier uten å gjøre de større. Se bare på mobilbatteriene. Der har strømforbruket gått ned og kapasiteten øket. Og alt blir jo bare mindre og mindre.

- Nicolai

5114343[/snapback]

Du må huske på å legge inn rett driver til skjermkortet, for den driveren som følger med er ur gammel, og kjører skjermkortet for fullt, noe som resulteter i høyere strømforbruk og mere varme.

Men batteritiden, er dette noe du har sjekket ved å logge tiden og la den stå på til den stopper av seg selv, eller bare ser du på indikatoren til windows? for den lyger noe vanvittig.

Tok nemmlig en test selv, og da klarte jeg å skvise ut 3 timer og 30 min uten noen form for bruk av maskinen med skjerm avslått, ved filmseeing klarer jeg 2 timer. MEN, windows påstår at det bare er 1 time og 30 min uansett pokkern.

Anbefaler også å skru ned kontrasten på skjermen, da klarer du å skvise ennå litt mere tid ut av batteriet.

Lenke til kommentar

Notis: Hater all denne quotinga. Kan lese tidliger poster selv. Slutt med det i denne tråden i det minste.

Ok. Innrømmer at jeg tok Windows sin info for god fisk. Mulig det er mer kapasitet i batteriet enn jeg trodde. Skal ta en stoppeklokke i bruk en dag så får jeg se selv.

Jeg pleier å skru ned lysstyrken når jeg bruker pc-en på skolen og jeg ikke har stikkkontakt tilgjengelig, men synes det bare tar to skoletimer og tømme batteriet. Det er ved vekslende internettsurfing, skriving i Word og litt titting på filmklipp innimellom (altså nokså variert bruk, men ingen spilling).

Jeg var innom nVidia sine nettsider på jakt etter oppdaterte drivere, men i følge nVidia anbefaler de meg å bruke laptop produsenten sin driver siden ForceWare driverne til nVidia ikke støtter laptop. Så kan du si meg hvor du fant de oppdaterte driverne?? Blir veldig takknemlig da.

Lenke til kommentar

Modifiserte nvidia drivere finner du på ftp-serveren til Zepto. Skikkelig mye man må gjøre, og som en som ikke har peiling i det hele tatt synes jeg det er litt "skummelt" å innstalere drivere windows advarer mot. Men har gjort det; nå rapporterer windows om 1:15 mot 1:11 før... Batteriet varer uansett i ca. to timer. Er kjemefornøyd med maskinen, men den gigantiske viftegrillen på venstre side er sinnsyk; ei jente som satt på plassen ved siden av meg i lesesalen klagde over at hun ble så varm på hånda... Deilig med kald luft opp fra tastaturet, så varmen plager ikke meg! Bra ytelse, drar i alle fall HL2 og B&W2 på fullt! Nå som den er på supertilbud er den hverfall å anbefale!

Lenke til kommentar

Jeg fant ut selv etter litt roting rundt på Zepto og den danske zepto siden sin ftp server. Jeg har tidligere lastet ned driverer fra nettop den ftp serveren, men da hadde de ikke noe mer info om Strømproblemer knyttet til at nVidia ikke har levert drivere med Powermizer aktivert for Znote 6515WD. Dette er rett og slett elendig av både Zepto og nVidia (kundestøtte er aldrig lett forstår jeg).

Det er også elendig at den de ikke har en norsk utgave av den problemløsningsguiden skrevet i Word (patetisk at de skriver den i Word da, Kunne ikke de i det minste holdt seg til Notepad, når de andre readme filene er laget slik? Det var jo ikke en gang skjermbilder der fordi de var i et annet Word dokument).

Det er jo ikke alle kunder som er like datakyndige heller. Den guiden var tydeligvis ment for folk som har en god del PC-kunnskaper fra før. Når de ber kundene sine installere og bruke et program som RivaTuner så ber de om trøbbel mener nå jeg. RivaTuner er kun ment for meget kyndige datafolk og skal helst ikke brukes på standardoppsett. Det hadde vært bedre om Zepto kunne programmert en enkel patch som hadde installert nye drivere og tunet klokkefrekvensen samt aktivert Powermizer for en. De har da masse fagfolk som hadde klart dette på en dag.

