Gå til innhold

Et par sørsmål om MySql

Anbefalte innlegg

Jeg har nå i det siste begynt å lære meg litt mysql. Jeg har blandt annet laget et profilsystem med inlogging hvor man kan redigere profilen sin. I tillegg har det mange muligheter blandt annet vise hvem som sist oppdaterte profilen sin, legge til bilde osv. Men det er et par ting jeg lurer på.

1. Det er altså en svømmeside jeg lager dette for og jeg har da tenkt å lage en script hvor brukerne selv kan legge inn sine personlige rekorder og scriptet regner ut antal poeng ol. For å lage dette må jeg lage en tabell med ca 20 kolonner en for hver øvelse + id er det veldig mange kolonner å bruke i en tabell? Eller er det helt vanlig?

2. I den sammenhengen vil jeg også kombinere to tabeller slik at jeg kan hente profilinfo og perser samtidig. Hvordan gjøres dette?

3. Dette spørsmålet har ingentig med de to første å gjøre, men jeg har sittet og lurt på det en stund nå. På et forum så lager man nye emner og man får svar på de. Lages det en ny tabell for hvert nye emne hvor svarene lagres i rader?

Takker for alle svar ;)

Endret av chs89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke uvanlig å bruke mange kolonner, spørsmålet er hvor mye du vil søke i det. Hvis det generelt bare er tall så burde dette være en helt grei størrelse. Og hvis du henter ut vha. radens id så burde det heller ikke være noe problem.

Dette kan du gjøre ved å lage en kolonne du kaller for f.eks uid, som du bruker for å binde sammen radene til andre rader. Denne kolonnen vil du lagre brukerens id i, slik at du kan plukke ut radene basert på brukerens id.

Du kobler sammen radene vha. MySQLs join-funksjon. Selv om man muligens kan bruke en enkel WHERE clause.

Du kan lese mer om dette her:

http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/JOIN.html

En ganske enkel spørring vil da være noe slikt:

SELECT a.*, b.* FROM `users` AS a LEFT JOIN `results` AS b ON a.`id` = b.`uid` WHERE a.`id` = 5

Hvor 5 da er brukerens id.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...