Kjetil J Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 Jeg har 640mb SD-RAM fra før, og skal kjøpe et hovedkort til 999kr som støtter det. Hovedkortet er supert, og passer perfekt til mitt behov. Spiller egentlig RAM-en så mye hvis alt annet i pc-en er up-to-date? 640mb er jo en grei sum, eller......? Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 SD-RAM vil være en ganske stor flaskehals i systemet ditt hvis alt annet er up to date. Kjøp heller et hovedkort med støtte for DDR og kjøp ny RAM. Det ville ihvertfall jeg gjort. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 Hadde samme problem selv da jeg skulle xjøpe en XP1800+, jeg gav fa*n i det ytelsestapet kontra ddr-ram (hvor stort det er skal være usagt).og gikk for Sd-ram da jeg hadde ca samme sum som deg; og jeg kan ikke si jeg føler at det er noen hindring, borstett fra i Benchmark-programmer da! Lenke til kommentar
jevel Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 Dine 640MB SD RAM vil sinke en P4 eller AthlonXP. Å kjøpe et hovedkort med kun SDRAM i dag, er et dårlig kjøp, og hvis det dreier seg om et P4 system vil jeg gå så langt som å si at det er et håpløst kjøp. Du finner en mengde gode hovedkort rundt 1.000,- lappen som støtter både DDR og RDRAM! -KJ Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 12. august 2002 Forfatter Del Skrevet 12. august 2002 Men hva har jeg i praksis å tape? Hvorfor er det et så dårlig kjøp (jeg kjøper faktisk en Intel P4 2.2GHz 533MHz buss prosessor sammen med kortet)? Det er jo plass til 3gb SD-RAM i hovedkortet, om det skulle være nødvendig. Og selv spiller jeg stort sett bare RTS-spill som ikke krever stort. Jeg gidder ikke begynne med salg og den slags, så egentlig ser jeg ikke de store hindringene. Jeg kjøper det jeg trenger, ikke mer. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 Det du taper er ytelse. Du kunne ha kjøpt en P4 400MHz, 1.8GHz NorthWood kombinert med RDRAM og fått tilnærmet samme ytelse som den 2.26en din med SDRAM. Hva koster det oppsettet du har sett deg ut? http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...0&GrpID=10&s=pl http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...17&GrpID=9&s=pl http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...4&GrpID=10&s=pl Med to av den minnebrikken vil du ligge ca. på samme pris som det utstyret du har sett deg ut. Så er det bare å klokke prosessoren til 133MHz FSB, og du har en 2.26GHz P4 med DDR minne. SDRAMen kan du bare sende til meg. Jeg har sikkert bruk for den i noen av Linux boksene mine :wink: -KJ Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 12. august 2002 Forfatter Del Skrevet 12. august 2002 Hovedkortet: 999kr Prosessor: 2445kr Jeg har også tenkt å kjøpe nytt kabinett, cd-brenner, hard-disk og div. kabler. Jeg har allerede grafikkort, lydkort, nettverkskort, floppy, skjerm+mus+tastatur osv. Poenget med hele greia var å få flere mhz og backup-muligheter. Mener du at jeg skal bare legge vekk SD-RAM-en, kjøpe et annet hovedkort med DDR- eller RD-RAM-støtte +ny ram? Det er jo litt mer slit en forventet..... Hele investeringspakka som nevnt ovenfor koster til sammen 6000kr. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 Som jeg skriver over, koster pakka jeg sjekka ut som følger: Hovedkort ca. 850,- Minne, 670*2 = ca. 1.340,- CPU ca. 1.660,- Samlet sum blir da 2.850,- Den CPUen du har sett deg ut koster til sammenligning 2.585,- Klarer du deg med 384MB minne, blir oppsettet jeg foreslo billigere enn ditt oprinnelige. Vil også foreslå at du går for ASUS P4S533 i stedenfor P4B333, men kun hvis du har råd. -KJ Lenke til kommentar
jevel Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 Dette hovedkortet er faktisk ett bedre kjøp: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...0&GrpID=10&s=pl -KJ Lenke til kommentar
enter Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 Inten kjede er sterkere enn det svakeste leddet, - som kjent! SD-rammen hører kun hjemme sammen med de gamle greiene den har stått sammen med tidligere. Å kjøpe HK som kun tar SD-ram i dag er uheldig. Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet ... :wink: Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 13. august 2002 Forfatter Del Skrevet 13. august 2002 Hvis jeg skal gå for DDR-RAM må jeg finne et DDR hovedkort. Hovedkortet må passe til, 2,2GHz prosessoren som jeg vil kjøpe, og må kunne støtte 2 hard-disker, en floppy, en cd-rom, en cd-brenner +en live-drive (til sound blaster live PLATINUM). Jeg trenger 1 AGP og minst 4 PCI-sloter. Hovedkortet bør ha 533MHz buss. Jeg trenger også da ddr-ram, kanskje 512mb(?). Hva tilsvarer 640SD-RAM i DDR? Kanskje litt vanskelig å si, men jeg bør vel minst ha det. PS: Jeg kjøper på psdata.no, ikke komplett.no (ingen fordommer, bare magefølelse og sponsing). _________________ Strength and honor! -sitat: Maximus (smashing pumpkins RULES) ***JERVE STUDIOS*** [ Denne Melding var redigert av: Kjetil J på 2002-08-13 16:18 ] Lenke til kommentar
