icer Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Satt å tenkte på min fremtidige bil og begyndte da å lure på følgende: 1. Går det bra å plassere carputer'en i bagasjerommet? Er det stor fare for kondens? Eller bør jeg plasserer den under setet? Det blir vel verre igjen da det blir oftere oppvarmet og nedkjølt enn i bagasjerommet som forblir kaldt... 2. Hvor lang kan skjermkabel (VGA kabel til Touch Screen) før det blir tap? 3. Hva slags kabler blir brukt til å få touch screen'en til å kommunisere med pc'en? 4. Kan jeg ha en DVD-ROM fremme og sette inn der CD-spilleren orginalt sitter og legge kabel bak, IDE kabel blir vel for stort spenningstap i? Er det andre grensesnitt som går an å bruke? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 1: Kondens vil alltid være et problem i en bil, dermed må man ta visse forholdsregler for å unngå det. Den beste plasseringa vil etter min mening være i kupeen, ettersom temperaturene gjennomgående er høyere der. Kondens / ising dannes lettere ved lave temperaturer, og tempen i bagasjerommet er jo "bestandig" lavere der. Likefullt bør du på en eller annen måte pakke inn utstyret, slik at fuktighet i minst mulig grad kan komme i kontakt med utstyret. Du kan jo tenke deg følgende: Du parkerer bilen om kvelden, i minus 10grader. Morgenen etter slår den berømmelige "kakelinna" til, med 3-4grader pluss, og tåka ligger tjukk. Tåke = fuktighet. Bilen din, og mye av inventaret i den holder fortsatt minusgrader, sånn er det bare. Fuktighet og kalde flater = kondens / is, som siden smelter, om den kommer i direkte kontakt med flatene. Derfor bør du i best mulig grad isolere carputeren din, slik at luften (fuktigheten) ikke slipper til. 2: Lengden på en VGA-kabel er så vidt jeg vet ikke kritisk. Har brukt lengder på 25m mellom skjerm og PC uten probs. 3: Kan jeg ikke svare på. 4: En IDE-kabel kan så vidt jeg vet, ikke være lenger enn 45cm. Har noe med induktans / støy i kabelen å gjøre, tror jeg. Et USB-grensesnitt vil vel være å foretrekke der, etter hva jeg vet. Lenke til kommentar
Crinos Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 (endret) For å suplere skrue litt.. en E-IDE kabel kan være MAX 90cm! IDE kan max være 45cm. Skal du har PC'n i trunken og en CD spiller som kan gjøre noe mere enn å lese audio plater, må du ha en FireWire kabel. Trekker du en USB kabel i samme trakt som fks signalkabler eller strømkabel, KAN det bli for mye støy for USB'n. og for å svare deg på punkt tre. Søker du litt på forumet, finner du svaret som jeg har skrevet et par ganger nå Men, skader ikke å gjenta seg selv. Det finnes 2 typer touch-LCD'er Du har de som er USB, og de som er PS/2. Verre er det ikke. Dog, du må installere driverene for "musa". Der får du kalibrerings software og slikt. Endret 10. september 2005 av Crinos Lenke til kommentar
icer Skrevet 11. september 2005 Forfatter Del Skrevet 11. september 2005 Så det beste hadde vert å bare plassere den under setet for eksempel? Eller hvor er den beste plassen å plassere den? Hanskerommet vil jeg helst ha til roterom Hvor kan jeg kjøpe en dvd spiller som bruker USB/Firewire da? Såg på komplett, men der var bare en dvd-brenner (dyr) og en cd-brenner som brukte usb... Skulle helst hatt en dvd-spiller... Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 Det du muligens kan gjøre er å kjøpe et tomt harddiskkabinett, og plukke ut kontrolleren. Inni er det jo bare en standard IDE-kontakt, og denne vet ikke forskjell på en harddisk og DVD. Om det funker vet jeg ikke, men det kan sjekkes opp. Uansett, FireWire eller USB er vel hipp som happ? USB kan ha fem meter lange ledninger, det er vel det samme med FireWire. Lenke til kommentar
icer Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 Hmmm.. Interessant... Altså: Jeg kan kjøpe et eksternt harddiskkabinett grensesnitt: USB/1394 og sette inn en DVD spiller istedenfor en harddisk? Lenke til kommentar
Bizardo Skrevet 12. september 2005 Del Skrevet 12. september 2005 alt du trenger for caputer prosjekter får du kjøpt på carputer.no der har de blant annet USB adaptere for cd-rom osv. der selger de også touch VGA skjermer som bruker usb som touchfunksjon. et tips. når det er vinter og du tar me deg folk i bilen, så smelter snøen som er igjen på skoene og gjør at gulvet under setet kanskje blit fuktig og vått, så vet ikke helt hvor lurt det er å ha denne under setet. Jeg har min carputer i hanskerommet Lenke til kommentar
icer Skrevet 12. september 2005 Forfatter Del Skrevet 12. september 2005 Da jeg sa jeg skulle ha den under setet hadde jeg faktisk tenkt på det du sa om at det blir vått, skulle da ha litt mellomrom opp slik at den ikke blir liggende rett på teppet... Er det billig på carputer da? Tenkte jeg skulle bruke en gammel maskin som jeg hadde liggende, er vel samme greiene, har jo ikke bruk for en prosessor på 1+ghz for eks, holder vel med 400mhz? Tenkte jeg skulle kjøre: WinAmp, GPS, DVD og muligens en "Hauk" til å styre lys inne i bilen noen flere funksjoner som hadde vert greie å hatt? Temperatur kanskje? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå