ducmaster Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Grunnen til at 64bit spill ikke er ute med full ytelse hvis det fins da er pga at det ikke et noen utbredt plattform på 64bit hvis ikke microsoft finner på å hive på en monster 32>64bit pach til 32bitXP. Windows XP Pro 64-bit kom ut for lenge siden, og alle som har lisens på vanlig Win XP Pro, kan bruke denne umiddelbart (andre må kjøpe den). Det som er problemet er mangelen på drivere og 64-bit-optimaliserte spill (kun UnrealTournament som har 64-bit-patch pr. i dag). har prøvd med og uten det pachen på UT og nei det er ingen "optimalisering" eller såkalt økning men med spill som er krevende så kansje X2 er en del bedre til dem uansett om der er 32 eller 64 bit. veter på at du inser når du sitter med din utgave av FEAR på lan ov fu har sinel core og vennen din har dualog du plutselig merker at han sin FEAR har bedre Fps så en ting for fremtiden singel core Jeg hadde ikke betalt 1500 mer for en prosessor bare for å få 6-7 mer fps... Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 (endret) tror ikke det hadde blitt 6-7 fps økning og ikke send meg til noen test. pga oblivion eller FEAR er ikke hær enda men så betalte jeg jo 4000 for en GPU som er overkill for min lille prosessor venter på M2 sin multi core Endret 10. september 2005 av Lucifer89 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Grunnen til at 64bit spill ikke er ute med full ytelse hvis det fins da er pga at det ikke et noen utbredt plattform på 64bit hvis ikke microsoft finner på å hive på en monster 32>64bit pach til 32bitXP. Windows XP Pro 64-bit kom ut for lenge siden, og alle som har lisens på vanlig Win XP Pro, kan bruke denne umiddelbart (andre må kjøpe den). Det som er problemet er mangelen på drivere og 64-bit-optimaliserte spill (kun UnrealTournament som har 64-bit-patch pr. i dag). og det si sikter til med XP64 er en trial versjon OMG har prøv den går kjempe fint men hadde litt driver problemer men microsoft har gjort en kjepe jobb med å lag driverne du trenger selv på update Dette er ingen trial/beta-versjon. Og her får du litt fordeler og ulemper med den. Og det er forskjell i UnrealTournament med 64-bit OS, 64-bit prosessor og 64-bit patch til UT. Lenke til kommentar
ducmaster Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 tror ikke det hadde blitt 6-7 fps økning og ikke send meg til noen test. pga oblivion eller FEAR er ikke hær enda men så betalte jeg jo 4000 for en GPU som er overkill for min lille prosessor venter på M2 sin multi core smart å kjøpe et skjermkort til 4 tusen når du ikke kan få utnyttet potensiale i den da..du sier du vil vente på m2 multicoren?tenk på hva du kunne fått det samme skjermkortet ditt til da....just a thought Lenke til kommentar
ADT Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Dualcore/dualCPU-systemer er ikke, og har aldri vært til for gamere. Hovedhensikten er å fordele to eller flere tyngre oppgaver på flere kjerner. Det at noen få programmer klarer å utnytte begge prosessorene på en gang er jo vel og bra, men ikke grunn nok til å kjøpe en dualcore i dag. IMO iallefall... Man kan ikke si at FPS blir doblet med to kjerner, det er jo kun prosessorens ytelse som blir "doblet". Hvis man er frekk nok til å påstå at FPS er 25 % avhenging av CPU og en dobbelkjerne øker CPU'ens ytelse i spill med det dobbelte, vil den totale FPS-økningen ikke være på mer enn 25 % (har jeg regnet riktig nå tro?). Har man i utgangspunktet 50 FPS, får man altså "bare" 12,5 FPS mer... PS: Tall man ikke kan stole på, bare for å illustrere et poeng... Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 (endret) tror ikke det hadde blitt 6-7 fps økning og ikke send meg til noen test. pga oblivion eller FEAR er ikke hær enda men så betalte jeg jo 4000 for en GPU som er overkill for min lille prosessor venter på M2 sin multi core smart å kjøpe et skjermkort til 4 tusen når du ikke kan få utnyttet potensiale i den da..du sier du vil vente på m2 multicoren?tenk på hva du kunne fått det samme skjermkortet ditt til da....just a thought det var jeg fult klar over når jeg kjøpte skjermkortet. men jeg liker å kjøpe dyre ting og jeg gidder ikke sløse 5-6k på nytt hoved kort og CPU for å gå fra 754 platformen til 939 platformen når M2(940 chipsett) er like om hjørnet og hvis ikke jeg hadde kjøpt kortet hadde jeg bare funnet noe annet å bruke det på. men da vil jeg heller hoppe over en generasjon på CPU fronten slik som jeg gjørde med GPU. 5600>7800GT og 754>M2 eller