Gå til innhold

Problemer med innstallasjon av harddisk og floppydisk


Anbefalte innlegg

Jeg fikk akkurat tilbake en 40GB WD HDD (annen model enn den andre 40GB jeg har) og en NEC floppydisk fra komplett. Jeg har satt den nye HDD'en som slave og den gamle som master (har sjekket i BIOS at det stemmer). Både harddisken og floppydisken har blitt funnet av XP, men verken harddisken eller floppydisken vises i explorer, og på floppydisken står det "unknown device". Når jeg prøver å innstallere en driver til floppyen (som ikke skal være nødvendig), får jeg error. Harddisken står det at virker fint. Jeg prøvde å starte maskinen med en diskett i stasjonen, og fikk beskjed om å ta ut disketten og trykke en tast. Altså leser den disketter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-08-13 01:34, jevel skrev:

Sjekk innstillingen for floppy i BIOS. Partisjoner disk ved hjelp av systemverktøyene i kontrollpanel. (Beklager, men jeg har engelsk versjon, og husker ikke de norske uttrykkene...)


-KJ



 

Jeg har sjekket innstillingen for floppy i BIOS og den så OK ut. Jeg kan ikke partisjonere harddisken fordi den ikke er listet der. Windows finner den bare i device manger (har engelsk versjon jeg også) og ikke i explorer eller i systemverktøyene.

Lenke til kommentar

det er fordi du ikke har laget filsystem på disken enda. lag en win98 oppstartsdisk så du kommer inn i dos å kjør fdisk for å patrisjonere den med FAT32 filsystem

 

etterpå kan du konvertere den til NTFS filsystem hvis du vil ha det på denne måten:

 

Trykk Start, Run -> Command (commandprompten)

og skriv Convert (stasjonsbokstav):/fs:ntfs

Lenke til kommentar

åja du mener her: kontrollpanel->Administrative verktøy->Datamaskinbehandling->Diskbehandling.

 

det går jo selvfølgelig an å formatere den fra der ja! sorry det husket jeg ikke i farta :smile: glem det jeg skrev overfor.

 

[ Denne Melding var redigert av: pegg på 2002-08-13 04:27 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-13 04:16, pegg skrev:

åja du mener her: kontrollpanel->Administrative verktøy->Datamaskinbehandling->Diskbehandling.


det går jo selvfølgelig an å formatere den fra der ja! sorry det husket jeg ikke i farta :smile: glem det jeg skrev overfor.


<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: pegg på 2002-08-13 04:27 ]</font>


 

 

Jeg fant bare en disk der da jeg sjekket, og det var jo selvfølgelig den nye. :wink: Mange takk! Nå gjenstår bare å få den hersens floppydisken til å virke.. jeg la merke til at det sto "location: on PCI bus". Det kan vel ikke stemme?

 

[ Denne Melding var redigert av: Kamikaze1 på 2002-08-13 07:53 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...