Gå til innhold

bærbar til dama, stikkord: arkitekt & CAD

Anbefalte innlegg

Min kjære skal studere arkitektur og trenger en bærbar som kan dra tyngre grafiske applikasjoner som CAD.

Vi stakk på datakjeden i Trondheim og fant denne, linken går til netshop som selger identisk maskin til nøyaktig samme pris. Jeg trodde det skulle være blilligere på nettet? Uansett er spesifikkasjonene som følger:

Toshiba Satellite M60-135 P-M750 1,86GHz

En svært kraftig "skrivebordserstatter" fra Toshiba:

- Intel® Pentium® M processor 750, 1.86 Ghz.

- 17" WXGA skjerm med oppløsning på 1400x900 punkter

- ATI X700 skjermkort med 128MB minne

- 80GB harddisk

- 1024MB DDRII-minne, oppgraderbar til 2GB. Leveres med 2x512MB.

- DVD "SuperM" Dual layer DVD/CD-brenner

- Integrert Intel® PRO/Wireless 2200B/G trådløst nettverkskort

- Vekt 3,6kg

- Antatt batterilevetid ca. 3,3 timer

Jeg har ikke greie på bærbare, og på min stasjonære er det amd - for å si det slik. Så naturligvis lurer jeg på om dette er et godt kjøp, og/eller noen vet om en pc med identiske spesifikkasjoner til en billigere pris. Dama bet seg naturligvis merke i at nevnte bærbare har orange topp, og hun lurer på om det finnes andre farger.

Noe annet vi lurer på, er om det finnes noen forsikringer å anbefale; kasko av noe slag?

Forøvrig skal den taes med ut av landet, og vi satser på å få betalt tilbake norsk merverdiavgift; er det noen som erfaringer i så måte?

Setter stor pris på om noen kan gi noen hint eller pekere her! :)

Edit: Prisen påeksemplet er 14995.

Endret av Skarphedin Olsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er så bra valg med skjermen.

17" og 1440x900 er ikke mye å skryte av.

Prøv heller å finne 17"høyere oppløsning hvis den skal brukes til CAD og akritektprogramer.

Kanskje 1920x1200, da har du plass til mye, alt blir veldig oversiktlig, og det skal ikke være noe problem, med mindre du har svarkt syn.

Lenke til kommentar

Til omtrent den prisen ville jeg vurdert en Dell Precision M70.

stikkord er

Intel® Pentium® M prosessor 750 (1.86GHz, 533MHz FSB, 2MB cache),

15,4" WUXGA (1920x1200)

1.0GB,533MHz DDR2 SDRAM Memory (2x512MB)

nVidia® Quadro™ FX Go1400 256MB grafikkort

80GB ATA-100 IDE (5,400 rpm) Hard Drive

8X DVD+/-RW med dekodersoftware

Intel® trådløs 2200 802.11b/g Mini PCI-kort (Pentium®)

3 års neste arbeidsdag (neste arbeidsdag på-stedet)

V.92-modem på 56 kbps (integrert), 10/100/1000 Ethernet LAN (integrert)

Starter på 3,04 kg

15 530,-

du går glipp av dual layer brenner og 2'' skjermstørrelse, men jeg vil si du tar det inn igjen på den sykt rå skjermen du får (selv om den er mindre), samt ett skjermkort som er mer retta mot CAD arbeid enn X700. Du får også en maskin som er "sertifisert" til bruk med diverse CAD programmer, men om det er viktig for deg eller dama får du vurdere selv ;)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

MrLee:

Med denne: Intel® Pentium® M740 (1.73GHz, 533Mhz FSB, 2MB Level 2 cache) 15.4" WUXGA (1920x1200) TF hos dell, i tillegg til til en dvd-brenner, så får jeg M70 til å komme på 17 769. Og det er med 40g hd. Ser mao ikke så bra ut; legger merke til forskjellen mellom M740 og M750 her, med M750 får man visst ikke den oppløsningen. Hvor stor er egentlig forskjellen mellom M740 og M750?

