Gå til innhold

Bestilt en får to bærbare? - la oss vente å se -

Anbefalte innlegg

Bestilte en bærbar pc fra Dell for et par-tre uker siden. Pc'en har kommet og alt er bra. Pengene er betalt også.

Fikk så plutselig ett nytt brev denne uken, med ett nytt ordre nummer m.m

sjekket dette opp, og ser at det nå er nok en pc på vei til meg.

Det er ikke trekt noe mer fra kontoen min, og siden pc'en nå er på vei, skulle jo pengene ha vært trukket. Ser derfor ut at denne er "gratis" for øyeblikket.

Hvilke muligheter har jeg, og hva burde jeg gjøre?

Kan jeg late som ingen ting, ta i mot den andre pc'en og håpe på at ingen oppdager tabben? :innocent:

Kan de eventuelt kreve penger hvis datasystemet/revisjon oppdager dette en gang i fremtiden?

Hadde jo ikke gjort noe med to pc'er til prisen av en..... :whistle::innocent:

Men kjipt å få inkasso om en måned eller to..... :thumbdown:

Endret av viper_command
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du melder selvfølgelig i fra om at du bare har bestillt en pc.

Ingen vits i å prøve å ta imot pcen og holde det hemmelig for dell, selv om du ikke skulle bli oppdaget er det rimelig kjipt gjort.

EDIT: De kan forresten ikke kreve penger av deg med mindre du har tatt den nye pcen i bruk (altså ta i bruk en vare du VET ikke der din)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Du melder selvfølgelig i fra om at du bare har bestillt en pc.

Ingen vits i å prøve å ta imot pcen og holde det hemmelig for dell, selv om du ikke skulle bli oppdaget er det rimelig kjipt gjort.

EDIT: De kan forresten ikke kreve penger av deg med mindre du har tatt den nye pcen i bruk (altså ta i bruk en vare du VET ikke der din)

Moralsk sett er jo det til det besteå melde i fra ja.

Men når du skriver at jeg VET at pc'en ikke er min....teknisk sett er vel den det?

Når en pc blir produsert, og sendt i mitt navn til min adresse og levert på døra, kan man jo ikke akkurat si at den ikke er min..... :innocent:

Så hvis jeg lar den ligge i pakken en måned eller to, så snakker vi? Hvis jeg ikke hører noe fra dem på en stund, så må jeg jo regne med at den er min...

Endret av viper_command
Lenke til kommentar
Har du ikke betalt for den er den ikke din, enkelt og greit.

Uansett dritkjipt gjort mot Dell å beholde den, samt at de sannsynligvis kommer til å finne ut at de er en PC i manko når de sjekker pengebeholdningen.

Vil tro du kan bli dømt for ett eller annet da.

Men er det tyveri? Helt bokstavelig?

Finnes det noe i loven som definerer dette som tyveri?

Jeg har jo ikke bestilt to, og er det mitt skyld at de sender to? Og hvor står det eventuelt at du SELVSAGT skal si fra hvis du får noe du ikke har bestilt?

Lenke til kommentar
Det har vært episoder der folk har gått på postkontoret og hentet ut en pakke uten å måtte betale fordi folk på posten har gjort en feil. Og måneder etter at det har skjedd så har de fått en regning og en forklaring på at det skjedde noe feil.

Den er grei, for da har en ansatt på posten gjort en feil. Og hvis man drar til posten med en hentelapp som det står at man skal betale, så kan man ikke si at man ikke visste at man skulle betale noe...

Men Dell har jo som regel at de ALDRI sender pc'ene før betalingen er motatt og registrert. Så det betyr jo at datasystemet har registrert at denne orderen er betalt.... Jeg vet jo at jeg IKKE skal betale noe når de leverer pc'en.

Til sammenligning: Hvis man f.eks får tilbake for mye penger i en butikk, hvem har ansvaret? Kunden eller butikken?

Lenke til kommentar

Sender jeg en vare til "hvemsomhelst" uten grunn, kan jeg jo ikke kalle det tyveriforsøk! Ikke kan du dømmes for noe heller! Du har ikke gjort noe galt, dell har tydeligvis gjort en feil, er kunden da en tyv? Har noen sendt en vare til meg har jeg loven på min side. Så lenge navnet mitt står på pakken er den min. Vil de ha den tilbake, får de komme å hente den. Men jeg tror ikke jeg hadde ville sluppet de inn uten å ha politiet med seg, men likevell da er ikke noe min feil! Hadde gått med på å møtes på hallveien, en liten kompensasjon eller noe gratis til den andre maskinen hadde jo vært greit for min del.

Kan noen sende noe til deg uten at du har gjort noe, og etterpå komme å si at du stjelt noe fra dem eller svindlet dem? Nei de kommer nok ingen vei!

