Gå til innhold

Bestilt en får to bærbare? - la oss vente å se -


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg driter egentlig langt i om lovens bokstav sier at dette er tyveri eller svindel eller ingen av delene. Det holder for meg at det helt klart er over grensen til begge deler i hht lovens ånd.

 

Trådstarter har driti på draget til de grader og har vel nå temmelig lite sympati hos oss forumbrukere, så min oppfordring blir som følger:

 

Vis at du ikke HELT mangler moralsk og etisk ryggrad. Kontakt Dell, forklar situasjonen og legg deg flat.

 

PS! En kompis av meg satte seg en gang på sin splitter nye laptop til 25k og skled ned en betongtrapp. Dette skjedde før han hadde fått overført forsikringen fra den gamle til den nye laptopen, men han ringte IF og forklarte situasjonen, og de godtok å dekke tapet hans likevel, FORDI HAN HADDE VÆRT ÆRLIG.

 

Try it - you might like it.

Lenke til kommentar

Jaja, fint at folk tar saken i egne hender.....stå på :thumbup::thumbup:

 

Fra før er "halve" forumet mot dell...kommentarer som ALDRI kjøp fra dell osv florerer, men når dell gjør en feil, og en tilfeldig person kan ende opp med noe gratis, nei da er det "stakkars dell" her må vi tyste så det holder, kan ikke holde kjeft da.... :nei:

 

Men kan være greit å se om dell faktisk leser forum innlegget og bruker tid på å spore meg opp. Ut i fra det jeg vet, får ingen av dere opp IP adressen min likevel. Og moderatorene har vel ikke plikt til å melde fra til dell regner jeg med.

 

Ingen vet jo om jeg kommer til å ta i mot pc'en eller ikke. Ikke sikkert den kommer til meg en gang, den er bare på vei. Skal gjennom minst to steder til før den ender opp her, så mange muligheter til at ting blir oppdaget.

 

Ikke har jeg skrivd noe støtende, noen bastante påstander, drevet reklame, prøvd å selge noe eller oppfordret til ulovligheter. alt jeg har gjort er å spørre om hvilke juridiske muligheter jeg har.....så å rapportere denne tråden blir vel feil? Hvis ikke HW.no skal leke politi og regne med at det kan bli begått en straffbar handling og derfor har en plikt til å frigi IP adressen til dell....

 

Jeg vet ikke, men folk reagerer noe overdrevet synes nå jeg.

 

Hvor mange tråder finnes det ikke der folk skryter av å ha kjøpt billige varer som er vært feilpriset og faktisk fått dem til den prisen? Gjør ikke disse noe ulovlig?

Butikkene taper jo på disse også....

 

Hvor mange poster er det ikke der man helt åpenbart skjønner at folk snakker om piratkopiert programvare? Blir dette sendt til podusentene?

 

Nei misunnelsen står høyt i fokus her ser jeg.....tenke seg til, at en kanskje får en gratis pc fra en av verdens største pc produsenter....nei stakkars folk

 

Som nevnt over, stå på folkens :thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg vil tro at Dell kan få problemer her, men jeg tror fremdeles trådstarter her kan spare seg for ganske mye kvalm ved å simpelthen ikke ta imot/si i fra til Dell.

Dersom trådstarter tar imot og benytter produktet, har ikke Dell noen problemer i det hele tatt. Trådstarter vil slite med å sannsynliggjøre at han trodde Dell plutselig ga bort ting gratis.

Lenke til kommentar
Men jeg har ikke brutt noen av vilkårene..... her er vilkårene for betaling:

 

4.1 Prisen Kunden skal betale fremkommer av Dells Ordrebekreftelse og på faktura.

4.2 Betaling skal skje før levering eller utførelse av Service, eller hvis skriftlig avtalt, innen 15 dager etter fakturadato. Dell kan utsette levering inntil hele betalingen er mottatt

 

Så leverer de, er det DELL som bryter deres egne vilkår..... :ermm:

§ 261. Den som rettsstridig bruker eller forføyer over en løsøregjenstand som tilhører en annen, og derved skaffer seg eller andre betydelig vinning eller påfører den berettigede betydelig tap, straffes med fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte. Under særdeles formildende omstendigheter kan bøter anvendes.

 

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring med mindre allmenne hensyn krever påtale.

 

§ 393. Med Bøder straffes den, som retsstridig bruger eller forføier over Løsøregjenstand, der tilhører en anden, saaledes at den berettigede derved paaføres Tab eller Uleilighed, eller som medvirker hertil.

 

§ 394. Den som ulovlig tilegner seg hittegods, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder.

 

Den som ulovlig unnlater å anmelde en funnet gjenstand til politiet eller å innlevere den til politiet eller andre som etter bestemmelse i lov skal ta vare på den, straffes med bøter.

 

Under særdeles formildende omstendigheter kan straff etter første og annet ledd falle bort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Jaja, fint at folk tar saken i egne hender.....stå på :thumbup::thumbup:

 

Fra før er "halve" forumet mot dell...kommentarer som ALDRI kjøp fra dell osv florerer, men når dell gjør en feil, og en tilfeldig person kan ende opp med noe gratis, nei da er det "stakkars dell" her må vi tyste så det holder, kan ikke holde kjeft da.... :nei:

 

Men kan være greit å se om dell faktisk leser forum innlegget og bruker tid på å spore meg opp. Ut i fra det jeg vet, får ingen av dere opp IP adressen min likevel. Og moderatorene har vel ikke plikt til å melde fra til dell regner jeg med.

 

Ingen vet jo om jeg kommer til å ta i mot pc'en eller ikke. Ikke sikkert den kommer til meg en gang, den er bare på vei. Skal gjennom minst to steder til før den ender opp her, så mange muligheter til at ting blir oppdaget.

 

Ikke har jeg skrivd noe støtende, noen bastante påstander, drevet reklame, prøvd å selge noe eller oppfordret til ulovligheter. alt jeg har gjort er å spørre om hvilke juridiske muligheter jeg har.....så å rapportere denne tråden blir vel feil? Hvis ikke HW.no skal leke politi og regne med at det kan bli begått en straffbar handling og derfor har en plikt til å frigi IP adressen til dell....

 

Jeg vet ikke, men folk reagerer noe overdrevet synes nå jeg.

 

Hvor mange tråder finnes det ikke der folk skryter av å ha kjøpt billige varer som er vært feilpriset og faktisk fått dem til den prisen? Gjør ikke disse noe ulovlig?

Butikkene taper jo på disse også....

 

Hvor mange poster er det ikke der man helt åpenbart skjønner at folk snakker om piratkopiert programvare? Blir dette sendt til podusentene?

 

Nei misunnelsen står høyt i fokus her ser jeg.....tenke seg til, at en kanskje får en gratis pc fra en av verdens største pc produsenter....nei stakkars folk

 

Som nevnt over, stå på folkens :thumbup::thumbup:

Fra før er "halve" forumet mot dell...kommentarer som ALDRI kjøp fra dell osv florerer, men når dell gjør en feil, og en tilfeldig person kan ende opp med noe gratis, nei da er det "stakkars dell" her må vi tyste så det holder, kan ikke holde kjeft da.... :nei:

 

det at forumet er skeptisk til ferdigpcer fra dell betyr ikke at forumet støtter forsøk på svindling av dell.

 

Men kan være greit å se om dell faktisk leser forum innlegget og bruker tid på å spore meg opp. Ut i fra det jeg vet, får ingen av dere opp IP adressen min likevel. Og moderatorene har vel ikke plikt til å melde fra til dell regner jeg med.

 

de plikter ikke å gjøre det, men jeg tviler på at de ikke gjør det hvis dell skulle spørre.

 

Ingen vet jo om jeg kommer til å ta i mot pc'en eller ikke. Ikke sikkert den kommer til meg en gang, den er bare på vei. Skal gjennom minst to steder til før den ender opp her, så mange muligheter til at ting blir oppdaget.

 

nei,du har fortsatt muligheten til å gjøre rett valg og sende en mail til dell.

 

Ikke har jeg skrivd noe støtende, noen bastante påstander, drevet reklame, prøvd å selge noe eller oppfordret til ulovligheter. alt jeg har gjort er å spørre om hvilke juridiske muligheter jeg har.....så å rapportere denne tråden blir vel feil? Hvis ikke HW.no skal leke politi og regne med at det kan bli begått en straffbar handling og derfor har en plikt til å frigi IP adressen til dell....

 

er det noen som har rapportert tråden ?

hw.no kan selvfølgelig velge å gi ut ip adressen din, det er opp til de.

