viper_command Skrevet 10. september 2005 Forfatter Del Skrevet 10. september 2005 Den er jo sendt, men de har jo mulighet til å stoppe den før den kommer til meg. Men leverer de den på døra, så beholder jeg den. Så får vi heller se om jeg hører noe på en måned eller to. Etter det, kjipt for dell, kult for meg Hentet fra Dells norske websider: #Eierskap og Risiko 6.1 Eierskap til Produktene overføres først når Dell har mottatt hele betalingen. Dell kan før eierskapet er overført til enhver tid kreve tilbake leverte Produkter dersom Kunden bryter noen av Vilkårene. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse for IPR. 6.2 Risikoen går over på Kunden eller Kundens representanter ved levering av Produktene. Edit: Altså eier Dell maskinen helt til de har fått betaling for den. Betalingen kan kreves inn ganske lenge etter at du faktisk har mottatt varen. Husker ikke nøyaktige tidsfrister som er satt på slikt, men det dreier seg hvertfall om et godt antall måneder. 6.1 Eierskap til Produktene overføres først når Dell har mottatt hele betalingen. Dell kan før eierskapet er overført til enhver tid kreve tilbake leverte Produkter dersom Kunden bryter noen av Vilkårene Men jeg har ikke brutt noen av vilkårene..... her er vilkårene for betaling: 4.1 Prisen Kunden skal betale fremkommer av Dells Ordrebekreftelse og på faktura. 4.2 Betaling skal skje før levering eller utførelse av Service, eller hvis skriftlig avtalt, innen 15 dager etter fakturadato. Dell kan utsette levering inntil hele betalingen er mottatt Så leverer de, er det DELL som bryter deres egne vilkår..... Lenke til kommentar
kindings Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Det er to ting som slår meg: 1) Du vet at den ikke er din, dvs det beste/mest redelige er å ikke ta imot den eller spørre Dell hvorfor den er sendt før du får den. Jeg vil uansett tro at dersom de har gjort feil 1, så har de gjort feil 2 også, dvs sannsynligheten er stor for at beløpet blir trukket kontoen din dersom du betalte den første med VISA.. Dette vil sef være ett beløp Dell ikke kan beholde(det vil sannsynligvis VISA sørge for), på samme måte som du sannsynligvis ikke kan beholde PCen uten å betale for den... 2) Dersom du tar imot den eller noen andre tar imot den for deg, er det da din plikt å sende den tilbake eller Dell sin plikt til å hente den? Jeg vil tro det er Dell som må ta ansvarer her og hente den eller evnt betale deg for å sende den tilbake, du skal tross alt ikke belastes fordi Dell har gjort en feil... og da tenker jeg ikke bare på frakten. Lenke til kommentar
viper_command Skrevet 10. september 2005 Forfatter Del Skrevet 10. september 2005 kindings: Det er det jeg regner med også, at Dell må ta ansvar for å hente den og eventuelt kompensere hvis jeg får andre utlegg rundt dette. Hvis de trekker beløpet fra VISA kortet, så må jeg selvsagt si i fra. Kjipt med 10k minus på kontoen Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 kindings: Det er det jeg regner med også, at Dell må ta ansvar for å hente den og eventuelt kompensere hvis jeg får andre utlegg rundt dette. Hvis de trekker beløpet fra VISA kortet, så må jeg selvsagt si i fra. Kjipt med 10k minus på kontoen Er kjipt for DeLL med 10k minus på kontoen også... Lenke til kommentar
kindings Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 (endret) Husker ikke nøyaktige tidsfrister som er satt på slikt, men det dreier seg hvertfall om et godt antall måneder. husker jeg ble trukket for noen kinobilletter ett halvt år etter at jeg hadde sett filmen engang. Jeg protesterte(husket sef ikke det da), men fikk ett kjapt svar tilbake med forklaring og utdrag fra lovverket Dell kan sikkert benytte seg av det samme her, men nå sender de jo ett produkt til en her som ikke har bestilt noe. Jeg vil tro at Dell kan få problemer her, men jeg tror fremdeles trådstarter her kan spare seg for ganske mye kvalm ved å simpelthen ikke ta imot/si i fra til Dell. Endret 10. september 2005 av kindings Lenke til kommentar
viper_command Skrevet 10. september 2005 Forfatter Del Skrevet 10. september 2005 (endret) kindings: Det er det jeg regner med også, at Dell må ta ansvar for å hente den og eventuelt kompensere hvis jeg får andre utlegg rundt dette. Hvis de trekker beløpet fra VISA kortet, så må jeg selvsagt si i fra. Kjipt med 10k minus på kontoen Er kjipt for DeLL med 10k minus på kontoen også... Ja nesten litt synd på Michael: Michael Dell 18 39 , self made Track This Person Source: Dell Net Worth: $13 bil = ca 78 milliarder norske kroner Endret 10. september 2005 av viper_command Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 kindings: Det er det jeg regner med også, at Dell må ta ansvar for å hente den og eventuelt kompensere hvis jeg får andre utlegg rundt dette. Hvis de trekker beløpet fra VISA kortet, så må jeg selvsagt si i fra. Kjipt med 10k minus på kontoen Er kjipt for DeLL med 10k minus på kontoen også... Ja nesten litt synd på Michael: Michael Dell 18 39 , self made Track This Person Source: Dell Net Worth: $13 bil = ca 78 milliarder norske kroner Uavhengig av hvor mye en person har fra før, er det tross alt like kjipt å "miste" 10k som rettmessig er dine. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Det er jo helt tydelig at viper bestemte seg for å beholde pcen før han registrerte seg idag. Var dette bare for å skryte litt at du har fått en ekstra gratis pc? Lenke til kommentar
viper_command Skrevet 10. september 2005 Forfatter Del Skrevet 10. september 2005 Det er jo helt tydelig at viper bestemte seg for å beholde pcen før han registrerte seg idag. Var dette bare for å skryte litt at du har fått en ekstra gratis pc? hehe......får se om den blir gratis da... Men ville bare sjekke om det var noen juridiske problemer med å eventuelt beholde den. Og slik jeg ser det nå, er det ikke ingen juridiske problemer som kan slå tilbake på meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 dette er jo rimelig enkelt,du prøver å lure til deg en ekstra pc ved å ikke gi beskjed til dell om en feiltakelse. du vet godt at dette er en feil fra dell sin side, og du vet hva som vil være moralsk riktig. hvis du beholder pcen, så håper jeg inderlig at dell gjør sitt beste for å gjøre hverdagen sur for deg, selv om kanskje ikke loven kan være til hjelp,så er det definitivt ingen tvil om at flertallet kommer til å se på det som et forsøk på svindel. 1- du vet du bare har bestilt en stk pc 2- ingen penger har blitt fratrukket kontoen for pc nummer 2 3- du burde vite at dell ikke er julenissen, de driver heller ikke loddrekning for å finne ut hvem de skal sende gratis bærbar til. du vet alt dette, likevel så virker det som om du har tenkt til å gjøre deg vanskelig, dette fordi man kan tolke sidene til dell på den måten at når pcen er sendt så er den din. forhåpentligvis så slipper norske nettbutikker å ha deg som kunde. det rette vil selvsagt være å sende en hyggelig mail om at det har forekommet en misforståelse. kanskje du får et klapp på skulderen,samt reddet en dell arbeider for kjeft grunnet en tapt pc. Lenke til kommentar
viper_command Skrevet 10. september 2005 Forfatter Del Skrevet 10. september 2005 Jeg skal selvsagt ikke være vanskelig hvis de oppdager feilen. Regner da med at de tar ansvar og kommer og henter den, og at ikke jeg må betale noe..... Men oppdager de ikke feilen innen rimelig tid, så synes jeg faktisk ikke så synd på dem. Tenker vi pris, så tror jeg de fleste her har en helt annen innstilling til et annet stort firma, nemlig Microsoft.... hvor mange har ikke ett eller flere programmer på pc'en som de egentlig skulle ha betalt noen tusen for? Xp Pro koster vel 3k og Office 5-8k for Pro utgaven.... Og dette er i motsetning til min sak, faktisk ulovlig. Så har ikke så dårlig samvittighet Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 (endret) Her er mitt tips: Ta maskinen i forvaring ubrukt og uåpnet i orginal embalasje til Dell forklarer deg protokollen ved tilbakelevering. Jeg ser ikke hvorfor du skal ta på deg utgiftene ved å kontakte Dell pga en feil de har gjort, så bare sitt på den til de gjør noe ut av saken, men ikke ta den i bruk eller gjør noe som kan ses på som at du har akseptert eierskap av den. Dersom Dell etter enn viss tidsperiode ikke har kontaktet deg så bør du ta spørsmålet opp til vurdering igjen, lagringsplass er ikke gratis vet du, så du kan ikke leke varhehus for Dell avgiftsfritt. EDIT: Og til slutt : Ego > moral Endret 10. september 2005 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234 Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 (endret) Må ty til et ganske lavmålt uttrykk her: "omg". Til sammenligning: Hvis man f.eks får tilbake for mye penger i en butikk, hvem har ansvaret? Kunden eller butikken? Kunden. Les hva TEE skrev, les hva loven sier. Dell kan, når de oppdager feilen, kreve enten at du sender produktet tilbake, eller at du må betale produktet om du ønsker å beholde det. Alle gjør feil, det er menneskelig å