Gå til innhold

Serial ATA uforklarerlig feil!

Slip

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nå regelrett gått LEI av SATA'n jeg kjøpte her for noen uker siden. Hvorfor? 1stk wd 200gb er DØD pga den, Windows krasjer og krever reinstall så snart jeg har fått lagt inn all software og fullført windows update. Hva i f.. er feil!? Bruker Sata drivere som fulgte med hovedkort cd plata. Har i snitt formatert og prøvd på nytt 3 ganger pr dag i LANG tid! Noen som kan forklare dette?! Mulig windows legger inn drivere som dreper sata driverne i windows update? Etter reboot nekter den og boote. Selv om operativsystemet fortsatt ligger på disken. Den finner det ikke! Én av gangene jeg har lagt inn windows har den sagt at Sata driverne ikke er microsoft godkjent... kan ha noe med det og gjøre? Har original windows xp plate med cd key!

Går snart 1stk raptor i veggen.

Noen som vet!?

Endret av Slip
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, kom ikke mye lenger med den der. Har aldri hatt feil på wd disken bortsett fra at den bråket en del. Den døde etter reboot. Mulig den kan gjenopplives. Den står som 8gb uansett hvordan pc jeg tester den på. Men som sagt, den er ikke lenger ett problem. Sata'n disken er problemet

Lenke til kommentar

Ingen som kan hjelpe? Kanskje jeg ikke har beskrevet problemet skikkelig. Får prøve og sette opp liste for hva som skjer FØR den bråstopper:

1. Laste drivere for SATA over på en floppy. Driverne ligger på Asus cd'n til hovedkortet.

2. Reboot, boot fra original winxp cd.

3. F6 under boot fra cd for og legge inn scsi/sata driverne.

4. Velge Sata disken som Systemdisk.

5. Fullføre windows installasjon.

6. Boote windows og legge inn Video, lyd og slikt. Alt av software.

7. Windows Update.

8. Masse reboot etter hvert som Windows Update gjør sitt.

9. THE reboot. "DMI pool data..." og der stopper alt opp. Den finner ikke Sata disken med operativsystemet.

Ble driverne bare borte?! Jeg er helt blank. Tror ALDRI jeg har plagdes med noe så mye som dette. *trygle etter hjelp* :cry:

Lenke til kommentar

jumperen for s-ata på hovedkortet står vel riktig ellers hadde vel ikke du funnet disken i det hele...?du må også sette riktig bootrekkefølge..velg scussi/s-ata boot..har du oppgradert bios--? det er noen forbedringer der på siste bios til det kortet..jeg hadde ingen problemer med dette kortet og en raptor..og når du innstalerer er det lurt å kun ha s.ata disken tilkoblet..ikke sleng på datadisken før etterpå..

Lenke til kommentar

Installasjonen funker jo helt fint. Kan holde på flere timer før den slår seg vrang. Det er når jeg driver på med windows update at det går galt! Det jeg lurer på er om det kommer noen drivere med update som overskriver raid/scsi driverne mine på noe vis!? De blir bare plutselig borte vekk. Når windows update da rebooter finnes det ikke lenger noe boot disk

Lenke til kommentar

når du bruker win update så se alltid igjennom oppdateringene før du laster de ned..har utrolig nok opplevd at de presterte og legge ved en driver til et voodoo skjermkort sammen med sikkerhetsoppdateringene en gang hvilket resulterte i total crash..! utrolig hvis de fortsetter og blande drivere og sikkerhetsoppdateringer..nesten eneste grunn for å legge inn ny driver er jo hvis noe ikke virker.og drivere må jo aldri innstaleres samtidig med sikkerhetsoppdateringer..det går rett i dass..det er også meget viktig og disable antivirusprogrammer under slike innstalasjoner..skulle du ha rett i at driverne dine blir oppdatert eller noe på win update slik at det går så galt så er det en utrolig inkompetanse fra Microsoft sin side igjen....lurte på en ting..hvilken PSU har du...?

Lenke til kommentar

den burde holde bra hvis den er feilfri.! har du prøvd å kjøre hele innstalasjonen med kun s-ata disken tilkoblet...? og sjekket at boot står på scussi/s-ata ?

håper du finner ut av det..ikke lett å løse denne floka nei.

hadde vært greit å prøvd med en annen s-ata disk i tilfelle du har fått en defekt..?

Endret av loddebolten
Lenke til kommentar

ok..høres bra ut.for sikkerhetsskyld ville jeg sjekket spenningene på PSU,en din slik at du kan utelukke at du har defekt PSU som har begynt å "kverke" ting ..med tanke på den disken som tok kvelden tror jeg det er lurt..den nye disken kan ikke ha ødelagt den gamle..sjekk i bios i det minste...og noe varmeproblem har du vel ikke..?

Lenke til kommentar

Drevet nesten et døgn sammenhengende og "feilsøket" ved og legge inn drivere til diverse onboard ting. Muligens en av de to onboard netverkskortene som roter det til. I tillegg kommer det opp i windows install fra CD at serial ata driverne ikke er microsoft godkjent. Det har kun skjedd de siste gangene

Lenke til kommentar

Jeg sleit en del med en WD 200 SATA disk for snart et år siden.

Fikk masse rare feilmeldinger, og disken forsvant under windows.

En reboot gjorde at disken dukket opp igjen, men etter en stund så skjedde det samme.

Det hele løste seg da jeg hentet nyeste drivere for SATA-kontroller fra VIA istedenfor å bruke de som lå på ASUS sin download side.

Svakt av ASUS å ikke ha siste tilgjengelige drivere liggende på siden sin.

Kan jo være verdt å prøve?

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg hadde nylig problemer med S-ATA disken min også. Problemet var at maskinen rebootet nøyaktig etter 3 minutter så lenge jeg hadde norton antivirus 2005 installert og når jeg prøvde å spille Battlefield 2 reboota maskinen seg etter alt fra et par sekunder til en halv time.

Jeg prøvde å formatere c: og reinstallere alt, men akkurat samme feil kom igjen.

Løsningen på problemet mitt var rett og slett nyere S-ATA drivere. Versjonen jeg brukte før var 1.0.0.33. Versjonen som fiksa problemene er 1.0.0.50. Du kan sjekke driverversjonen ved å høyreklikke på Si3112r.sys fila, hvis du har denne, trykke på egenskaper og så på "Version" tabben øverst og så lese der.

Har ikke så veldig mye peiling på S-ATA drivere, men jeg tror det kommer an på hvilket hovedkort man har om hvilke drivere man må bruke. Jeg har Asus a7n8x-e deluxe.

edit: bare en liten leif

Endret av stengah
Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg hadde nylig problemer med S-ATA disken min også. Problemet var at maskinen rebootet nøyaktig etter 3 minutter så lenge jeg hadde norton antivirus 2005 installert og når jeg prøvde å spille Battlefield 2 reboota maskinen seg etter alt fra et par sekunder til en halv time.

Jeg prøvde å formatere c: og reinstallere alt, men akkurat samme feil kom igjen.

Løsningen på problemet mitt var rett og slett nyere S-ATA drivere. Versjonen jeg brukte før var 1.0.0.33. Versjonen som fiksa problemene er 1.0.0.50. Du kan sjekke driverversjonen ved å høyreklikke på Si3112r.sys fila, hvis du har denne, trykke på "Version" tabben øverst og så lese der.

Har ikke så veldig mye peiling på S-ATA drivere, men jeg tror det kommer an på hvilket hovedkort man har om hvilke drivere man må bruke. Jeg har Asus a7n8x-e deluxe.

Mye mulig det er feilen. Har drevet og teste ett og ett program og reboot. Nå er KUN driverne til SATA igjen. De er ikke lagt inn engang. Funker fint uten nå. For se hvor lenge det holder uten!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...