Gå til innhold

"Knust" skjerm på bærbar

theSaint

Anbefalte innlegg

Hei

Min sønn har en bærbar som han bruker til skolearbeid, og nå har han klart å "knuse" skjermen.

Bildet er forsåvidt greit ennå, bortsett fra den "rosa" med armer på skjermen. Det jeg lurer på, er om det er en glassplate (eller no lignende utenpå skjermen, og om det er mulig å bytte bare denne?

Steinar E

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Platen er vel laget av glass så vidt jeg vet. (Og dermed grunnen til at det ser knust ut), men skjermen er bygget opp av mange lag, deriblandt glassplata inni "sanwitchen". Den ytterste flaten er ikke glass, men en form for plast.

Det er ikke mulig å bytte ut bare glasset som i et knust vindu siden de flytende krystallene flyter ut og hele pixelstrykturen (ledningene) ødelegges når skjermen knuses. Man må altså bytte hele skjermen.

Et bytte kan man få gjort hos en forhandler, (dette koster ofte 5-10.000 kr), eller man kan gjøre det selv om man er litt fingernem. Da må man i så fall kjøpe selve LCD-panelet selv. Dette koster normalt fra 2.000-4.000 kr avhengig av type skjerm. Et sted du kan lete etter skjerm er her: http://www.lcds4less.com/

Lenke til kommentar
skjedde det utenfor huset (hint hint forsikring der også)?

Nei det skjedde hjemme. Under lek ble lokket klemt igjen med en gjenstand liggende på tastaturet. :ermm:

EDIT: forøvrig dekker denne forsikringen også skade som skjer under transport utenfor hjemmet. :)

Endret av theSaint
Lenke til kommentar
Et bytte kan man få gjort hos en forhandler, (dette koster ofte 5-10.000 kr), eller man kan gjøre det selv om man er litt fingernem. Da må man i så fall kjøpe selve LCD-panelet selv. Dette koster normalt fra 2.000-4.000 kr avhengig av type skjerm. Et sted du kan lete etter skjerm er her: http://www.lcds4less.com/

Har undersøkt med Multicom (hvor maskina er kjøpt) og får opplyst ca. 2500 for ny skjerm. Så er det nok noen arbeidspenger i tillegg regner jeg med (glemte jeg å spørre om).

Lenke til kommentar

Nei det skjedde hjemme. Under lek ble lokket klemt igjen med en gjenstand liggende på tastaturet. :ermm:

heh, det vet jo ikke forsikringsselskapet da. de vet jo ikke at det ikke skjedde på..bussen kanskje? men har du tabbeforsikring for hjemmet, så spiller det jo ingen rolle. lykke til;)

Lenke til kommentar

heh, det vet jo ikke forsikringsselskapet da. de vet jo ikke at det ikke skjedde på..bussen kanskje? men har du tabbeforsikring for hjemmet, så spiller det jo ingen rolle. lykke til;)

Se min edit på forrige svar. :)

Tabbeforsikring til kr. 169 pr år er nok noe av den mest lønnsomme investeringen jeg har gjort :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...