Greit poeng det med sertifiseringen for CAD, men jeg har en mistanke om at det bare er en gimmick - at de betaler litt til CAD for å kunne reklamere litt med det. Forøvrig er det greit at den kan kjøre BF2 ja... ;)

mr_lf:

17" og 1440x900 er ikke mye å skryte av.

Dette var jeg ikke klar over, fint at du sa fra! :)

Jeg får vel bare ut og lete mer da, nesten så man får dårlig tid, må ha gjort dette innen et par uker.

Lenke til kommentar

Men denne fra psdata må jo være både billigere og bedre enn de andre nevnt her, inkludert den toshibaen? Edit mens jeg skriver; ser at skjermen er elendig - 15.4" TFT aktiv matrise 1200 x 800. Sukk.

Men vil Tundra 1559R - Intel Centrino 2.13GHz/2048MB/80GB/DVD RW/15"/6600 128MB hos psdata være et mye bedre valg?

Link.

Edit:

Det er kanskje ikke så selvforklarende, men når maskina skal brukes til CAD og andre grafiske programmer, så er det følgende viktig:

Minst 1G ram

Rimelig kjapp cpu, og stille, dvs intel M

HD på 80 (det er store filer som blir lagret)

Bra skjerm (som dere ser jeg har lært om ovenfor her)

Makspris er satt til 15.000

Lenke til kommentar

Dell I9300 kan være et alternativ, da med WUXGA. Du kan konfiguere selv på dell.no.

Jeg har samme maskinen selv, og ytelsesmessig er den helt topp, er bare ikke fornøyd med skjermen. Jeg har WXGA+ og er plaget med skygger og lyslekkasje. Er ikke sikker på hvordan det er med den andre skjermen (WUXGA), men folk her på forumet virker fornøyd.

Lenke til kommentar

Velg widescreen med høy oppløsning. Er det ikke viktig med portalheten, velg 17". Velg dedisert skjermkortminne, 1024 mb(eventuelt ved kjøp av dell, bestill med minst mulig ram, og kjøpe ram hos en netshop), og fyll på med resten til dy når max prisen!

Dell i9300 er godt et valg!

Lenke til kommentar

Valget er enda ikke tatt. FSC Amilo M1437G 15.4", blir nå også vurdert, som et slags kompromiss mellom portabelhet og ytelse; cpuen på denne er jo hakket vassere med Pentium M 760 2 GHz, mens skjermen trekker ned - 15.4" TFT aktiv matrise WXGA (1280 x 800). Link.

Ellers er jo, som tidligere nevnt, Toshiba Satellite M60-135 P-M750 1,86GHz fremdeles et alternativ. Link.

Men om man tenker å gå for denne, så er det vel som mr_If og hanser`n påpeker et bedre valg å heller gå for Dell inspirion 9300.

Om noen med litt bedre kombling mellom info og erfaring kunne uttalt seg om FSC Amilion lengre opp her, så blir det satt stor pris på! Det står nok mellom den og Inspiron 9300 med 740 (1.73 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB) nå.

Er litt forvirret nemlig :ermm:

Dog, den må bestilles denne onsdagen for å være her før man tar turen ut av landet!

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for I9300.. Uten tvil :)

WUXGA, GeForce 6800 256mb, stille, Dual Layer DVD brenner osv osv. Får det fint for under 15 000 :) Tror jeg da :p

Skal du ha 3 års garanti går det kanskje ikke, men du kan jo ringe deg og inngå et kompromiss.. Er lurt det, si du skal ha de, og det og det, og 3 års garanti, så fikser de nok noe :thumbup:

Lenke til kommentar

Nja, konfigurert med en M 740 1.73GHz, WUXGA (1920 x 1200) TFT (+1000 spenn), 1G med ram og 80Ghd kommer 9300 på 15400 uten porto, og da med 128MB DDR ATI® - og ikke et 6800 256 kort fra nvidia.

Men tro det eller ei, denne blir ikke kjøpt for å kjøre BF2, dama drister seg til en kabal i ny og ne, litt minesveiper og sudoku online... Dog, det var dette med CAD da, men der burde vel ATI-kortet holde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...