har du en bedre idee? edit:typo Endret 10. september 2005 av Lucifer89 Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Grunnen til at 64bit spill ikke er ute med full ytelse hvis det fins da er pga at det ikke et noen utbredt plattform på 64bit hvis ikke microsoft finner på å hive på en monster 32>64bit pach til 32bitXP. Windows XP Pro 64-bit kom ut for lenge siden, og alle som har lisens på vanlig Win XP Pro, kan bruke denne umiddelbart (andre må kjøpe den). Det som er problemet er mangelen på drivere og 64-bit-optimaliserte spill (kun UnrealTournament som har 64-bit-patch pr. i dag). og det si sikter til med XP64 er en trial versjon OMG har prøv den går kjempe fint men hadde litt driver problemer men microsoft har gjort en kjepe jobb med å lag driverne du trenger selv på update Dette er ingen trial/beta-versjon. Og her får du litt fordeler og ulemper med den. Og det er forskjell i UnrealTournament med 64-bit OS, 64-bit prosessor og 64-bit patch til UT. det du sier er at jeg med min xp pro kan bare laste xp64bit og forvente å få det til å funke men nei så lett er det ikke xp64 bruker ikke xp pro cd-keys men xp pro 64 cd-keys OMG Lenke til kommentar
ADT Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 det du sier er at jeg med min xp pro kan bare laste xp64bit og forvente å få det til å funke men nei så lett er det ikke xp64 bruker ikke xp pro cd-keys men xp pro 64 cd-keys OMG Trodde han mente at alle som eier et lovlig lisens av Win XP Pro, får tilsendt fra Microsoft en CD med XP Pro 64 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 (endret) det du sier er at jeg med min xp pro kan bare laste xp64bit og forvente å få det til å funke men nei så lett er det ikke xp64 bruker ikke xp pro cd-keys men xp pro 64 cd-keys OMG Har du lisens på Win XP Pro, har du også lisens på Win XP Pro X64. Du betaler for programvaren ikke for plattformen. Kan sende mail til Microsoft i morgen og få det bekreftet. Edit: ADT: Noe i den duren ja. Endret 10. september 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 det du sier er at jeg med min xp pro kan bare laste xp64bit og forvente å få det til å funke men nei så lett er det ikke xp64 bruker ikke xp pro cd-keys men xp pro 64 cd-keys OMG Trodde han mente at alle som eier et lovlig lisens av Win XP Pro, får tilsendt fra Microsoft en CD med XP Pro 64 ja dette vet jeg og du får cd-key i mailen har det og jeg har lovlig men fikke en morsom trial der ja 360 dagers hehe og lisensen funker BARE en gang Lenke til kommentar
ADT Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Har du lisens på Win XP Pro, har du også lisens på Win XP Pro X64. Du betaler for programvaren ikke for plattformen.Kan sende mail til Microsoft i morgen og få det bekreftet. Edit: ADT: Noe i den duren ja. Ser logikken i det. Mange som hadde blitt rimelig sure på MS om ikke de hadde tilbudt denne "oppgraderingen" gratis Lenke til kommentar
ducmaster Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 tror ikke det hadde blitt 6-7 fps økning og ikke send meg til noen test. pga oblivion eller FEAR er ikke hær enda men så betalte jeg jo 4000 for en GPU som er overkill for min lille prosessor venter på M2 sin multi core smart å kjøpe et skjermkort til 4 tusen når du ikke kan få utnyttet potensiale i den da..du sier du vil vente på m2 multicoren?tenk på hva du kunne fått det samme skjermkortet ditt til da....just a thought det var jeg fult klar over når jeg kjøpte skjermkortet. men jeg liker å kjøpe dyre ting og jeg gidder ikke sløse 5-6k på nytt hoved kort for å gå fra 754 platformen til 939 platformen når M2(940 chipsett) er like om hjørnet og hvis ikke jeg hadde kjøpt kortet hadde jeg bare funnet noe annet å bruke det på. men da vil jeg heller hoppe over en generasjon på CPU fronten slik som jeg gjørde med GPU. 5600>7800GT og 754>M2 eller har du en bedre idee? 5-6 tusen for et hovedkort?dem har ikke jeg sett noe til i hvert fall. men nok offtopic nå da gutter så vi ikke sporer heeeelt ut av topicen i denne tråden Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Dualcore/dualCPU-systemer er ikke, og har aldri vært til for gamere. Hovedhensikten er å fordele to eller flere tyngre oppgaver på flere kjerner. Det at noen få programmer klarer å utnytte begge prosessorene på en gang er jo vel og bra, men ikke grunn nok til å kjøpe en dualcore i dag. IMO iallefall... Man kan ikke si at FPS blir doblet med to kjerner, det er jo kun prosessorens ytelse som blir "doblet". Hvis man er frekk nok til å påstå at FPS