Ardie Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 Hei, Jeg kjører Windows XP og Mandrake Linux 8.2 som dualboot. Mandrake er deafult i Lilo'en, men jeg ønsker å ha XP som default. Jeg har prøvd å endre i /etc/lilo.conf, slik at XP kommer som default i boot meny, men får det ikke til. Feilmeldingen jeg får er: "Device 0x0301: Partition type 0x07 does not seem suitable for a LILO boot sector". Her er min lilo.conf: boot=/dev/hda1 map=/boot/map install=/boot/boot.b vga=normal default=windows_XP keytable=/boot/no-latin1.klt lba32 prompt nowarn timeout=100 message=/boot/message menu-scheme=wb:bw:wb:bw image=/boot/vmlinuz label=linux root=/dev/hda5 initrd=/boot/initrd.img append="quiet devfs=mount hdc=ide-scsi" vga=788 read-only image=/boot/vmlinuz label=linux-nonfb root=/dev/hda5 initrd=/boot/initrd.img append="devfs=mount hdc=ide-scsi" read-only image=/boot/vmlinuz label=failsafe root=/dev/hda5 initrd=/boot/initrd.img append="failsafe devfs=nomount hdc=ide-scsi" read-only other=/dev/hda1 label=Windows_XP table=/dev/hda1 other=/dev/fd0 label=floppy unsafe Systemet mitt: AMD Athlon 1.4GHz Abit KT7A-Raid ATI 8500LE 512 MB SDRAM 80 GB Matrox D740x Fortissim II lydkort Liteon-24x10x40 Realtek 10/100Mbit Pinnacle TVKort [ Denne Melding var redigert av: Ardie på 2002-08-12 23:38 ] Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 12. august 2002 Del Skrevet 12. august 2002 Hørt om linjeskift og innrykk :smile: Sett default=Windows_XP (med stor 'W' siden det er det du har brukt lenger nede). Feilmeldingen får du fordi du har satt 'boot=hda1', og hda1 er sansynligvis en ntfs partisjon, og det forstår ikke lilo så godt, sett boot=hda5 (lager bootsektor på linuxpartisjonen din og ligger lilo der) eller bare hda (ligger lilo til mbr). Lenke til kommentar
Ardie Skrevet 12. august 2002 Forfatter Del Skrevet 12. august 2002 Quote: Den 2002-08-12 23:04, MailMan13 skrev:Hørt om linjeskift og innrykk :smile: Godt poeng. :smile: Takk for tipsene jeg får prøve dem med en gang. Lenke til kommentar
Ardie Skrevet 12. august 2002 Forfatter Del Skrevet 12. august 2002 Du er en knupp. Feilmedlingen forsvant da jeg satte boot=hda5 og forandret windows_XP til Windows_XP. Tusen tusen takk for hjelpen. :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå