Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kasse til Focal Utopia 33 WX

lohelle

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt en brukt Focal Utopia 33 WX 13" sub.

Denne skal brukes i min Volvo S40 97-modell.

Noen som har tips til kasse? Kassen skal være så liten som mulig (men ikke så liten at lyden blir dårlig) Focal Utopia er laget for å spille bra i ganske små kasser.

Opplysninger som trengs om sub ligger på http://www.tech-support.no/33wx.pdf

Ønsker kasse laget for god lyd (sammen med mitt 5,25" utopia frontsett)

I en tidligere bil hadde jeg utopia 38wx (15") og da laget en bilstereoforretning en kasse til meg. Den var for avansert til at jeg gidder å lage en lignende selv (plexiglass og sub liggende på skrå midt inni kassen.

Noen som har en tegning på passende kasse (utfra egenskapene til sub)? Hadde blitt evig takknemlig for en slik! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pling på til Frank Gøran Yttergård hos Acap du ;)

Han kan endel om Focal.

To (2)! 13" utopiaer?

Dæven! Blir juling på svensk bilblikk nå da skjønner jeg, hehe :D

Men, 13 er jo ulykketall, mye bedre med 26, hehe ;)

Ellers mener jeg å tro at du kan få meget gode kassebygetips her.

Focal anbefaler i utgangspunktet ikk elukka kasse, men jeg vil tro at ei lukka kasse hvor elementene er i hvert sitt kammer på ca 40L vil gjøre seg.

Ellers kan du høre med han jeg referer til over :)

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke tenkt å ha to for å spille ekstremt høyt da.. Men får vel muligheten om jeg VIL... hehe

jeg driver å kjøper tilbake ca det anlegget jeg hadde en gang.

Jeg har på vei eller har nå følgende:

Pioneer DEH-P9600 cd-spiller

Audison VRX 2.400 forsterker

2 x 13" Focal Utopia subber (skal drives av VRX'en)

Focal 130KP basser fremme med utopia 165W delefilter og diskanter

Div gode kabler mm

2 stk (middels gode) Pioneer PRS X220 forsterkere.

Jeg tenkte å inntil videre kjøre en PRS-X i bro på hver side av frontsettet til jeg får råd til en ekstra audison forsterker.

kjørte VRX 2.400 på frontsett tidligere (165W), og det var merkbart bedre enn da jeg kjørte en "ussel" VRX 6.400 på frontsett og hattehylle (2 par 165W) :)

Kjøper brukt fra div folk, blant annet han som kjøpte mye av det gamle anlegget jeg hadde.. :)

Noen som vil kjøpe de to PRS-X220'ene mine? :) finner nok ut en grei pris..

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

et lite spm.

Jeg holder på med en kasse til mine to 13" basser, ja... Men det jeg lurer på er om det er mye bedre med to kammer i kassen (et til hver sub), eller om det er like bra med et felles kammer.

Egentlig så er det enklere for meg plassmessig med et kammer og to bassrefleksrør på midten. Ellers blir det veldig trangt. (kassen er 80 cm bred innvendig, og diameter på hvert element er 33,5 cm) Det bør da bli grei plass til bassrefleksrør helt oppe og helt nede mellom elementene.

Lenke til kommentar

ØYH! :cool:

Bassrefleks er jo ikke akkurat saker for å lokke frem godlyden da.

Og med det kraftverket av en forsterker du har så vil de storkose seg i lukka kasse med separat kammer. Separate kammer er uansett å anbefale da elementene ikke påvirker hverandre samt at kassa blir stivere ;)

Gi elementene de omgivelsene de fortjener og ungå blåselyder fra portene.

Værsåsnill! ;)

Lenke til kommentar

Kan noen regne ut optimal lengde på bassrefleksrør ved følgende to scenarioer? :)

1: 90 L kasse med 2 stk Focal Utopia 33WX elementer. 2 stk 4" (10 cm) rør.

2: 45 L kasse med 1 stk Focal Utopia 33WX element og 1 stk 4" rør.

Specs på elementer:

FS 32,5 Hz

Vas 73,2

Qts 0.35

Qes 0.36

Qms 11,75

Re 3,3 Ohm

osv...

Lenke til kommentar

jajja.. Da var kassa ferdig.. Bare synd at jeg nå fant ut at kraftverket mitt (audison vrx 2.400) ikke har delefilter! (ekstra modul).. Så jeg kan ikke bruke de enda.

Blir vel heller til at jeg fremskynder kjøpet mitt av for eks. en Pioneer DEH-P9600 eller noe slikt. Der er delefilter OG 13 bånds EQ.

Lenke til kommentar

her er et par bilder. Det kosmetiske er IKKE gjort enda. Det man ikke ser på bildet er to stk Pioneer PRS X220 forsterkere (en stk brokoblet til hver side på frontsettet)

I tillegg ligger kablene slengt alle veier. Men dette KOMMER da..

Kassen skal ut igjen (noe som er et dagsprosjekt i seg selv). Jeg tenkte å legge på en ekstra 22 MM MDF utenpå, samt å "bygge om" til festing med bolter (henge element innpå boltene og skru til med muttere. Mye lettere.

kasse1.jpgkasse2.jpg

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

*puste ut*

da er nytt gulv i bagasjerom ferdig. Er så sliten etter dagen at jeg ikke gidder å montere ferdig forsterkerene..

Har laget et "gulv" i reservehjulsbrønnen som festes med samme "skruen" som reservehjulet festes med (lett å skru ut for hånd). Dette gulvet har påmontert forsterkerene og har plass til alt av kabler osv under (ryddigere)

Får se på hvordan jeg eventuelt skal lage til innsyn ned til forsterkerene samt legge inn en vifte..

I tillegg har jeg kuttet litt i metallet under hattehyllen (mot seterygg) slik at jeg nå klarer å få inn og ut kassen uten å ta ut gulvet i bagasjerommet først.

Gulvet i bagasjerommet er igrunn litt svakt (12 mm vannfast spon), men jeg tenkte å lage til en kloss som står opp fra platen i reservehjulsbrønnen som støtter opp hovedgulvet.

Får vel se meg om etter 12 mm (ca) plexi til å montere i gulvet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...