er 25 % avhenging av CPU og en dobbelkjerne øker CPU'ens ytelse i spill med det dobbelte, vil den totale FPS-økningen ikke være på mer enn 25 % (har jeg regnet riktig nå tro?). Har man i utgangspunktet 50 FPS, får man altså "bare" 12,5 FPS mer... PS: Tall man ikke kan stole på, bare for å illustrere et poeng... er ikke det jeg mener men for folk dom har nye skjerm kort of flaskehalser og spill somskal kreve massse av CPU og GPU vil da dra nytte av Dual selv om den ikke er optimalisert til spill men det er det ven bare FX serien som er også. dette er vel ikke for vansklig å sjønne. veldig morsomt å sitte på sommeren og spille et nytt spill som for eksempel ikke funker pga ikke komatibelt men en kjerne for lite kraft med en singe brikke det er litt av en bommert og slik som det ser ut så antar jeg at trådstarter har planer om å ha pcn sin en veldig god stund til Lenke til kommentar
ADT Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Skal du altså bare spille ville jeg overklokket en 3000+, som koster litt over tusenlappen. Man trenger jo ikke ta så voldsomt i, men klokker du til rundt 2,4 GHz har du noe som holder i et år eller to . Dobbelkjerne bekymerer du deg om når du trenger det! Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Har du lisens på Win XP Pro, har du også lisens på Win XP Pro X64. Du betaler for programvaren ikke for plattformen.Kan sende mail til Microsoft i morgen og få det bekreftet. Edit: ADT: Noe i den duren ja. Ser logikken i det. Mange som hadde blitt rimelig sure på MS om ikke de hadde tilbudt denne "oppgraderingen" gratis skal MS da dele ut gratis opp gradering fra win95>win98>winMe>win2k>winXP home eller Pro>64 bit>Vista?? skjer dette da er jeg gld for jeg tror jeg har en gammal win95 cd liggende å slenge fra min GAMLE oliveti Lenke til kommentar
ducmaster Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 ADT - meget nice OC på winnien din btw så det ikke før nå Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 (endret) Skal du altså bare spille ville jeg overklokket en 3000+, som koster litt over tusenlappen. Man trenger jo ikke ta så voldsomt i, men klokker du til rundt 2,4 GHz har du noe som holder i et år eller to . Dobbelkjerne bekymerer du deg om når du trenger det! Stotter denne ideen her den er rimelig + at du sitter i gjen med penger som du kan invistere på bedre Minne. holder tvilsomt to år M2 brikke settet skal visstnok ha en veldig kjapp vending på produksjonen i % Endret 10. september 2005 av Lucifer89 Lenke til kommentar
ADT Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 skal MS da dele ut gratis opp gradering fra win95>win98>winMe>win2k>winXP home eller Pro>64 bit>Vista?? skjer dette da er jeg gld for jeg tror jeg har en gammal win95 cd liggende å slenge fra min GAMLE oliveti Det er snakk om samme plattform her, 64 bit er en "oppgradering", "add-on", "patch", kall det hva du vil. Win 95, 98, 2000, ME, XP, og Vista er forskjellige plattformer. ADT - meget nice OC på winnien din btw så det ikke før nå Takk for den Lenke til kommentar
ducmaster Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Har du lisens på Win XP Pro, har du også lisens på Win XP Pro X64. Du betaler for programvaren ikke for plattformen.Kan sende mail til Microsoft i morgen og få det bekreftet. Edit: ADT: Noe i den duren ja. Ser logikken i det. Mange som hadde blitt rimelig sure på MS om ikke de hadde tilbudt denne "oppgraderingen" gratis skal MS da dele ut gratis opp gradering fra win95>win98>winMe>win2k>winXP home eller Pro>64 bit>Vista?? skjer dette da er jeg gld for jeg tror jeg har en gammal win95 cd liggende å slenge fra min GAMLE oliveti er jo så å si nesten samme OS da, bare den er optimalisert for 64bits arkitekturen, tenk litt da mann! kan jo ikke sammenlignes med feks fra winme til win2000 feks! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 dette er vel ikke for vansklig å sjønne. veldig morsomt å sitte på sommeren og spille et nytt spill som for eksempel ikke funker pga ikke komatibelt men en kjerne for lite kraft med en singe brikke det er litt av en bommert og slik som det ser ut så antar jeg at trådstarter har planer om å ha pcn sin en veldig god stund til Spillene til sommeren (selv ikke i 2008) vil aldri kreve to prosessorkjerner whatsoever. Jeg tror du fantaserer litt for mye om hvor mye kraft man egentlig kommer til å trenge i fremtiden. (PS. prøv å bruke litt punktum innimellom. Det blir så tungt å lese uten.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå