Gå til innhold

cd rom eject ting med potmeter

Anbefalte innlegg

hvordan kan jeg bruke et potmeter til å lage en krets som gjør at strømmen til den lille motoren i en cd rom blit snudd slik at den går ut og inn ettersom jeg vrir på den?

noen som kan lage en tegning, er midt i en casemod compo, og han som ligger an til å vinne har kopiert alt han har fra metku..meget irriterende...:sad:

vil så gjerne ha noe å skilte med, kan noen hjelpe meg :smile:

mvh

en stressa casemod'er , anders.

edit: drev og kobla og ordna, tror muligens jeg brant potmeteret, er det noen annen måte jeg kan gjøre det på? har vanlig vippebrytere og topolt vippebryter, men sist gang det ble forklart fikk jeg det ikke til..:sad:

[ Denne Melding var redigert av: oceana på 2002-08-13 00:23 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HELE DETTE INLEGGET ER BASERT PÅ DET JEG TROR, OG KLOKKA ER SENT PÅ KVELDEN SÅ JEG ER IKKE HELT TIL Å REGNE MED FOR TIDEN... MEN JEG HAR KANSKJE EN LITEN IDE:

Vil det ikke være suffisient å ha et potmeter i serie med motoren? (verdi ukjent..) Spenningen svitsjer når man trykker på bryteren mellom + og - for å få motoren til å gå andre veien. Da må bruke bryter og potmeter, er det bra nok? Vet ikke hvordan du kan gjøre det uten bryter siden den styrer kun motoren, den er ikke i serie med motoren. Eg. Bryteren går til en IC som styrer hvilken vei motoren skal gå og når den skal gå. (Eksamensoppgave om et ministereoanlegg)

Mvh.

Morten Holje

VKII Kontor/Data

aka Boqs

Lenke til kommentar

Nope, et potmeter i serie med motoren vil bare føre til at motoren går saktere.

Dersom man studerer en krets for servoer som brukes i modellfly / båter / biler / helikopter, kan en lage noe slikt.

Cluet er at man må kunne sammenlikne 2 verdier:

- ønsket utslag (altså hvor langt skuffen går)

- faktisk utslag (altså hvor skuffen befinner seg i forhold til ønsket utslag)

Men en meget kraftig motor + potmeter på en slot-in kunne bli en bra leirduekaster... :wink:

-yummy-

Lenke til kommentar

Litt info om det der(kilde: erfaring fra gamel cdrom) : Motoren for å ta inn og ut cd-skuffen fungerer slik at ved + -(polaritet på strøm inn til motor) vil f.eks få skuffen til å gå ut - + vil få skuffen til å gå inn. Dårlig forklart men.

Det du kan gjøre er å lage ei bryterkobling som sjør slik at du kan bytte om på polariteten så kunne du enkelt kontrolert om den skulle gå delvis ut og inn, ved å koble dioder/motstander i serie kunne du senke farta og evt. transistor/spenningsregulator styrt med potensiometer.

Edit: Ble vel noe alla Squeegie innlegg. Leste det ikke først, Sorry.

PumpAction

[ Denne Melding var redigert av: PumpAction på 2002-08-13 02:02 ]

Lenke til kommentar

ja pumpaction, det var faktisk noe slikt jeg hadde i tankene og som jeg ble oppfordret til i første omgang, men som jeg ikke helt viste hvordan jeg skulle få til...

jeg har en vippe bryter som kan settes i til-nøytral-til position (3 forskjellige)

og den har mange pin'er på undersiden...

tror det er noe slikt som 6 i bredden og som følge av posisjonene er det 3 i tvers over bryteren...

hjelp meg, jeg vil få til dette i løpet av dagen i morgen eller kvelden, så har jeg kanskje en mulighet til å vinne..:smile:

mvh

anders

Lenke til kommentar

Vippe-bryter med 7(1 nøytral) stillinger og 2+2+2 motstander av forskjellige resistanser..

Skjønner?

Eller du kan ha en kondensator+motstand krets, som øker gradvis spenningen. Det kan du ikke kontrollere manuellt, men den vil øke etterhvert...

Lenke til kommentar

Dioder kan bare brukes til én ting: styre strømmen én vei. Vel, det var nå røft sagt - men som en hovedregel. LED's er ikke egnet til slikt, motstander er korrekt. Et potmeter er ikke annet enn en motstand du kan endre verdien på.

Bryteren det refereres til fungerer slik at du kobler + og - på sentertappene, og så kobler du + og - til motoren motsatt av hverandre på de to andre tapp - parene. Slik:

+- (strøm til motor)

+- (strøm inn)

-+ (strøm til motor)

OBS: + og - på motoren er hipp som happ. Du kan godt lodde en ledning fra nederste - til øverste +, og koble motoren til øverst.

Tenker jeg slenger ut et koblingsskjema, for dette ble krøkkete forklart...

130802.jpg

Håper det ble klarere?

-yummy-

Lenke til kommentar

Da var casemod compo'n over, og spark meg for at jeg ikke tvang igjennom en jury som bestemte, for det endte med at en irc kanal vant med deres møkka server som de hadde limt legoklosser på siden av....

så det ble ikke noen plassering til meg..

stemmesystemet var også facked...

kommer snart bilder i en tråd her tenker jeg, så kan dere jo selv dømme hvem som burde vunnet og hvem som var god for andreplassen!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...