JagWire Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 Jevel: Hovedkort ca. 850,- Minne, 670*2 = ca. 1.340,- CPU ca. 1.660,- Samlet sum blir da 2.850,- Legg på en en høvding til du, og du får den rette prisen på komponentene. :wink: Sitter og lurer på noenlunde samme oppsett selv, men har noen få spørsmål; Hva er fordelene/ulempene med SIS chipset fremfor Intel el. VIA (VIA er kanskje AMD systemer det?)? Og det integrerte lydkortet som var på det sistnevnte HK'et fra Jevel, er det noe tess? Vil jeg få brukt surround-høyttalerne mine? mvh. JagWire [ Denne Melding var redigert av: JagWire på 2002-08-13 16:52 ] Lenke til kommentar
jevel Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 Hehhe... FPU overflow der, ja... Hvis ikke hadde jo dette oppsettet vært uslåelig i pris! Kan ikke si at jeg kjenner til noen spesielle fordeler med SiS kontra ViA. Begge er "lowend" chipset produsenter, men har i det siste karret seg noe høyere opp på ytelses skalaen, da Intel og AMD mer eller mindre har sluttet å produsere egne. Det integrerte lydkortet vil kunne utnytte surroundhøyttalere, men du må sannsynligvis investere i en modul med digitalutgang hvis det er det du trenger for å koble dem til. -KJ Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 13. august 2002 Forfatter Del Skrevet 13. august 2002 Jeg gjentar: Hvis jeg skal gå for DDR-RAM må jeg finne et DDR hovedkort. Hovedkortet må passe til, 2,2GHz prosessoren som jeg vil kjøpe, og må kunne støtte 2 hard-disker, en floppy, en cd-rom, en cd-brenner +en live-drive (til sound blaster live PLATINUM). Jeg trenger 1 AGP og minst 4 PCI-sloter. Hovedkortet bør ha 533MHz buss. Jeg trenger også da ddr-ram, kanskje 512mb(?). Hva tilsvarer 640SD-RAM i DDR? Kanskje litt vanskelig å si, men jeg bør vel minst ha det. PS: Jeg kjøper på psdata.no, ikke komplett.no (ingen fordommer, bare magefølelse og sponsing). Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 13. august 2002 Forfatter Del Skrevet 13. august 2002 Her er de 5 gyldne "lovene" for mitt evt. nye hovedkort. Ellers så kommer jeg til å fortsette med SD-RAM. 1: Jeg vil ha Intel socket 478. 2: Hovedkortet bør ha 533MHz buss. 3: Hvis jeg skal gå for DDR-RAM må jeg finne et DDR hovedkort. 3: Hovedkortet må passe til en 533MHz, 2,2GHz Intel-prosessor som jeg vil kjøpe, og må kunne støtte 2 hard-disker, en floppy, en cd-rom, en cd-brenner +en live-drive (til sound blaster live PLATINUM). 4: Jeg trenger 1 AGP og minst 4 PCI-sloter. 5: Jeg trenger også da ddr-ram, kanskje 512mb(?). Hva tilsvarer 640SD-RAM i DDR? Kanskje litt vanskelig å si, men jeg bør vel minst ha det. PS: Jeg kjøper på psdata.no, ikke komplett.no (ingen fordommer, bare magefølelse og sponsing). _________________ Strength and honor! -sitat: Maximus (smashing pumpkins RULES) ***JERVE STUDIOS*** <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Kjetil J på 2002-08-13 17:16 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: Kjetil J på 2002-08-13 17:28 ] Lenke til kommentar
jevel Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 Se mitt forslag over, da? Oppfyller dine krav lett. Problemet er at PSdata ikke har det ABIT kortet, og at deres tilsvarende kort er forhåldsvis mye dyrere. Har du hatt noen skumle opplevelser med Komplett, eller? -KJ Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 13. august 2002 Forfatter Del Skrevet 13. august 2002 Finner du et hovedkort etter "lovene" mine på komplett er det helt greit. Men jeg ser helst at det foregår på psdata da mange ting er billigere der, og at jeg allerede har funnet alle de andre tingene jeg skulle kjøpe på psdata. Men kan du, jevel, eller noen andre se om du finner noe litt mer tilsvarende lovene? Jeg vil være deg/dere meget takknemlig. På forhånd takk. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 Da ville dette kortet passe utmerket: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...0&GrpID=10&s=pl 512MB DDR minne til dette kortet passer utmerket! -KJ Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 13. august 2002 Forfatter Del Skrevet 13. august 2002 Men "tåler" ikke dette hk-et bare 4 IDE-enheter? Er ikke alle de enhetene jeg nevnte over IDE-enheter? Uansett.....kan du (på psdata) finne DDR-RAM som passer? Takk for hjelpen. ps: bør jeg skifte til komplett og finne om igjen alle delene? Ikke at det er noe problem, men anbefales det? _________________ Strength and honor! -sitat: Maximus (smashing pumpkins RULES) ***JERVE STUDIOS*** [ Denne Melding var redigert av: Kjetil J på 2002-08-13 18:13 ] Lenke til kommentar
theGeir Skrevet 13. august 2002 Del Skrevet 13. august 2002 640 mb ram er 640 mb ram, samma om det er sdram, ddr eller rambus. Forskjellen på disse typene er hastigheten. SDram kjører vanligvis på 133mhz, og kan ikke utnytte noe mer enn 133mhz systembuss (fsb) DDR SDram kjører vanligvis på effektivt 266 eller 333 mhz. Rambus (RDRAM) kjører på 400 effektive mhz og høyere. P4 cpuer er lagd for 100 eller 133 mhz quad-pumped bus, dvs 400 eller 533 mhz effektivt. Å kjøre SDram på P4 vil derfor gi deg en skikkelig flaskehals. Kjøp heller et nytt billig hk med ddr eller rambus-støtte (ddr er mest prisvennlig). Billig&Bra kort for 533mhz cpu og ddr: AsusP4S533 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå