Gå til innhold

Pixel Shaders og datagrafikk


Anbefalte innlegg

Tenkte kanskje å starte en tråd om dette eller et sted vi kan diskutere forskjellige typer teksturer og hvordan de kan lages for å oppnå beste resultat.

Er det noen som har peiling på sånt?

Har utforsket litt om bump og normal mapping og har lagd en del til prøving.

Personlig liker jeg offset mapping, eller virtual displacement mapping og parallax mapping som det også kalles, som er en videreføring av bump.

Det skaper en virtuell dybde på overflater selv om de egentlig er helt flate.

 

 

parallax.jpg

offset2.jpg

 

Steng eller flytt denne tråden om den ikke passer her! :thumbup:

 

Edit: Siste bilde er ordentlig displacement mapping, noe som faktisk forandrer meshen til objektet. Parallax er en virtuell måte å gjøre det på, noe som er mye mer vennlig mot datamaskinen i in-game på spill og applikasjoner.

 

Dette er mest sansynligvis dette som blir bakgrunnen for fotorealistisk grafikk om noen tiår.

 

Her er noen bilder av det neste spillet jeg gleder meg mest over.

The Elder Scrolls 4 Oblivion. Helt fantastiske teksturer og de benytter alle disse funksjonene. Pluss fysikk, trær som faktisk blåser i vind og et revolusjonært AI-system noe som vil gjøre dette spillet til en bestselger!

 

obliv01B.jpg

 

obliv02B.jpg

 

obliv06B.jpg

Endret av raziel014
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...