Gå til innhold

Tenkt til å lage lær-rustning/kostyme.

Killerquo

Anbefalte innlegg

Har kjeda meg en stund, og har endelig funnet ut at jeg vil lage meg en lær-rustning/kostyme til mulig bruk ved fekting av uskarpe sverd eller rollespill.

Skal lage en brystdel (lurer på størrelse på denne), skal være som en singlet omtrent, og skulderbeskyttelse skal knytes fast på toppen.

Skuldre skal lages av 5-6 lær-plater som overlapper hverandre, er festet med tråd ytterst, og som er festet til en underbeskyttelse som er laget av et stykke lær som knytes under armen. Underbeskyttelsen skal dekke hele overarmen.

På underarmene har jeg tenkt til å ha sånne "bracers" (vet ikke hva navnet er på norsk) som dekker nesten til albuen. Hansker skal være enten med åpne fingre eller hele, men ikke sånn sekstenhundretalls med svær sånn sak som går ut bak hånda (ikke så lett å forklare den der :p )

Beina har jeg tenkt til å lage av grov bomull/lin (hva er best her?) som jeg skal farge i en eller annen ganske nøytral farge. Skal lage noen lårbeskyttelser som dekker foran og sidene som festes rund låret på to plasser, og kanskje i brystdelen, evt. beltet.

Støvler blir jeg å kjøpe tror jeg, for det virker ikke lett å lage en komfortabel såle.

Underskjorte skal jeg lage i tynn/mellomtynn bomull, og den skal være løs of lett.

Fant et lekkert belte som gikk på skrå over brystet og som var festa i et annet belte rundt livet. Dette blir jeg å kjøpe tror jeg.

Mulig feste til sverd/kniver/dolker skal jeg også lage når det blir sverd i huset.

Har også planer om å lage noen små vesker til forskjellig smått utstyr (mest for finesse).

har lett litt etter mønstre til forskjellige brystdeler, skulderbeskyttere og hansker/"bracers". "Bracers" har jeg funnet.

Har også funnet diverse sider som beskriver voksbehandling for å gjøre læret hardt.

Jeg lurer på om noen er interessert og har laget noe slikt som dette før, har tenkt på det samme, eller bare vil hjelpe meg. Linker til mønstre hadde vært meget fint å få, og jeg linker gjerne til forkjellige ting jeg har funnet om dere vil se det.

Håper dere vil hjelpe meg. :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så kult =)

Pentagon i Oslo selger jo ringbrynje kit og annet rollespillutstyr, så du kan jo spørre om de vet om noen rollespill-suppliers :p. Om jeg ikke var så lat så skulle jeg drevet med sånt. :D

Jeg lurer på om noen vet om butikker som selger sjørøver-hatt.

Endret av eirik1989
Lenke til kommentar
den var rå ja :)

Synes jeg også, derfor jeg lurte på om noen kunne vært så kjempesnille å forstå denne rustningen og tegne opp mønster for meg, dette er jeg ikke flink til selv, men å følge et klarer jeg meget bra.

Som jeg sa tidligere, PM meg om mål ved bryst, midje, hals, etc.

Lurer da også på om jeg skal gjøre læret hardt ved hjelp av cuir boillie (jeg gjør det om ingen kommer med gode argumenter om ikke å gjøre det.)

Skal dessuten bare være formen som skal være lik. Mønstre på den vil jeg lage selv, eller hvis noen kommer med noen flotte idéer kanskje jeg tar dem :innocent:

Lenke til kommentar

så vidt jeg vet, så var lærbrynjer iallefall hardkokte (pardon the pun), mens ekstremitetene var mykere. Så jeg ser ingen grunn til å ikke gjøre det. Rustningen på bildet er jo tydeligvis behandla, ellers ville den aldri stått oppreist slik.

Dessverre er jeg av den typen som må finne nærmeste kvinnemenneske så fort en knapp faller av skjorta, så noe mål og mønster må du nok gå ett annet sted for å få :green: Dessuten. Er det ikke du som skal ha den? Er ikke beste stedet for mål å dra frem målebåndet selv? ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom du tar å kjøper deg ett par store A1 eller A2 papp plater, kan du klippe og lage til som du vil. Tar du å teiper kantene kan du lage hull og "montere" den for å sjekke hvordan den passer.

Lager du den solid nok, kan du "kle den på deg" til slutt og gjøre siste endringer før du får tak i tykke lærbiter som du så kan bruke pappbitene som mal til.

Blir ikke dyrt å prøve og feile seg fram.

Mål jeg ville tatt:

skulder til skulder.

tykkelse på nakken, ja det har litt å si å ha pusterom

under armene og ned til midjen, så du veit hvor lang du vil ha den.

Over brystkassen. Tar du 120 kilo i benken, må det være noen tommer her

magen, logisk nok så du kan hive i deg med villsvin etter at krigen er over

Lenke til kommentar

Hehe. Er ingen studio-trener. Faktisk aldri prøvd benkpress, dog mye annet. Jeg har holdt meg på ca 190cm nå i et halvt år, og tror ikke jeg kommer til å bli høyere. Spiser forferdelig mye, men veier fortsatt bare 71 kg. (Svær skål frokostblanding hver morra+noen skiver, 6 skiver, skal begynne med 12 på skolen + en kebab i ny og ne, mat før middag når jeg kommer hjem, middag, kveldsmat).

Skal ta noen mål så snart jeg finner målbånd.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...