feile og INGEN LOV PÅ JORDEN tilsier at en bedrift skal gi privatpersoner gratisprodukter på grunnlag av feil. Slik jeg ser det, uten å være frekk, så virker trådstarter som en nokså egosentrisk grisk person som kun er ute etter å dyrke sitt eget virke og sine lyster. At han ikke i det hele tatt kontakter Dell å sier at "Hei hopp, jeg tror Dere har gjort en feil her" er meget lavmålt spør du meg. Selv hvor lyst vi alle har på 2, ja kanskje 50 laptops, så er det aldri rett å nyte godt av frukter fra en kurv du ikke eier selv. Mitt råd, og det bør du følge: Kontakt Dell nå, si ifra hvordan tingene ligger an og vi kan alle her på forumene slutte å være mildt sagt forbannet på griske sjeler. mvh Endret 10. september 2005 av Slettet+9018234 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Jeg skal selvsagt ikke være vanskelig hvis de oppdager feilen. Regner da med at de tar ansvar og kommer og henter den, og at ikke jeg må betale noe..... Men oppdager de ikke feilen innen rimelig tid, så synes jeg faktisk ikke så synd på dem. Tenker vi pris, så tror jeg de fleste her har en helt annen innstilling til et annet stort firma, nemlig Microsoft.... hvor mange har ikke ett eller flere programmer på pc'en som de egentlig skulle ha betalt noen tusen for? Xp Pro koster vel 3k og Office 5-8k for Pro utgaven.... Og dette er i motsetning til min sak, faktisk ulovlig. Så har ikke så dårlig samvittighet Du kan da ikke rettferdiggjøre det du gjør med at andre piratkopierer? Blir litt dumt å ro seg unna med den der... Lenke til kommentar
viper_command Skrevet 10. september 2005 Forfatter Del Skrevet 10. september 2005 Her er mitt tips: Ta maskinen i forvaring ubrukt og uåpnet i orginal embalasje til Dell forklarer deg protokollen ved tilbakelevering. Jeg ser ikke hvorfor du skal ta på deg utgiftene ved å kontakte Dell pga en feil de har gjort, så bare sitt på den til de gjør noe ut av saken, men ikke ta den i bruk eller gjør noe som kan ses på som at du har akseptert eierskap av den. Dersom Dell etter enn viss tidsperiode ikke har kontaktet deg så bør du ta spørsmålet opp til vurdering igjen, lagringsplass er ikke gratis vet du, så du kan ikke leke varhehus for Dell avgiftsfritt. EDIT: Og til slutt : Ego > moral høres fornuftig ut. Koster penger å ringe til dell.....trykk ditt og trykk datt. Snakke med folk som ikke kan gjøre noe og må sette deg over til noen andre som ikke kan gjøre noe osv.... Mail, ja tar tid å skrive.....slitasje på tastatur..... Og ikke mitt ansvar, står ikke ett sted at kunden er ansvarlig for slike feil. Så de får kontakte meg hvis de oppdager det. Og som politiet gjør med hittegods, de oppbevarer det en stund før det blir solgt... lager plass koster.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 må ikke glemme all den unødvendige bruken av hjernekapasiteten din pga all tenkingen rundt hva du skal gjøre.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234 Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 (endret) Unnskyld meg, men jeg klarer ikke å ta trådstarter seriøst lenger. Kontakt Dell nå, bruk epost om du er så inni sabla grisk og få redegjort i saken nå! Og forøvrig, gratulerer du har nok gjort deg veldig populær nå hos andre forumbrukere her nå. - De kommer nok til å gladelig hjelpe deg ifremtiden med dine spørsmål... -s Endret 10. september 2005 av Slettet+9018234 Lenke til kommentar
sparks Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 skulle likt å sett hvordan du hadde reagert i dells posisjon. hva skjer med verden idag? Lenke til kommentar
kindings Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Unnskyld meg, men jeg klarer ikke å ta trådstarter seriøst lenger. Kontakt Dell nå, bruk epost om du er så inni sabla grisk og få redegjort i saken nå! Og forøvrig, gratulerer du har nok gjort deg veldig populær nå hos andre forumbrukere her nå. - De kommer nok til å gladelig hjelpe deg ifremtiden med dine spørsmål... -s ja, må si meg enig i at det burde ikke være vanskelig å vite man skulle gjøre i en slik situasjon. Hadde vært rimelig kjapp med å få fikset dette opp så fort som mulig, ser for meg at det kan bli mye kvalm på ett senere tidspunkt dersom maskinen kommer, du tar i mot den etc... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Hva om vi faktisk sender en mail til Dell med link til denne tråden? Da får vi løst denne saken en gang for alle (lett å finne ut hvem en person er ved hjelp av IP adressen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg