Gå til innhold

Bestilt en får to bærbare? - la oss vente å se -

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg synes du skal kontakte Dell hvis du mottar enda en PC. Sjansen for at de krever den tilbake er vel heller liten. Når du har kontaktet dem er jo egentlig saken ut av verden, enten skal de ha den tilbake eller så beholder du den. Det er jo mye greiere å ha forhørt seg med dem.

Du mener altså at Dell ikke kommer til å bry seg og at de mest sannsynlig kommer til å la han få maskinen? Ja det gir jo mening. Eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Jeg fant 180kr ute nettopp, skal eg hange opp lapp i nabolaget der det står "hei, eg fant 180kr nettopp, noen som eier disse, ta kontakt 65468761"

Det blir på samme måte som denne saken.

hvordan mener du det blir på samme måte ?

hele poenget er jo at han har bestilt en maskin, ved en feiltakelse har det blitt sendt ut en ekstra maskin som de ikke har tatt betalt for.

det er ikke akkurat som om dell har sendt ut en maskin i hytt og pine, i et jalla lotteri hvor denne personen tilfeldigvis ble trukket ut.

det kan sammenlignes med at f.eks jobben din ved et uhell betaler ut lønnen din en gang for mye.

Lenke til kommentar
Jeg fant 180kr ute nettopp, skal eg hange opp lapp i nabolaget der det står "hei, eg fant 180kr nettopp, noen som eier disse, ta kontakt 65468761"

Det blir på samme måte som denne saken.

Ikke helt. Du vet ikke hvem som mistet de 180 kronene. Trådstarter vet nøyaktig hvor denne forsendelsen kommer fra.

Juridisk er det derimot det samme. Det betraktes som tyveri når man beholder noe man vet tilhører noen andre. Så dersom du skal følge loven slavisk, skal du ta med de 180 kronene til politiet slik at de kan oppbevare dem i 3 måneder (tror jeg det var). Dersom ingen har hentet dem innen den tiden, er de lovlig dine penger.

Men dersom du ikke ser forskjell på 180 kroner og en PC til 10 000+, ja da er ikke moral eller juss det store problemet ditt.

Lenke til kommentar
MEN så er spørsmålet om du vet at det er Dell sin. For den er sendt til deg, til din adresse og du måtte kvitere for å mottatt den. (dersom budbil) Det er jo grunnlag til å mene at den faktisk er din.

då mener eg de samme som eg har postet før

Hva vis en du kjenne (familie, slekt, venner ol.) har planer om å være snill med deg, og har bestilt denne PCen til deg, selfølgelig utean at du vet noen tin (overaskelse) då kan jo ikje dell kreve at du betaler Maskinen, og du har helder ikje melddeplikt på om du har fått en gave.

Lenke til kommentar
Juridisk er det derimot det samme. Det betraktes som tyveri når man beholder noe man vet tilhører noen andre.

Tull og tøys. Det er ene og alene Dell som bærer ansvaret, siden det juridisk er deres produkt. De vet jo i prinsippet hvem som besitter det, hvis de ikke gjør noe får å få det tilbake er det deres problem. Kreditors ansvar!!

Lenke til kommentar
Hadde bare beholdt maskinen jeg til Dell tok kontakt. Og tok dem ikke kontakt hadde jeg bare solgt den eller noe til andre. Å jeg hadde ikke kontakta Dell om jeg hadde fått 2 maskiner.

Å selge den ville vel vært litt drøyt?

Nei ? Hvorfor det ? Får jo på en måte den andre gratis da.

Lenke til kommentar
Altså eier Dell maskinen helt til de har fått betaling for den. Betalingen kan kreves inn ganske lenge etter at du faktisk har mottatt varen. Husker ikke nøyaktige tidsfrister som er satt på slikt, men det dreier seg hvertfall om et godt antall måneder.

Nettopp! Maskinen er deres, ansvaret er deres! De kan når som helst kreve tilbake produktet, og de vet jo åpenbart hvor produktet er, siden de klarer å kontakte mottaker. Når trådstarter kvitterer for pakken, har de fått bekreftet hvor pakken befinner seg. Trådstarter kan ikke gjøre hva han vil med produktet, selge det etc. da det ikke er hans. Hva er problemet? Hva trådstarter vet eller ikke er irrellevant, han har ikke bedt om å få produktet tilsendt. Jeg garanterer, om Dell synes det er viktig at produktet ikke faller i urette hender så ordner de opp. Dell omsetter ikke såpass som de gjør uten at de har styring på utgifter og svinn.

Lenke til kommentar
Poenget er at du skrev et innlegg som lett kan misforståes, noe som tydeligvis også har skjedd, hvor du oppfordrer til mailing og hvor du nevner at IP adressen lett kan knyttes til person. Hvem her kan sende IP adresse samt hint om person tilknyttet?

Dell kan ikke gjøre noe med IP adressen. De har ikke bruk for den selv. De som har nytten av det, er om Dell tar kontakt med politiet og de ber oss om IP adressen. Det var derfor jeg skrev at IP adressen er lett å finne.

Jo nettopp, personer med utvidet tilgang til HW serverene. Det er vel ikke rart om man reagerer når tillitspersoner, slik som deg, kommer med slikt.

I dette tilfellet uttalte jeg meg som privatperson, ikke som moderator. Jeg skrev ikke "jeg kan se IP adressen". Bare poengterte, som vanlig bruker, at IP adressen er lett å finne.

Lenke til kommentar
I dette tilfellet uttalte jeg meg som privatperson, ikke som moderator. Jeg skrev ikke "jeg kan se IP adressen". Bare poengterte, som vanlig bruker, at IP adressen er lett å finne.

Som sagt, innlegget ditt kunne lett misforståes, noe som tydelig skjedde.

Over og Ut

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...