For å komme til konklusjonen (nok ranting nå, heheh) så vil jeg fortelle at jeg har fulgt den guiden til punkt å prikke å så at Powermizer siden kom opp i konfigurasjonen til nVidia. Men synes ikke PC-en bruker noe mindre strøm for det. Testet PC-en på skolen i dag. Kom inn i timen med fult batteri satt 1,5 timer og da var det bare snaue 10 minutter igjen. Dårlig! Hadde håpet på minst 2 hele timer da før den sa takk for seg.

Men siden de har presset så mye hardware inn i dette lille kabinettet så må de nok kompromittere på batterisiden. Er man ute etter lang batterilevetid så skaffer man seg en ultraportabel laptop med 14 tommer skjerm (4:3).

Jeg skal ta en titt på den driversiden som det ble nevnt sist her. Men er du sikker på at man kan installere den driveren og slippe og kjøre RivaTuner? Sånn at hvis jeg hadde funnet ut om http://www.laptopvideo2go.com/ før så hadde jeg sluppet å følge den guiden til Zepto og fått bedre resultat også?

Takk for alle kommentarer da (jeg kapra tråden her visst).

Endret av saivert
Lenke til kommentar

Jeg har fulgt den svenske guiden til Zepto 100%. Altså jeg avvek ikke fra den guiden i det hele tatt. Og det innebar å justere powermizer. RivaTuner softwaren var vel nødvendig for å trigge Powermizere i driveren til nVidia. Eneste grunnen til at man måtte installere RivaTuner var for å justere klokkefrekvensen til GPU-en. Denne ville så justere seg til normalt nivå etter at Powermizer er aktivert ved neste omstart av PC-en.

Men hvis du mener de driverne på http://www.laptopvideo2go.com/ er bedre enn den guiden til Zepto.se så laster jeg ned versjon 77.77 med en gang.

Lenke til kommentar

Kan jeg velge drivere nyere enn 77.77 eller er det kun 77.77 som fungerer med Znote 6515WD ?

Jeg skal foreta noen tester selv nå også kommer jeg tilbake med resultater hvis ikke laptopen går i lufta (he he he... snufs buhuuu).

Skal sende en e-post hvor jeg skal syte og klage litt (populært kalt whining) på Zepto. NEI! NEI! Jeg skal kjefte og smelle og lage et sant helvette.

Lenke til kommentar

6515W gir mest for pengene i forhold GPU vs native 1:1 oppløsning.

En maskin med høyere oppløsning er nok vakkert så sant du benytter den i 1:1 oppløsning hele tiden, problemet er bare at de fleste spill trives fortsatt best i XGA/WXGA oppløsning, og dermed er en maskin med denne oppløsningen i 1:1 pixelratio, som da også betyr mere kraft ut av GPU ettersom den ikke trenger å rendre ut i så forferdelig høy oppløsning vil dermed gjøre at GPU-kraften vil oppleves som langt raskere enn f.eks samme GPU-brikke på en maskin med mye høyere oppløsning på skjermen.

Husk også at alt annet enn 1:1 oppløsning på alle LCD skjermer blir utydelig/blurrete ettersom den strekker bildet ned/opp i et forhold som ikke er delelig med antall fysiske pixler.

Lenke til kommentar

Hmm... ja vel og bra det Stig-Arne, men hva med spørsmålet mitt?

Har lest nå at Forceware 77.77 er den siste ofisielle driveren fra nVidia. Alt annet er BETA eller for andre GPU-er enn 6600, så jeg prøver med 77.77 først, også evt. oppdaterer etterhvert. Kommer tilbake med fullstendig liste over hvilke tweakinger jeg har foretatt på denne fine laptop modellen.

Hilsen Zepto Znote 6515WD eieren!

Endret av saivert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...