 

Hvor mange tråder finnes det ikke der folk skryter av å ha kjøpt billige varer som er vært feilpriset og faktisk fått dem til den prisen? Gjør ikke disse noe ulovlig?

Butikkene taper jo på disse også....

 

nei,de gjør ikke noe ulovlig, men det er frekt som faen.

ja, butikkene taper på disse også, dog er vel du en av de frekkeste med et forsøk i 10 000kr klassen.

 

Hvor mange poster er det ikke der man helt åpenbart skjønner at folk snakker om piratkopiert programvare? Blir dette sendt til podusentene?

 

Nei misunnelsen står høyt i fokus her ser jeg.....tenke seg til, at en kanskje får en gratis pc fra en av verdens største pc produsenter....nei stakkars folk

 

Som nevnt over, stå på folkens :thumbup:  :thumbup:

trådene blir stengt og brukeren får advarsel, hw.no pleier ikke leke politi.

 

ja huffsann for en misunnelse, jeg skulle ønske resten av verdens befolkning var som deg. :misunnelses smiley:

Lenke til kommentar
Fra før er "halve" forumet mot dell...kommentarer som ALDRI kjøp fra dell osv florerer, men når dell gjør en feil, og en tilfeldig person kan ende opp med noe gratis, nei da er det "stakkars dell" her må vi tyste så det holder, kan ikke holde kjeft da.... :nei:

Det er ikke alltid snakk om å være imot dell i seg selv, men maskinene og enkelte modeller, og eventuellt kundeservicen. Selv om eg synes de fleste maskinene fra dell, men ikke alle, er dårlige greier, synes eg ikke at DU skal få en maskin gratis.

 

Ikke har jeg skrivd noe støtende, noen bastante påstander, drevet reklame, prøvd å selge noe eller oppfordret til ulovligheter. alt jeg har gjort er å spørre om hvilke juridiske muligheter jeg har.....så å rapportere denne tråden blir vel feil? Hvis ikke HW.no skal leke politi og regne med at det kan bli begått en straffbar handling og derfor har en plikt til å frigi IP adressen til dell....

Eg synes du gjør noe galt, og det er det flere som gjør. Og rapportering brukes ikke bare mot regelbrudd, men også ting som dette. Dessuten trenger ikke hw.no ha et lovbrudd for å utgi ip-adresse, men eg tviler de vil gjøre noe med denne saken, bortsett fra å stenge den muligens.

 

Jeg vet ikke, men folk reagerer noe overdrevet synes nå jeg.

Og eg synes noen reagerer egoistisk og umoralskt.

 

Hvor mange tråder finnes det ikke der folk skryter av å ha kjøpt billige varer som er vært feilpriset og faktisk fått dem til den prisen? Gjør ikke disse noe ulovlig?

Butikkene taper jo på disse også....

Joda, eg har sett mange som har bestillt, men enda ingen som har fått varen til den prisen. Dog er det stor forskjell på å få en vare billigere, en gratis.

 

Hvor mange poster er det ikke der man helt åpenbart skjønner at folk snakker om piratkopiert programvare? Blir dette sendt til podusentene?

Skal ikke si noe sikkert der, men det er hvertfall regelbrudd, postene blir rapportert og stengt.

 

Nei misunnelsen står høyt i fokus her ser jeg.....tenke seg til, at en kanskje får en gratis pc fra en av verdens største pc produsenter....nei stakkars folk

Og eg ser en som prøver å ros/respekt eller kreditt for å gjøre noe såpass umoralsk. Stakkars deg.

 

 

Stå på.

Lenke til kommentar

viper_command: uansett hva din moral måtte være, eller hva forumet her eller loven sier om dette tilfellet, så tror jeg neppe du har havnet i en unik situasjon. dell er ikke det minste firmaet i verden, og har nok solgt pcer til andre enn deg. dermed har jeg en aldri så liten følelse av at de har havnet i lignende situasjoner tidligere. utifra dette - og min kunnskap om hvordan større bedrifter fungerer - så har jeg tro på at dell har rutiner for håndtering av denne formen for "tyveri". tro hva du vil, men jeg er temmelig sikker på at dell kommer til å kontakte deg temmelig kjapt hvis pcen i det hele tatt når frem til deg. og de er nok heller ikke redde for å kontakte politiet hvis du skulle vise deg å være en vanskelig person.

 

men lykke til likevel. skulle gjerne hatt en gratis pc selv, jeg - og det vil vel alle andre ha også? men, ren samvittighet er ikke å forakte det heller... ;)

Lenke til kommentar

Helt borti natta dette! Jeg støtter trådstarter til det ytterste. Ikke hans feil at dell har gjort en feil. Han har ingen plikter overfor dell når det gjelder en sak som dette!

 

Har noen sendt meg en vare uten at jeg har bestillt noe, så måtte de kommet å hentet den. Men likevell, jeg tror ikke jeg hadde blitt å sluppet dem inn! Når noen sender noe til meg med mitt navn på så er det mitt! Dermed basta! De kan heller ikke ta betalt for et produkt som trådstarter ikke har bestilt. Sender de en regning på produktet ville jeg ringt og nektet for å betale og henvist dem til den som har gjort feilen hos dell. Har saken kommet så langt som til retten så tror jeg trådstarter har hadd en veldig sterk sak.

 

Dell har gjort feil, sendt en vare til noen som ikke har bestillt noe. Hvem sin feil er det? er det tyveri?

 

 

Nei jeg ville beholdt produktet til dell begynte og mostre. Og da forlangt en kompensasjon for i det hele tatt gidde å løfte en finger for å få gitt tilbake varen. Har de ikke godtatt det. så har jeg gitt fa** og sett va de var i stand til. Uansett er det ikke trådstarters feil, og ikke er er han kriminell.

 

Er trådstarte en tyv når han mottar en gratis pc? Dell er den som er tyven i denne saken!

 

Til trådstarter: kontakter dell deg, hør hva de har å si først er de greie og kommer med et "godt tilbud" på hvorfor du skal gidde å sende tilbake produktet, så kan det jo vurderes. Men er de helt ræva når de kontakter deg, gi faen!

Endret av reyerd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Har noen sendt meg en vare uten at jeg har bestillt noe, så måtte de kommet å hentet den. Men likevell, jeg tror ikke jeg hadde blitt å sluppet dem inn! Når noen sender noe til meg med mitt navn på så er det mitt! Dermed basta! De kan heller ikke ta betalt for et produkt som trådstarter ikke har bestilt. Sender de en regning på produktet ville jeg ringt og nektet for å betale og henvist dem til den som har gjort feilen hos dell. Har saken kommet så langt som til retten så tror jeg trådstarter har hadd en veldig sterk sak.

 

trådstarter har bestilt en identisk pc, så har dell ved en feil sendt ut to stk...det er ikke akkurat som om de har sendt ut en tilfeldig vare.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er for jævlig i det hele tatt å vurdere å stjæle en pc til 10k fra et firma. Nei viper, du har ikke tatt den, men du har heller ikke betalt den.

Du har en moralsk PLIKT til å si ifra til dell at de har gjort en feil, og du vil gjerne hjelpe til! Så enkelt er det. Synes du noe annet, er det noe seriøst galt med vurderingssansen og samvittigheten din. Dette er ikke tannbørsta som kassadama på rimi glemte å slå inn akkurat :realmad:

Lenke til kommentar

Moralskt sett burde han si ifra. Det nekter jeg ikke for. Men jeg blir irritert av å høre på dere sitte å si at det er å stjele for det er noe helt annet!

 

Han er ingen tyv. Tror bare mange her inne er litt sjalu på trådstarter! :p Jeg kan vedde ræva mi på at dere hadde beholdt varen alle mann har det skjedd dere!

Lenke til kommentar
Er trådstarte en tyv når han mottar en gratis pc? Dell er den som er tyven i denne saken!

Unnskyld? Logikken din svikter ganske grundig her! Uansett er det ikke at trådstarter MOTTAR en pc (den er forøvrig ikke gratis) som gjør det til tyveri, men derimot hans intensjon om å beholde den, enda han VET den ikke rettmessig tilhører ham.

 

Når noen sender noe til meg med mitt navn på så er det mitt! Dermed basta!

 

Er din verden virkelig SÅ enkel?

 

Si meg, hva om du en gang overfører penger til feil konto når du skal betale husleie, og den som mottar pengene dine nekter å betale dem tilbake til deg fordi han da hadde måttet betale gebyr i banken? Ville ikke du protestert?

 

EDIT: Skirveleif

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...