Gå til innhold

Hvordan få tilgang til private mapper? *Løst*

tåa

Anbefalte innlegg

I dag formaterte jeg datamaskinen min, og presterte slik å stenge meg ute fra min egen dokumentmappe. Siden vi er flere i huset, hadde jeg gjort mappen min privat. Uvitende om at denne beskyttelsen ville bestå etter en formatering, unnlot jeg å fjerne den først. Dermed formaterte jeg C:, med mappen liggende låst på D:. Nå kommer jeg ikke inn på den lenger. Har prøvd å logge inn som administrator, men selv der mangler jeg de nødvendige tillatelsene. Vet noen hva jeg kan gjøre med dette?

På forhånd takk for all hjelp.

Endret av tåa
Videoannonse
Annonse

Skrev noe vedr. dette tidligere her:

Start "Windows Explorer", velg "Tools" -> "View" og fjern haken ved "Use simple file sharing"

Høyreklikk på den mappen du vil beskytte, velg "Properties" og arkfanen "Security" du vil her kunne velge hvilke brukere som skal ha tilgang til mappen. (Ikke fjern SYSTEM). Problemet er at en annen med administrator retigheter kan endre dette tilbake (om de vet hvordan ;))

Om du i tillegg krypterer inneholdet vil bare du kunne lese filene (obs: filnavn vil ikke bli kryptert).

Skjuler du i tillegg mappen burde den vær ganske sikker.

I de fleste tilfeller vil en kombinasjon av 1 og 3 være mer enn godt nok, spes. om de (som du skriver) ikke er spes. datakyndige av seg ;)

(Når du endrer tillgangsrettighetene vil du ikke få tilgang ved event. reinstallasjon av windows, dette ordrer du ved at du først setter deg selv som eier/owner av mappen. Dette gjør du også under "Security" fanen -> Advanced -> Owner. Krypterer du inneholdet vil dette gå tapt ved reinstallasjon (eller miste av konto passord) om du ikke har backup)

Du har forsøkt og sette deg selv opp som eier/owner av mappen og inneholdet (dvs. filer og undermapper). Hugs og krysse av for erstating av rettighetene til alle "child objects", se bilde. Etter at du har gjort dette setter du opp deg selv og system med alle rettigheter (også da med filer og undermapper). Så sant du ikke har kryptert inneholdet i mappen skal vi nok få opp filene dine igjenn ;)

img4ta.th.jpg

Endring av eier/owner

img24wd.th.jpg

Endring av rettigheter alternativ 1

img36un.th.jpg

Endring av rettigheter alternativ 2

Endret av am3k

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...