Blir det samme som jeg så på tv2 hjelper deg for en stund siden, personen var oppringt av en som solgte førstehjelp puter, han sa nei at han ikke skulle ha den. Likevell fikk han den med regning i posten. I følge loven hadde han da allt på det tørre å trengte verken returnere den eller betale regninga!

Lenke til kommentar

for alt du vet, så kan det være slektninger som har bestilt en slik PCtil deg for å være snill :) den unskyldningen kan du jo komme med, og då kan ikje dell kreve at du skal betale for laptoppen,

Så la den ligge i pakningen i 1 mnd eller nokke sånt, og hvis ikje dell har kontaktet deg på en eller annen måte, så er det bare å ta den i bruk. see?

Lenke til kommentar

For et tid tilbake øverførte Statoil noen penger til firmaet til faren min.

Ved en feiltakelse hadde de overført 10 millioner kroner for mye.

Det hadde vært helt greit å beholde de pengene?

Vil uansett tro Dell kommer til å kontakte deg med krav om at du sender den tilbake, har du tatt den i bruk da vil du måtte betale.

Lenke til kommentar
for alt du vet, så kan det være slektninger som har bestilt en slik PCtil deg for å være snill :) den unskyldningen kan du jo komme med, og då kan ikje dell kreve at du skal betale for laptoppen,

Så la den ligge i pakningen i 1 mnd eller nokke sånt, og hvis ikje dell har kontaktet deg på en eller annen måte, så er det bare å ta den i bruk. see?

Går for den ja.....som du sier, det kan jo være noen som har bestilt den til meg....(ikke trolig, men likevel :whistle: )

Den er jo sendt, men de har jo mulighet til å stoppe den før den kommer til meg. Men leverer de den på døra, så beholder jeg den. Så får vi heller se om jeg hører noe på en måned eller to.

Etter det, kjipt for dell, kult for meg :devil:

Lenke til kommentar

Så la den ligge i pakningen i 1 mnd eller nokke sånt, og hvis ikje dell har  kontaktet deg på en eller annen måte, så er det bare å ta den i bruk. see?

Går for den ja.....som du sier, det kan jo være noen som har bestilt den til meg....(ikke trolig, men likevel :whistle: )

Den er jo sendt, men de har jo mulighet til å stoppe den før den kommer til meg. Men leverer de den på døra, så beholder jeg den. Så får vi heller se om jeg hører noe på en måned eller to.

ja, uansett om det er lite trolig, så kan det være noen som du kjenner/ slekt / venner elns. som har bestilt til deg i ditt navn. Og hvis DU ikje får noen regning på PCen, så kan du jo leve i den troen, og DEll kan IKKJE kreve penger for en feil dei har gjort, hvis du tror at det kan være noen som vil være snill med deg som har bestilt den.

dei kan kun kreve at du sender PCen tilbake igjenn.

Lenke til kommentar

Så la den ligge i pakningen i 1 mnd eller nokke sånt, og hvis ikje dell har  kontaktet deg på en eller annen måte, så er det bare å ta den i bruk. see?

Så vidt eg har fått med meg, dersom DeLL kan bevise at du visste at den ikke var din, eller at det er sansynlig at du viste det, kan de kreve den tilbake, eller betalt for den.

Og eg vil tro det er sansynlig at du er klar over det... :ermm:

Er det rart folk har sluttet å stole på hverandre?

Lenke til kommentar

Sitter å leser gjennom papirene fra Dell nå.

De skriver at "Kunden er pliktig ved leveranse av ordre å undersøke at antall kolli stemmer med antall på fraktseddelen samt at emballasjen er uåpnet og uskadd. eventuelt MANGLENDE kolli og/eller skade skal noteres på fraktseddelen innen den signeres.

altså ingen ting om hvis man får for MANGE kolli.....

Nei, spennende å se om den faktisk kommer.....og hvis den gjør det, så tar jeg den i mot og venter til jeg blir kontaktet. Hvis ikke jeg hører noe, så kan det ikke være mitt ansvar......

Da kan de bruke det som læring, slik at de får bedret datasystemet sitt, og unngår slike feil i fremtiden. Så jeg gjør jo dem en tjeneste :innocent:

Lenke til kommentar

Hentet fra Dells norske websider:

#

Eierskap og Risiko

6.1 Eierskap til Produktene overføres først når Dell har mottatt hele betalingen. Dell kan før eierskapet er overført til enhver tid kreve tilbake leverte Produkter dersom Kunden bryter noen av Vilkårene. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse for IPR.

6.2 Risikoen går over på Kunden eller Kundens representanter ved levering av Produktene.

Edit: Altså eier Dell maskinen helt til de har fått betaling for den. Betalingen kan kreves inn ganske lenge etter at du faktisk har mottatt varen. Husker ikke nøyaktige tidsfrister som er satt på slikt, men det dreier seg hvertfall om et godt antall måneder.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...